Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(20.10 hodin)

 

Poslankyně Eva Decroix: Já si dovolím předně, než přednesu návrh, velmi poděkovat za diskusi - jakkoliv mohla být chvilkami komplikovaná, tak byla jistě důležitá - a současně jako zpravodajka si dovolím se přihlásit v podrobné rozpravě k pozměňovacímu návrhu 728/4, pozměňovací návrh ústavně-právního výboru, který jsem přednesla ve všeobecné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. Hlásí se ještě někdo z pléna do podrobné rozpravy? Vidím, že nikoliv, tím pádem končím podrobnou rozpravu.

O závěrečná slova pravděpodobně nebude zájem ani v tuto chvíli od paní ministryně, ani od paní zpravodajky. Paní ministryně? (Reakce ministryně Černochové mimo mikrofon.) Ne, nebude.

V tom případě končím druhé čtení tady tohoto návrhu.

 

Otevírám další bod dnešního programu, což je

 

42.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 825/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Jen upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvním čtení. Z pověření vlády návrh uvede pan místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí pan Marian Jurečka.

Ale ještě předtím, než otevřu obecnou rozpravu, tak mám tady několik připravených přednostních práv.

Ale pan Marian Jurečka se prosím teď ujme slova jako ten, který je předkladatelem.

Poprosím také, aby Jan Kuchař, který je zpravodajem tohoto návrhu, přijmul místo na židli zpravodajů. Prosím.

Pane ministře, prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, dobrý večer, já si dovolím tedy uvést tuto novelu zákona o platu představitelů státní moci, tedy návrhu zákona č. 236/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 201/1997 Sb., o platu. Ve všech náležitostech jsme v prvním čtení, je to sněmovní tisk 825.

Dovolím si říci základní důvody této novelizace. Cílem tohoto předkládaného návrhu je, abychom v zákoně o platu soudců a představitelů... aby tam byl uveden konkrétní parametr násobku částky průměrné mzdy v národním hospodářství za předminulý rok, na jehož základě mohou být vypočtené platové základny soudců, státních zástupců a představitelů státní moci, tím tedy rozumíme poslance, senátory, členy vlády. Bez této změny by byl obecný mechanismus výpočtu platových základen nefunkční s ohledem na nález Ústavního soudu z tohoto roku, kdy vlastně tento nález vyjímá z tohoto textu zákona klíčovou číslovku, díky které vlastně násobkem průměrné mzdy, hodnoty, která tam byla uvedena, získáváme platovou základnu, ze které zákon následně koeficienty potom stanovuje pro ty tři skupiny jejich konkrétní základnu pro výpočet platu a odměny za výkon mandátu.

Cílem tohoto návrhu je zpomalit, a to pro rok 2025, růst výše platových základen představitelů soudců, státních zástupců i představitelů veřejné moci tak, že po tuto předem omezenou dobu zůstane de facto zachován stávající násobek průměrné mzdy v národní hospodářství. Pro výpočet výše meziroční nárůst v roce 2025 tak nebude činit 13,7 procenta, ale 6,95 (procenta), což je hodnota růstu průměrné mzdy mezi roky 2022 a 2023.

Zpomalení nárůstu platových základen je také nezbytné z důvodu zajištění potřebných úspor ve státním rozpočtu, obzvláště v situaci, kdy bylo nutné finančně zabezpečit hrazení například odstraňování následků povodní, které přišly na významnou část našeho území v průběhu září 2024 a které způsobily poměrně rozsáhlé škody s velkými finančními také dopady. Projekt odstraňování.

Zároveň je zachován stávající poměr výše platových základen soudců, představitelů a státních zástupců. Dále se upravuje možnost manžela nebo partnera či partnerky prezidenta republiky čerpat zvláštní víceúčelovou paušální náhradu v případech, kdy se účastní protokolárních a dalších činností souvisejících s výkonem funkce prezidenta republiky. K tomu podotknu, protože to bylo také poměrně silně mediálně a společensky diskutováno, tato úprava není navýšením částky současné paušální náhrady prezidenta, ale je to pouze umožnění z této částky, která bude takto platná i v budoucnu, část těchto náhrad legálně využívat také pro potřeby manžela, manželky, partnera či partnerky prezidenta republiky nyní i v budoucnu, čímž se tedy sníží paušální náhrada prezidenta republiky a rozděluje se takto původní částka mezi tyto dvě osoby.

Návrh má dopady na státní rozpočet. Pro kalendářní rok 2025 činí předpokládané navýšení nákladů na platy soudců celkem 412 milionů korun a navýšení prostředků na platy státních zástupců představuje 145 milionů korun, případně představitelů státní moci činí dodatečné náklady pro rok 2025 16 milionů korun. Tato navrhovaná změna tedy celkově snižuje výdaje oproti původnímu mechanismu o 572 milionů korun, kdyby byl ponechán onen automat bez dalších úprav. Úprava podmínek pro poskytování víceúčelové paušální náhrady výdajů manžela nebo partnera prezidenta republiky nevytváří žádné dodatečné dopady do státního rozpočtu.

V rámci schvalování dotčeného návrhu zákona vláda zároveň doporučila ve svém usnesení Poslanecké sněmovně, aby prostředky, které budou uspořené díky tomuto návrhu, byly přesunuty v rámci kapitoly 336 Ministerstvo spravedlnosti na platy soudního personálu a personálu státního zastupitelství.

Úprava je navržena s účinností od 1. ledna 2025 a vzhledem k časové situaci, jak už zaznělo od pana předsedajícího, je také navrhováno, aby Sněmovna vyslovila s touto novelizací souhlas v prvním čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. Nyní pan zpravodaj v tuto chvíli. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Kuchař: Děkuju za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, budu stručný v tomto úvodu, protože pan ministr v podstatě předestřel všechny záležitosti, které má měnit tato novela pod sněmovním tiskem 825, tedy novela o platech představitelů státní moci.

Bylo tady zmíněno, že se jedná o několik úprav, kterých se to týká. Jedna z nich je úprava zpomalení růstu právě nás politiků, když to řeknu jednoduše, na 6,95 (procenta), což je dvouletý součet inflace.

Dodám jako zpravodaj, že v podstatě se tady scházíme z toho důvodu, že dlouhodobě se do automatu, který byl zaveden do zákona, uměle zasahuje různými zmrazováními, která potom jsou na konci překvapením, protože samozřejmě tím, že se počítá z průměrné mzdy tato odměna, tak je to vždy odrazem toho, jakým způsobem za dané období odměna naroste.

Jak bylo zmíněno jak panem předsedajícím, tak panem ministrem, je návrh na to, abychom šli - s ohledem na blížící se konec kalendářního roku, je třeba do té doby rozhodnout - cestou § 90, to znamená ve zkráceném řízení. Děkuju za slovo.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. Ještě předtím, než otevřu obecnou rozpravu, jsou tady přednostní práva, z nichž první je pan poslanec Andrej Babiš. Vážený pane předsedo, prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP