Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(17.40 hodin)
(pokračuje Jaroslav Foldyna)

Víte, ale když jste mluvil o podstatné věci, kolik tedy těch peněz ještě do Afriky musíme poslat, abychom tu migraci zastavili? Co myslíte, moji přátelé, když tady budeme takhle mávat a rozhazovat prachy? Kolik ještě prachů máme, abychom je poslali ve vagonech? Nebo kam je posíláme? Kolik máme vojáků?

Helejte, já jsem teď viděl spot z Drážďan, kde bylo několik tisíc přívrženců muslimského hnutí, skandovali tam. Víte, kolik je z Drážďan do Děčína? 40 minut. Jakou armádu pošlete mně do Děčína, až se to pohne? Žádnou. Tomu rozumím, to já taky... na to jsem připravený, proto jsem si koupil psa. (Pobavení v sále.)

Přátelé, rozhazujeme tady prachy lidí, kteří berou daleko míň než my, proto jsem vystoupil, abychom byli opatrní v rozdávání, protože ten efekt je minimální.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ještě paní ministryně s přednostním právem, prosím.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Už tady nechci zdržovat. Ta záležitost bude projednávaná na výboru pro obranu, budu informovat kolegy z výboru pro obranu, jaké věci budeme následně upravovat, opravovat, řešit personálně tak, aby se podobná situace v budoucnosti ani v Mauritánii a nikde jinde neopakovala ze strany speciálních sil.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní ministryně. Nikdo další se do všeobecné rozpravy nehlásí? Je tomu tak, v tom případě končím všeobecnou rozpravu.

Ptám se na závěrečná slova. Paní ministryně, pan zpravodaj, chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.

Otevírám tedy rozpravu podrobnou. Ptám se, kdo se hlásí o slovo? Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Michal Zuna: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já už se v podrobné rozpravě pouze odkážu na usnesení, které jsem načetl ve všeobecné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Je to pod sněmovním tiskem 820/1.

Ptám se, zda někdo další se hlásíte ještě v podrobné rozpravě o slovo? Nikoho takového nevidím, v tom případě končím podrobnou rozpravu.

I v tomto případě se ptám paní ministryně a pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.

Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí, a jak dříve avizoval pan zpravodaj, budeme hlasovat dvakrát. Nejprve o tom, že Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas - a zde poprosím o nastavení kvora na 101 hlasů - a poté budeme hlasovat o tom, že Poslanecká sněmovna žádá vládu.

Já vás odhlásím, požádám vás, abyste se přihlásili. Počkám, až se počet přítomných v sále ustálí.

 

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo souhlasí s působením sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany tak, jak bylo načteno? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Je to hlasování s pořadovým číslem 25, přihlášeno je 158 poslankyň a poslanců, pro 139, proti 18. Konstatuji, že s tímto návrhem byl vysloven souhlas.

 

Nyní budeme hlasovat prostou většinou. Prosím o nastavení kvora. Děkuji.

 

S tím, že Poslanecká sněmovna žádá vládu a tak dále, jak bylo načteno panem zpravodajem.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 26, přihlášeno je 159 poslankyň a poslanců, pro 159, proti nikdo. Konstatuji, že i s tímto usnesením byl vysloven souhlas.

 

Usnesení byla schválena.

Já vám děkuji a končím projednávání tohoto bodu.

 

Otevírám další bod dnešního jednání, a tím je

 

2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 728/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr spravedlnosti Pavel Blažek. Pavel Blažek, pan ministr se omlouvá a bude tento návrh zákona uveden paní ministryní Janou Černochovou. Já vás prosím, paní ministryně, abyste se ujala slova a uvedla tento bod. Prosím.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Já vám dneska nedám pokoj, já se omlouvám.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych zahájila dnešní jednání o návrzích ve druhém čtení, a to stručným uvedením vládního návrhu, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Jak bylo již dříve řečeno, hlavním cílem návrhu zákona je zjednodušit a zrychlit proces rozvodu manželství a také rozhodování o poměrech nezletilého dítěte pro dobu po rozvodu. Nadále bude podmínkou rozvodu manželství soudní úprava poměru nezletilého... (V sále je hluk.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, paní ministryně.

Ale poprosím zvlášť v pravé části sálu, kolegové, zvlášť pravé části sálu, o ztišení.

Prosím.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: ... nezletilého, avšak obě řízení se navrhuje spojit v jedno.

Dále se navrhuje zrušit obecný požadavek na zjišťování příčin rozvratu manželství a u smluveného rozvodu se nebude zjišťovat ani samotná existence rozvratu manželství. Soudní poplatky se navrhují nastavit tak, aby podporovaly smírné a rychlé způsoby řešení.

Návrh zákona se dále věnuje předběžné úpravě poměrů dítěte. Vyjasněna by měla být aktivní legitimace v případě speciálního předběžného opatření, nově by měla být uceleně upravena obecná zatímní úprava poměrů ve věcech péče souladu (soudu) o nezletilé prostřednictvím nového institutu takzvaného prozatímního rozhodnutí, který bude poskytovat dostatečný prostor pro uplatnění práv všech účastníků řízení.

V souladu s mezinárodními závazky České republiky se navrhuje ve vztahu k dětem výslovně zakotvit nepřijatelnost tělesného trestání, duševního strádání a jiných ponižujících opatření. Jedná se pouze o deklaratorní právní úpravu, na kterou naváží nelegislativní opatření. Nezavádí se však žádné sankce pro rodiče. Cílem není trestat rodiče, ale podpořit výchovu prostřednictvím jiných výchovných prostředků než tělesných trestů.

V souvislosti s neplacením výživného se zavádí možnost postoupení pohledávky na výživné. Tato možnost bude využitelná v případě rodičů, kteří jsou solventní, ale odmítají výživné platit ze subjektivních důvodů. Také se zvýší sazba úroku z prodlení při neplacení výživného.

Konečně se navrhuje přestat rozlišovat mezi péčí společnou, střídavou a výlučnou. Zruší se i s tím spojené rozlišování mezi rodiči, kdy má jeden z rodičů zdánlivě silnější postavení, než má druhý rodič, například pojmy jako rezidentní rodič a nerezidentní rodič. Rodiče by se neměli dohadovat o tom, jak bude forma péče o dítě nazvána, ale mělo by všem jít o obsah. Rozvodem není rodičovská odpovědnost rodičů dotčená a o dítě i nadále musí pečovat oba rodiče. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní ministryně. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 728/1 až 4.

Ještě chci uvést, že dnes bude hlasovat a jednat s náhradní kartou 45 pan ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.

Nyní prosím, aby se ujala slova zpravodajka ústavně-právního výboru, paní poslankyně Eva Decroix, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy aby odůvodnila. Prosím.

 

Poslankyně Eva Decroix: Pane předsedající, já vám velmi děkuji za slovo. Já si dovolím shrnout vámi zmiňované tisky 728 až 724 (728/1 až 4?).

(Tisky) 728/1 až 3 jsou usnesení o přerušení projednávání. My jsme se opakovaně k tomuto tisku vraceli v rámci diskuse.

Já si dovolím načíst pozměňovací návrh (sněmovní tisk) 728/4, který přijal ústavně-právním výborem č. 209 dne 7. listopadu 2024. Tento pozměňovací návrh je poměrně obsáhlý, to znamená, dovolí-li ctěná Sněmovna, tak ho nebudu citovat celý. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP