Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(20.00 hodin)
Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, páni ministři, kolegyně, kolegové, já se přiznám, že jsem měl připravené vystoupení, ale dovolte mi zcela neplánovaně zareagovat na výstup exministra Ivana Bartoše. Musím okomentovat jeho opakované lži. Ale nechci být osobní jako on, nejsem tak ubohý a neklesl jsem tak hluboko, abych musel lhát a byl osobní. Protože já se domnívám, že jeho nekompetenci, myslím, dostatečně pocítili jak úředníci, tak odborná veřejnost i široká veřejnost v minulých měsících a může to milionkrát svádět na Králíčka, Zajíčka, Havránka a koho ještě si vymyslí. Bylo to jeho rozhodnutí, když přišel na MMR před 2,5 lety, že všechno změní. Všem říkal, že to bude dělat lépe. A jaký je výsledek po 2,5 letech, vidíme dnes. Jediná jeho rétorika není pokora, není ani nějaká možnost vyvození, že udělal chybu, je to jenom urážení a lhaní exministryně Dostálové, hnutí ANO a dalších kolegů z politiky a Poslanecké sněmovny.
Nicméně v klidu se vrátíme k meritu věci. Myslím, že jsme všichni doufali, že toto nenastane. Ale dnes projednáváme ve zkráceném legislativním procesu návrh takzvaného bypassu pro digitalizaci stavebního řízení. Tento návrh je reakcí na neuspokojivý stav současných systémů, které nenaplňují očekávání uživatelů ani zákonné požadavky. Je alarmující... (Odmlčuje se a obrací ke zpravodajskému stolku, u kterého se hovoří.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já poprosím o klid a pokud chcete debatovat, tak můžete jít do předsálí, prosím, se svým kolegou. (Ukazuje ke zpravodajskému stolku i na poslance Skopečka, který tam stojí.)
Poslanec Robert Králíček: Použiji citaci z filmu Bota jménem Melichar: "Já mám času dost."
Je alarmující, že po letech příprav a investic se nacházíme v situaci, kdy musíme přijímat nouzová opatření k zajištění základního fungování stavebního řízení. Navrhovaný bypass, ať už v podobě úplného vypnutí informačních systémů, nebo částečného řešení, je přiznáním selhání současné vlády v oblasti digitalizace veřejné správy. Připomeňme si, že digitalizace stavebního řízení měla být klíčovým nástrojem pro zjednodušení a urychlení procesu územního plánování a povolování staveb. Místo toho jsme svědky nefunkčních systémů, které komplikují práci stavebních úřadů a zvyšují administrativní zátěž pro občany i podnikatele. Je třeba se ptát, jak je možné, že jsme se dostali do této situace? Kde jsou odpovědní za tento stav? Jaké kroky byly podniknuty k nápravě a kdo ponese odpovědnost za promarněné prostředky a čas?
Kolega Robert Stržínek tu už citoval dopisy, které jste dostali jistě do svých e-mailových schránek, minimálně od Svazu měst a obcí a ČKAITu. Nebudu je tedy opakovat. Já se zaměřím na to, jaké škody vznikly a kdo je za ně zodpovědný, jak už jsem zmiňoval.
Ještě předtím se však chci vrátit k tomu zmiňovanému případnému pozměňovacímu návrhu pro Senát. Popravdě jsem čekal, že ten pozměňovací návrh před tímto jednáním uvidíme. Je třeba si říct, že my jsme ho neviděli, nevíme, jak vypadá, a nevíme, na co přesně reaguje. Proto je plnou odpovědností ministra Kulhánka za to, v jaké formě přijde do Senátu a zdali vůbec bude schopen případné problémy nahradit, protože je třeba si uvědomit, že to, co schválí Senát a vrátí nám do Sněmovny, my buď můžeme zamítnout, nebo pustit znovu. Nemáme šanci to opravit. Proto jsem očekával, že ta debata proběhne před touto schůzí. Nicméně jsme připojili podpisy jak ke svolání, tak k tomuto dokumentu, protože cítíme odpovědnost nejenom vůči úředníkům, ale i vůči stavebníkům a široké veřejnosti. Je třeba přiznat dopady na nefunkčnost digitalizace stavebního řízení.
Budu teď citovat z tisku: "Svaz měst a obcí České republiky odhaduje, že pokud se nepodaří systém uvést do funkčního stavu do začátku září" - což se nepodařilo - "může dojít ke zpoždění přibližně 13 000 stavebních povolení v hodnotě kolem 100 miliard korun." Toto bylo z média ESTAV.
Další citace z České justice: "Kromě finančních ztrát hrozí i právní důsledky. Úředníci jsou kvůli nefunkčnímu systému nuceni vést stavební řízení v rozporu se zákonem, což může vést k zastavení staveb a tisícům žalob o milionové náhrady škod. Stát jako investor staveb by pak musel hradit škody zhotovitelům." Konec citace.
Podle zákona č. 283/2021 Sb., tedy nový stavební zákon, mají stavební úřady a dotčené orgány povinnost používat digitální informační systémy pro územní plánování a stavební povolení. Tyto systémy, jak bylo zmíněno, však vykazují vážné chyby, které komplikují a někdy zcela znemožňují vydávání finálních rozhodnutí v zákonných lhůtách. Mezi hlavní problémy patří výpadky při přijímání žádostí, nesprávné přesměrování řízení k nepříslušným orgánům, ztráty spisů a další závady. Následky těchto chyb mohou vést k nesprávnému úřednímu postupu ve smyslu zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci. Podle tohoto zákona stát odpovídá za škody způsobené nesprávným úředním postupem včetně průtahů, což znamená, že poškození stavebníci a další účastníci mohou požadovat náhradu vzniklých škod i ušlých zisků. Škody mohou vznikat například v důsledku opožděného vydání povolení, které brání čerpání dotací nebo realizace projektů ve smluvně stanoveném termínu.
A teď přijde to nejpodstatnější. Z hlediska trestněprávní odpovědnosti je zde možný závažný problém. Pokud bylo spuštění systému provedeno s vědomím jeho nefunkčnosti, což by mohlo mít povahu trestného činu, situace je o to vážnější, že byly porušeny předpisy o zadávání veřejných zakázek. Pokud bude prokázáno, že odpovědné osoby vědomě umožnily nasazení nefunkčního systému, mohlo by to vést k jejich stíhání.
Jistě mnoho z vás vidělo pondělní Reportéry ČT. Tak pro pobavení tady je krátké shrnutí - citace aktérů: Petr Klán, ředitel odboru digitalizace a informačních systémů na MMR, popisuje situaci jako vážný problém. "Při kontrole kódu byly objeveny chyby, které nám nedávaly vůbec smysl, což odhalilo nespolehlivost celého systému." Klán dále uvedl, že přestože byly přítomny výhrady, ministerstvo systém nakonec převzalo.
Ivan Bartoš, bývalý ministr pro místní rozvoj, při kontrolách a konzultacích nevnímal žádné závažné problémy. "Všechno vypadalo, že je v pořádku," řekl Bartoš, přičemž dodal, že na projektu pracoval technický dozor a projektový tým, který garantoval termíny a fungování systému.
Leona Gergelová Šteigrová, vrchní ředitelka na MMR, potvrdila, že ministr skutečně reálně viděl, co se tam chystá. Nicméně nasazení v posledních dvou týdnech zaznamenalo velké problémy.
Martin Trávníček, jednatel společnosti SEVITECH, uvedl, že jeho subdodavatel dodal pouze - cituji - "papírový model místo plně funkčního systému". Trávníček tvrdí, že SEVITECH systém předal do pilotního provozu, ale MMR nesdílí tento pohled.
A já se tedy ptám na několik otázek na závěr. První by směrovala na Ivana Bartoše. Společnost InQool - a budu citovat - ve své tiskové zprávě uvedla: "K 1. červenci tohoto roku byla podle smluvního harmonogramu dokončena meziverze ISSD. Finální verze se všemi funkcionalitami měla být podle smluv hotova až 31. prosince 2024."
Je tedy pravdou, že jste k 1. 7. uvedl v uvozovkách pouze meziverzi a plná funkční verze měla být až na konci roku 2024? Předem děkuji za odpověď. ***