Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(19.50 hodin)
(pokračuje Robert Stržínek)
Jen se zmíním krátce o tom, že samozřejmě další sada otázek vzniká v případě analýzy bezpečnosti celého tohoto systému digitálního stavebního řízení. Otázka tedy: co říká Digitální informační agentura nebo NAKIT na Portál stavebníka, na ISSŘ a na další komponenty? A jaké je stanovisko DIA k Portální portálu stavebníka, nechávám zcela otevřené.
Dámy a pánové, my se tady bavíme o tom, že novela, kterou tady dnes projednáváme, odstraní jakési právní vakuum a nejistotu, právní nejistotu mnoha dotčených orgánů, které mají se stavebním řízením co do činění. Velmi úsměvně potom zní informace, kterou si můžete najít na stránkách právní, advokátní společnosti Frank Bold. Ano, pane bývalý ministře Bartoši, to jsou ti vaši kamarádi, kteří na základě vámi zpackané digitalizace stavebního řízení dnes píšou na svých stránkách: vznikla vám škoda kvůli nefunkční digitalizaci? Frank Bold Advokáti radí, co můžete nárokovat na státu. Vážení přátelé, tohleto je pecka. Takže kamarádi ministra, který zmršil digitalizaci, budou radit, jak si na státu zahojit vzniklé škody.
Tolik za mě a já věřím, že kolegové, kteří půjdou po mně, mě doplní. Děkuji za slovo. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji, pane zpravodaji. Nyní vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky. Jako první je přihlášen pan ministr Martin Kupka. Prosím, pane ministře.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já zkusím jenom velmi stručně odpovědět na některé výhrady - věřím, že se do dvou minut vejdu. Především, právě proto organizujeme 10. prosince veřejný seminář, kde ukážeme funkčnosti Portálu stavebníka jako brány k ukládání stavební dokumentace, aby tady pro nikoho - pro nikoho - nebyly žádné technologické překážky a bylo možné tímhle způsobem se snadno se zákonnou povinností vypořádat, aby zároveň stavební dokumentace byla dostupná všem, kteří do toho procesu budou zapojeni, včetně dotčených orgánů státní správy. Zároveň bude ten systém před termínem 10. prosince otestovaný, bezpečný tak, aby tyhle nároky splnil.
Co se týče právní jistoty, v přechodném ustanovení je jasně určena lhůta počínající 1. červencem letošního roku, tak, aby jiné postupy podle dosavadních zákonů, pokud k nim stavební úřady sáhly, tak nebyly zpochybněny a nebyly nijak dotčeny. To pokládám za důležitý parametr pro následný postup i pro jistotu stavebních úřadů.
Zároveň podotýkám, že celý proces, to, co jsme nakonec společně předložili, prošlo debatou, například i se Sdružením tajemníků obecních obecních a městských úřadů, kteří v tomto směru upřednostnili taky postup právě ukládání projektové dokumentace v digitální podobě, s tím, že jsou s to se s tím vypořádat. Podobně se koneckonců vyslovil i Svaz průmyslu a dopravy a celá řada dalších klíčových aktérů, včetně České komory architektů. Ano, snažíme se odstranit právní nejistoty, postupujeme zároveň tak, abychom udělali pozitivní krok směrem k digitalizaci. Pokud by (Předsedající: Čas, pane ministře.) systém nefungoval dokonale, pak máme připravené náhradní řešení, které jsem už prezentoval.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: A já prosím o dodržování času vás, pane ministře, to už je podruhé, co jste ho překročil.
A nyní s faktickou poznámkou dvou minut pan Ivan Bartoš, který bude pravděpodobně reagovat na vás, pane ministře.
Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Já jsem tady na začátku slyšel nějaká vyjádření Tomia Okamury, ale ta, prostřednictvím pana předsedajícího, nebudu komentovat - o nějakém omámení a nějaké osobní invektivy o drogách a dalších věcí. Ale mě by zajímalo, jak jste se, pane poslanče, prostřednictvím pana předsedajícího, dostal k - vaši kamarádi z Frank Bold? To by mě opravdu zajímalo. Já nevím, jestli mám nějaké kamarády ve Frank Bold. Pokud narážíte na spolupráci s Rekonstrukcí státu, která byla iniciovaná právní kanceláří Frank Bold, tak pokud se nemýlím, tak například pan poslanec Vondráček a spousta dalších, nejsem si jist, jestli třeba i pan Babiš, v době, kdy Rekonstrukce státu vznikala, byli dokonce signatáři důležitosti změny těchto zákonů a myslím, že řada poslanců v této Sněmovně, kteří řeší nejen protikorupční legislativu, tak se setkávají například s Rekonstrukcí státu, jsou dotazováni na postupy v některých protikorupčních zákonech, ale úplně jsem nepochopil, kam míříte tím - vaši kamarádi z právní kanceláře Frank Bold. V politice může člověk najít kamarády, i v právním světě, ale myslím si, že tohleto nemá žádný podklad, toto vaše vyjádření.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji za dodržení času. A v tuto chvíli se vracíme zpátky do obecné rozpravy, kde jako první je přihlášena paní poslankyně Marie Pošarová, poté kolega Robert Králíček a po něm kolega Martin Kolovratník. Vážená paní poslankyně, prosím, máte slovo.
Poslankyně Marie Pošarová: Dobrý večer a děkuji za slovo. Já bych chtěla jenom se vyjádřit, že vláda vlastně uvedla do provozu nefunkční digitalizaci stavebního řízení - nejenom pan exministr Bartoš, ale může za to celá vláda a uvedla úředníky i stavebníky vlastně do chaosu. Je to nekompetentnost a amatérismus této vlády. Přesto tento návrh podpoříme, protože uleví stavebním úřadům. Ale je to pouze právě částečný bypass digitalizace stavebního řízení, který řeší pouze problémy stavebních úřadů, dotčených orgánů a územního plánování.
Ale nepřihlédla vláda k doporučení většinou profesních organizací činných ve stavebnictví. Vládní preference totiž znamená, že stavebníci budou muset i nadále prostřednictvím nefunkčního Portálu stavebníka nahrávat projektovou dokumentaci do centrální evidence elektronických dokumentací, odkud si ji mají do svých jiných systémů brát jak stavební úřady, tak i dotčené orgány.
Vláda rozhodla i v rozporu s doporučením právě České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě jakožto nejsilnější profesní organizací ve stavebnictví i navzdory doporučením většiny dalších profesních uskupení. Odmítla řešení formou širokého bypassu, který existující nedostatky Portálu stavebníka řešil vypnutím všech nových systémů a návratem ke stavu před 1. červencem 2024. Vláda ani neprojednala návrh duálního systému. Kdyby Portál stavebníka byl přípustný jako variantní řešení vedle jiných digitálních způsobů podávání, například právě přes datovou schránku, kdyby nefungoval právě Portál stavebníka, které se bez problémů používaly i do 30. června 2024 a které se od 1. 7. staly účinností nového stavebního zákona neakceptovatelné. Samozřejmě nechceme návrat k tištění výkresů, ale je třeba mít alternativu právě k podávání přes evidenci elektronických dokumentací.
A na straně druhé též vláda zakazuje stavebníkům právě používat tento systém funkční před 1. 7. - digitální způsob podávání datovými schránkami či jiným elektronickým nástrojem. Rozhodnutí vlády je z pohledu inženýrské komory těžko pochopitelné, neboť současné problémy stavebnictví řeší jen marginálně a nadále ohrožuje plynulost povolovacího řízení staveb, A to nejméně dalších 32 až 38 měsíců. Tak dlouho totiž má trvat, než bude vysoutěžený a vytvořený zcela nový systém. Komora přitom už v červenci definovala osm základních nedostatků Portálu stavebníka, které dodnes nebyly odstraněny a komplikují stavebníkům a autorizovaným osobám projednávání povolení stavebního záměru či kolaudace. Mnoho už tady bylo řečeno i přede mnou. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. A s faktickou poznámkou je přihlášen pan ministr dopravy Martin Kupka. Prosím, vaše dvě minuty.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Dovolím si jenom některé věci ještě jednou zopakovat. Nebude povinné podávání žádosti o stavební povolení, respektive povolení záměru formou Portálu stavebníka. Portál stavebníka bude fungovat jako brána, třeba stejná - pro představu - jako je Úschovna, (přiměřená?), adekvátní tomu, jak by to fungovat mělo, pro uložení projektové dokumentace, aby bylo možné například podle volby stavebníka podat samotnou žádost, například cestou datové schránky, s tím, že využívá ten nástroj jenom k uložení dokumentace. Proč tato cesta? Už jsem to jednou naznačil a zmínil to i pan kolega Stržínek - protože datová schránka neumožňuje přenos velkých datových souborů, které povětšinou projektové dokumentace zahrnují. A znovu, připravili jsme způsob, pojistku, aby bylo jasné, že systém je funkční, a umožní takové uložení dokumentace bez jakýchkoli technologických překážek. To je přímá odpověď na vaše dotazy. A snažíme se postupovat ve spolupráci s celým širokým spektrem profesních organizací roku v ruce.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji za dodržení času. A v tuto chvíli se vracíme zpátky do obecné rozpravy, do které je přihlášen pan poslanec Robert Králíček. Prosím. ***