Neautorizováno!


(20.10 hodin)
(pokračuje Robert Králíček)

Teď mám několik otázek na pana ministra Kulhánka. 22. 10. na společné schůzce zaznělo, že bude k dispozici metodika, kterou vypracuje váš úřad. Já se přiznám, a proto se ptám zcela korektně, zdali byla vyhotovena a zdali ji úředníci již dostali?

Dále se zeptám na základě usnesení Poslanecké sněmovny ze dne 11. září 2024, kdy Poslanecká sněmovna v bodě 2 tohoto usnesení ukládá ministru pro místní rozvoj, aby výbor pro veřejnou správu, respektive Sněmovnu pravidelně informoval o postupu při implementaci těchto opatření, a to na měsíční bázi, dokud nebudou systémy plně funkční, a já vás prosím, pane ministře, protože vím, že jste nastoupil, zdali by nám ministerstvo mohlo poslat ty měsíční výkazy a mohlo plnit usnesení Poslanecké sněmovny?

Vy jste zmiňoval, že byl zadán forenzní audit, a já se tedy ptám, byl opravdu již zadán, nebo je v přípravě?

A další otázkou je: vy jste zmínil minulý týden na interpelacích, že budete novou digitalizaci stavebního řízení připravovat ve spolupráci se státním podnikem NAKIT bez účasti soukromého sektoru, a já bych chtěl, abyste nám vysvětlil, jak to plánujete. NAKIT jako státní podnik má velmi omezené zdroje. Je to firma, která může nabídnout jakousi oponenturu nebo jakési částečné kapacity projektového řízení, ale já si nedokážu představit, že by byla tím hlavním dodavatelem digitalizace stavebního řízení, a já bych chtěl proto vědět, jakou máte v tuto chvíli představu?

Děkuji za pozornost a čekám - nebo prosím, očekávám - odpovědi na ty otázky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Pan ministr Kulhánek je přihlášen s faktickou poznámkou, tudíž máte dvě minuty, pane ministře. Prosím.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Tak ještě jednou dobrý večer. Abych to stihl, budu rychlý a začnu od konce. Já jsem při interpelacích neříkal, že budeme pověřovat NAKIT celou realizací bez soukromého sektoru. Já jsem říkal, že NAKIT bude zapojen do celého procesu. To rozhodnutí, do jaké míry bude zapojen a s jakou intenzitou, je samozřejmě předmětem nějaké budoucí dohody. V současné chvíli NAKIT již je zapojen do zpracování byznys analýzy, procesní analýzy, bude součástí týmu, který bude redefinovat to zadání, a na základě toho se pak domluvíme na jeho budoucí roli. Pro tyto současné aktivity personální kapacity má.

Pokud se týká forenzního auditu, zadávací dokumentace je hotová. Probíhá tendr, který je na základě horizontální spolupráce mezi MMR a Ministerstvem práce a sociálních věcí. Předpokládám, že bude vysoutěžen do dvou týdnů tak, aby ten celý audit byl zpracován a dodán na přelomu roku, nejdéle v průběhu ledna.

Pokud se týče výhrad ČKAITu a Svazu měst a obcí, my neustále říkáme, že právní jistotu zajišťuje právě ten zákon, který dnes schvalujete. To znamená, tam je opravdu explicitně dáno, že pokud stavební úřad pracoval mimo režim nových informačních systémů od 1. 7., nejedná se o porušení zákona, a je to platné od 1. července.

Ptal jste se také na škody, ty dosud nejsou hlášeny. Nicméně nezákonnost řeší právě tento návrh zákona, tak jak jsem říkal, neznamená to, že pokud došlo k nějaké vadě na tom procesu v průběhu od 1. července, znamená to hned nezákonnost celého řízení. Znamená to nějakou vadu, která na zákonnost nemusí mít vůbec vliv.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Čas, pane ministře. Když tak se můžete přihlásit podruhé s faktickou poznámkou, protože v tuto chvíli je na řadě s faktickou pan poslanec Ivan Bartoš.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Já bych možná dokončil to, co tady teď říkal pan ministr Kulhánek. Samozřejmě, ve správním řízení nebo i ve stavebním povolení ten úřad za prostředků, které má k dispozici, spěje k tomu, aby (se) vydalo rozhodnutí. V případě, že by v České republice proběhl kompletní blackout, nefungoval by internet ani počítače, samozřejmě v daném případě může stavební úřad vydat ono rozhodnutí. Následně se zkoumá, jestli bylo vydáno v souladu se správným postupem v souvislosti s tím, jaké možnosti v dané chvíli tohoto postupu dosáhnout v plné míře, tak to se zkoumá v případě, že dochází k nějakému přezkumu pro třeba nečinnost, což samozřejmě jsou problémy, které zde byly i před tím zlomovým datem 1. 7., viz třeba dlouhé trvání neřešení nějaké žádosti.

Zároveň bych chtěl odpovědět, pane poslanče Králíčku, prostřednictvím pana předsedajícího, na vaši otázku. V dodávce jednotlivých systémů, byť tam docházelo k prioritizaci zejména z časové tísně, ale i z pohledu, že antimonopolní úřad nakonec řekl: Ano, tento systém je třeba vyvinout, a dal tam ten zlomový termín i do září, docházelo na úrovni řešitelského týmu i technického dozoru k prioritizaci tak, aby systémy spuštěné k 1. 7. splňovaly zákonem dané povinnosti. To se nerovná tomu všemu, co jsou všechny funkcionality systému. Například systém umožní něco zadat, ale v danou chvíli to nevyčítá automaticky například z nějakého listu vlastnictví.

Já nejsem projektový manažer toho systému, neřešil jsem osobně ten vývoj, ale takto to bylo koncipováno, tedy aby systémy spuštěné k 1. 7. splňovaly zákonem požadované povinnosti, což se nerovná jedna k jedné funkcionalitám daného systému, což může být otázka automatizace, integrace na nějaké automatické načítání třeba z nějakého registru a podobně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taky děkuji. Nyní na řadě s faktickou poznámkou je pan ministr Kulhánek a poté je přihlášen a zároveň už teď i odhlášen pan kolega Robert Králíček. Prosím, pane ministře, vaše dvě minuty.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Tak do třetice dobrý večer. Nestihl jsem dvě odrážky, jedna se týká metodiky. Ta je zpracována společně s kolegy z Dopravního a energetického stavebního úřadu. V současnosti probíhá finalizace a bude prezentována stavebním úřadům příští čtvrtek, kdy je svolána i ta další živá událost se všemi stavebními úřady. To znamená, ta metodika přesně tak, jak jsme slíbili, je připravena a budeme ji prezentovat a sdílet.

Vy jste zmínil ještě jednu věc, že jste neviděl návrh, který je připraven pro případné jednání v Senátu. Ano, my jsme připraveni plnit dohodu, která na tom jednání padla. To znamená, že v momentě, kdyby se prokázalo na prezentaci, o které mluvil pan ministr Kupka, 10. prosince, že ten systém je nestabilní nebo vykazuje nějaké vady, jsme připraveni pozměňovacím návrhem ten systém vypnout na dobu prvního kvartálu v roce 2025. Ale znovu říkám, nepředpokládáme to, protože tak, jak probíhají nyní stabilizační práce a proběhne plné testování před 10. prosincem, nepředpokládáme tuto variantu, že by nastala. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. Pan kolega Robert Králíček se skutečně přihlásil v tuto chvíli s faktickou poznámkou a já vám měřím vaše dvě minuty. Prosím.

 

Poslanec Robert Králíček: Já se omlouvám, nechci zdržovat, ale já se tedy zeptám polopaticky pana poslance Bartoše, prostřednictvím pana předsedajícího: rozumím tedy tomu tak, že podle vyjádření společnosti InQool v jejich tiskové zprávě meziverze rovná se ve vašem výkladu verze splňující zákonné požadavky? Protože jinak tomu nerozumím, co znamená meziverze. Možná potom, až budeme řešit nějaké soudní spory či trestní oznámení, nám to někdo vysvětlí.

A na pana ministra Kulhánka, prostřednictvím pana předsedajícího: budu otevřený. Tak já nevím případně, co do toho pozměňováku napíšete, a když to tady my schválíme, tak nad tím my přestáváme mít kontrolu. Je to plně ve vašich rukou, vy máte většinu v Senátu, a jestli si tam něco napíšete, co my neovlivníme, tak je to ve vašich rukou. Já jsem čekal, že tu variantu my uvidíme, abychom věděli, že tam ta ruční brzda je. Když tam nebude nebo si tam něco přidáte, je to na vás. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP