Neautorizováno!
(19.40 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)
V momentě, kdy jsem zjistil, že ten spuštěný systém není akceptován, od té doby jsem se setkával nejen třeba se zástupci svazu, tajemníků, ale tu situaci i ty první požadavky pro tu komfortnost systému jsme velmi aktivně řešili, a myslím si, že jsem vystupoval i s velkou pokorou vůči tomu, jakým způsobem se musí úředníci vypořádat jak s těmi starými žádostmi, tak s novými.
A jenom ještě jedna reakce na ten systém a na měření. My jsme samozřejmě dostávali data od dodavatelů toho systému, a to z tohoto důvodu: v prvním zadání - těch 270, 280 stránek na tendr, který se nakonec nerealizoval, takže k zhodnocení legálnosti systému je zcela irelevantní - tam samozřejmě modul pro měření výkonnosti byl. Bohužel jsme museli jít tou cestou - a to jsem žádal už v měsíci říjnu v materiálu na vládu o nějakou i případnou pomoc třeba i od národních podniků - tak samozřejmě v tom omezeném zadání ten systém nebyl (Předsedající: Čas.), nicméně byla vysoutěžena pokračování rozvoje systému, a já třeba nevím, jestli se z toho něco realizuje. Tam by mohl být ten modul.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Další faktickou poznámku má pan kolega David Pražák - poprosím o dodržování času, poté už v obecné rozpravě s přednostním právem pan zpravodaj Robert Stržínek.
Poslanec David Pražák: Já nebudu zdržovat, pane předsedající, děkuju za slovo.
Pane ministře, víte, proč nebyl naplněn stav lidí na přihlášení na školení? Protože předtím ještě přišla informace z MMR - já jsem ji sám viděl, protože jsem na tom úřadě s těmi úředníky byl - a MMR je žádalo, aby, pokud to jde, se přihlásilo co nejméně lidí, aby systém na to školení nezkolaboval. My jsme seděli v kanceláři, bylo nás tam deset úředníků, měli jsme plátno a přihlásili jsme se pod jedním, proto jste neměli naplněno. Ale jinak samozřejmě ti úředníci to sledovali, protože měli strach, že jim to opět spadne, jako se jim to stalo na začátku. Proto jste neměl naplněna ta školení, to je celé.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji panu poslanci a poprosím Roberta Stržínka, protože se vracíme zpátky do obecné rozpravy, aby si vzal své slovo. Prosím.
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, nechci malovat čerta na zeď, ale tak trošku ho teď malovat budu. Považuju za svou povinnost upozornit na některá úskalí, která vidím v novele stavebního zákona, a notabene na některá slabá místa upozorňují i různá profesní sdružení.
Pojďme tedy na to. Stavebník má tedy i podle tohoto návrhu povinnost vložit dokumentaci, tedy projektovou dokumentaci nebo dokumentaci pro povolení záměru, kterou zpracovává projektant nebo obecně autorizovaná osoba, do Evidence elektronických dokumentací. Zákon pak opravňuje stavebníka, aby v žádosti uvedl pouze odkaz na vloženou dokumentaci, který získá v Portálu stavebníka. Tady je třeba říci, že Portál stavebníka v tuto chvíli tuto funkcionalitu prozatím nemá. Pevně věřím, že se to podaří doprogramovat a že dikci zákona tak bude možné realizovat.
Pojďme nyní na některé obavy, které ve svém dopise formulovala Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků, a mnohým z vás určitě tento materiál přistál v mailové schránce. Toto profesní sdružení si dovoluje upozornit na to, že projednávaný návrh zcela opomíjí potřeby stavebníků, nemluvě o tom, že chyby a nedostatky Portálu stavebníka jsou natolik zásadní a rozsáhlé, že s pravděpodobností hraničící s jistotou se je do konce listopadu nepodaří odstranit.
V rámci mimořádné schůze proto budete projednávat návrh, který nemůže být naplněn v praxi. Budu citovat dále z materiálu od ČKAITu: "Vyjadřujeme proto zásadní nesouhlas s přijetím návrhu v předložené podobě. Opakovaně požadujeme, aby částečný bypass jen pro úředníky byl s ohledem na vážné problémy Portálu stavebníka nahrazen řešením pro všechny účastníky povolovacího řízení. Nepovažujeme za pravděpodobné, že se do konce listopadu podaří plně stabilizovat a zprůchodnit Portál stavebníka. Obsahuje příliš mnoho problémů, které nejsou jednoduše řešitelné. Apelujeme na vás, členky a členy Poslanecké sněmovny, abyste odmítli návrh a pomohli konečně odblokovat současný stav, který od letošního července paralyzoval povolovací procesy v celé republice a uvedl do právní nejistoty stavebníky, projektanty i úředníky. Nechceme návrat k tištěným výkresům, ale požadujeme alternativu k podávání přes Portál stavebníka do Evidence elektronických dokumentací. Navrhujeme jen, aby bylo možno v přechodném období podávat na stavební úřady a dotčené orgány projektovou dokumentaci také datovými schránkami. Jedná se pouze o alternativní možnost v případě, kdy nebude možné plnohodnotně použít Portál stavebníka."
Věřím, že pan ministr zareaguje, a já do jisté míry znám i odpověď, která naráží na datovou kapacitu právě datových schránek, kdy Portál stavebníka umožňuje nahrávat datově mnohem objemnější soubory než datové schránky, ale budu rád, když alespoň jednou větou se řekněme této výtce ze strany ČKAITu budeme věnovat.
Další sadu výtek publikoval Svaz měst a obcí České republiky. Opět si dovolím citovat jen některé z nich. Úřady stavební správy jsou nyní podle SMO ČR vystaveny dalším nákladům z důvodu využívání jiných informačních systémů pro výkon stavební správy. Úředníci těchto úřadů se vystavují možným nárokům na náhrady škody ze strany stavebníků, a to z důvodu možného nesprávného úředního postupu - vždyť nebylo možné postupovat dle stavebního zákona. Není určeno, kdo celou záležitost včetně následné migrace dat zaplatí. Současně došlo k ponížení příspěvku na výkon přenesené působnosti ze strany státu v oblasti stavební správy o řádově 700 000 korun na jeden úřad stavební správy. Bypass DSŘ je navržen alibisticky jen pro ochranu státu, nikoliv úřadů stavební správy, jejich úředníků či stavebníků. Absence jasného vedení a legislativního zakotvení základních institutů nelze zhojit metodickými výklady. Úřady stavební správy jsou vystaveny nepřiměřenému tlaku. Digitalizace stavebního řízení vykazuje bezesporu nesoulad s archivním a spisovým řádem, což úředníky úřadů stavební správy vystavuje dalším rizikům.
Stát musí přijmout jednoznačné rozhodnutí, že veškeré úkony učiněné od 1. 7. 2024 dosud jsou v souladu se zákonem. Stát se musí postavit za úředníky úřadů stavební správy a převzít plnou odpovědnost a pro další období direktivně určit, jakým způsobem bude ve stavebních řízeních postupováno, kdo zajistí následnou migraci dat a kdo vše zaplatí. Konkrétně se tedy do sněmovního tisku 832 nutně navrhuje doplnit v § 334 odst. 2 k části § 172 stavebního zákona, aby obligatorně nevznikla povinnost podávat dokumentaci prostřednictvím Portálu stavebníka s prostupem do Evidence elektronických dokumentací, tedy bez možností jiné volby, a to sice s ohledem na přechodné ustavení čl. 2 předmětného sněmovního tisku.
Současně Svaz měst a obcí upozorňuje na to, že v § 334b odst. 4 stavebního zákona navrhovaného sněmovního tisku, dle kterého ve větě druhé je určeno, že orgán územního plánování, stavební úřad a dotčený orgán zajistí, aby na žádost ministerstva mohla být data z jiného informačního systému, která vznikla při výkonu jejich působnosti v přechodném období, předána ministerstvu za účelem jejich přenosu do informačních systémů stavební správy. Toto ustanovení jednoznačně potvrzuje již výše uvedené, že nebylo možné a stále nelze v informačních systémech řádně a plně pracovat, a předurčuje, že úřady stavební správy budou muset pracovat v jiných alternativních systémech poskytovaných komerčním trhem po předem neurčitelnou dobu. V této době tedy není ani zřejmé, kdo takové alternativní systémy bude platit, zda obce, či stát, a ani není zřejmé, kdo následnou migraci dat do státních systémů zaplatí a zajistí.
Upozorňujeme, že migrace takových dat bude velice náročná, a to jak z časového, objemového, to jest kvalitativního, ale i finančního hlediska, neboť migrace bude muset probíhat v souladu se všemi právními předpisy a mimo jiné i v souladu s archivačním a spisovým řádem. ***