Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(19.10 hodin)
(pokračuje Robert Stržínek)
Ty je tak mohou využívat dobrovolně, například pro tvorbu příslušných dokumentů. Mohou ale využívat i své dosavadní systémy využívané do 30. 6. 2024.
Ministerstvo pro místní rozvoj přitom může i nadále rozvíjet informační systémy a testovat jejich provoz. Některé systémy, jako třeba evidence elektronických dokumentací a Portál stavebníka, zůstanou plně zachovány. I nadále tak bude možné podávat žádosti skrze Portál stavebníka, avšak s výjimkou žádosti o vyjádření vlastníka dopravní a technické infrastruktury. Vkládat dokumentaci pro povolení záměru povinně zpracovanou projektantem do evidence elektronických dokumentací skrze Portál stavebníka bude i nadále povinné. Zákon zachovává platnost a účinnost právních úkonů učiněných od 1. 7. 2024, pokud jsou v souladu s právními předpisy nebo novou úpravou.
Z hlediska legislativního procesu jsou významné rovněž dva momenty. Za prvé je navrženo projednání a schválení v prvním čtení podle § 90 odst. 2 jednacího řádu a za druhé je navržena mimořádná účinnost dnem následujícím po dni vyhlášení zákona. Oboje je myslím pochopitelné a dokládá to i skutečnost, že jsme se zde kvůli tomuto bodu sešli na mimořádné schůzi. Je potřeba co nejdříve ukončit právní vakuum, ve kterém se nacházejí úředníci, dotčené orgány, stavebníci, odborná veřejnost i občané. V co nejkratším možném termínu musíme tedy nastolit stav právní jistoty týkající se práce a využívání informačních systémů stavební správy.
Tolik má zpravodajská zpráva a já vás, paní předsedající, poprosím o slovo v následné rozpravě, kterou jistě spustíte. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano. To znamená, hlásíte se (Poslanec Stržínek: S přednostním právem.) s přednostním právem, budete tedy v pořadí po panu předsedovi Michálkovi, ano? (Poslanec Stržínek: Děkuji.) Také děkuji.
Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které se s přednostním právem přihlásil pan místopředseda Havlíček, ale ten je řádně omluven. Dále pan poslanec Dufek, ten není přítomen stáhl svoji přihlášku, a nyní s přednostním právem vystoupí pan ministr Petr Kulhánek, poté pan ministr Jurečka, následně pan předseda Michálek a po něm tedy bude následovat pan zpravodaj Stržínek.
Prosím, máte slovo, pane ministře.
Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Dobrý večer. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si jako ministr pro místní rozvoj také vyjádřit se k předloženému návrhu zákona, na kterém ministerstvo samozřejmě se podílelo, na jeho přípravě, a k němuž vláda 23. října zaujala souhlasné stanovisko.
Tak jak bylo řečeno, 1. července došlo ke spuštění systému digitalizace stavebního řízení, kde figurují ty hlavní části: Portál stavebníka, evidence stavebních postupů a evidence elektronických dokumentací, informační systém stavebního řízení, který by měl zajišťovat právě funkce informačního systému, identifikačního čísla stavby a Národní geoportál územního plánování. Je třeba zcela zřetelně a kriticky přiznat, že ta digitalizace doposud nenaplnila ani zdaleka svá očekávání. Tu skutečnost potvrdila i zpráva, kterou dostala vláda České republiky, kdy dospěla k závěru, že systémy digitalizace sice formálně fungují, ve formálním smyslu jsou funkční, ale nenaplňují ty základní cíle - zjednodušení, urychlení procesu územního plánování, přípravy a povolování staveb a dalších procesů územního plánování, stavebního řádu a hlavně ani ten minimální cíl naplnění zákonných požadavků nového stavebního zákona a na digitalizaci stavebního řízení.
Tady se vrátím k tomu, co říkal Ivan Bartoš, kdy jsem samozřejmě ve svém mediálním výstupu zhodnotil ten stav systému, kde jsem říkal, že některé komponenty jsou funkční, to je pravda a platí to i dnes, neznamená to, že celý systém funguje tak, jak má. A proto jsme také šli tou cestou, která je tady dnes prezentována, abychom umožnili ten duální systém fungování, abychom využili těch komponent, které fungují, propojili je a na tom pracují ty týmy expertů na tom rozhraní, aby bylo možné propojit je s těmi systémy, se kterými stavební úřady pracovaly před 30. 6.
Zároveň, protože ten systém vykazuje celou řadu defektů, jsem požádal a byla zpracována dokumentace k zadání forenzního auditu, který jasně zhodnotí to, k čemu docházelo při té přípravě, při spuštění systému, a dovodí samozřejmě role a odpovědnosti, ať už jsou to osoby, anebo jednotlivé entity, které se na tom systému podílely.
Proto přinášíme legislativní řešení, které je vám dnes předkládáno, kdy právě, jak jsem říkal, umožní práci stavebních úřadů a dotčených orgánů jak v nových informačních systémech stavebního řízení, tak v těch původních. Zachováváme povinnost, a to už také zaznělo, vložení projektové dokumentace do evidence elektronických dokumentací, kdy ale generujeme ten unikátní identifikační kód stavebníkovi tak, aby měl vlastně potvrzeno to přijetí, měl tam časové razítko a každý si pro tu dokumentaci potom mohl sáhnout zcela jednoznačně.
Stavební úřad a dotčený orgán na základě sděleného tohoto unikátního kódu získá přístup k té projektové dokumentaci prostřednictvím ISSŘ. Všechny ostatní dokumenty pak stavební úřady a dotčené orgány budou mít k dispozici ve svých systémech nebo také právě v ISSŘ a je pouze jejich volbou, v jakých systémech budou pracovat.
To, co také zaznělo, ale je třeba opravdu zdůraznit, že současně tento návrh zavádí jednoznačnou právní jistotu pro stavebníky, stavební úřady i dotčené orgány státní správy, neboť deklaruje, že stavební úřady pracovaly mimo informační systém stavebního řízení od 1. července a neporušily zákon.
Vzhledem k tomu, že můj úkol je zcela zřetelný - stabilizovat ten systém, zprůchodnit ho a zároveň to, co už se dneska odehrává poté, co jsme se na tom domluvili, probíhá ta chybějící byznys analýza, procesní analýza tak, aby mohlo být redefinováno zadání celého systému, což od počátku bohužel chybělo, tak potřebujeme právě toto přechodné období, abychom mohli využít právě k těmto činnostem, které jsem zmínil, a dostat se do bodu, kdy budeme rozhodovat o tom, jakým způsobem bude celý ten systém postaven a kdo ho postaví.
Proto vás, vážené paní poslankyně a páni poslanci, prosím a žádám, abyste podpořili předložený návrh zákona, který byl vytvořen v úzké spolupráci mezi Ministerstvem pro místní rozvoj, a věřím, že díky tomuto legislativnímu návrhu společně stabilizujeme informační systémy tak, abychom mohli postavit funkční digitální systém stavebního řízení tak, aby naplňoval parametry, které mu dáváme, aby naplňoval veškeré požadavky všech aktérů, kteří do něj vstupují a kteří s ním pracují. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní se přihlásil s přednostním právem pan ministr Marian Jurečka, poté je přihlášen pan předseda Jakub Michálek s přednostním právem.
Prosím, máte slovo, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobrý večer. Já se pokusím být stručný, ale rozhodl jsem se, že chci tady krátce vystoupit, protože kdyby se nestaly některé okolnosti, o kterých chci za chvíli hovořit, tady dnes nejsme, neprojednáváme tento návrh této řekněme krizové, rychlé, urgentní novely stavebního zákona.
Já jsem měl možnost se za poslední tři měsíce detailně seznámit s celým tím procesem, který - kdo jsme v této Sněmovně byli už v minulém období, tak víme, že trvá minimálně, zhruba nějaké čtyři, čtyři a půl roku, tak jsem byl vlastně v úžasu, jak je možné, že se stal takový řetězec chyb. Já je tady krátce zmíním. Ony sice občas někde útržkovitě zaznívaly v mediálním prostoru, ale vlastně nebavili jsme se o nich tady přímo na plénu Sněmovny, na výborech ano. A pro mě vlastně překvapující bylo, a byl bych rád, abychom se z toho všichni dokázali poučit, abychom to na té úrovni státní správy a na té úrovni především ministerstev vlastně dokázali neopakovat a poučit se z toho.
První, co pro mě, když srovnám to, co jsem já prožíval na rezortech nebo na rezortu, především v posledních třech letech na MPSV, bylo pro mě vlastně velkým překvapením, když jsem se později ptal těch dotčených lidí, jak vlastně běžela celá ta příprava, tak vlastně my jsme neudělali kvalitní analýzu toho, jak celý ten proces stavebního řízení chceme vést v okamžiku, kdy využijeme nástroj digitalizace. ***