Neautorizováno!


(19.00 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)

Pojďme se ale posunout k tomu, v co má vyústit naše společné snažení: zajistit nenapadnutelný a funkční systém stavebního řízení, který bude splňovat uživatelské nároky a který v tomto směru bude sloužit jako kvalitní nástroj jak pro stavebníky, tak pro stavební úřady. K tomu směřujeme, a má-li se to naplnit, nezbytnou podmínkou - jak se shodují i doporučení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže z hlediska zadávání, tak ale i odborné analýzy - je prvotní jasné určení procesní analýzy v návaznosti na stavební zákon, na správní řád a na klíčové složkové zákony, které logicky vstupují do celého procesu. Má-li obstát i celý digitální systém stavebního řízení, prostě musí tyhle procesy umět naplnit. To zcela nepochybně současné systémy neumějí a v horizontu tří měsíců by naplnit nedokázaly.

Ukázalo se i na následně při podrobném vhledu do procesu přípravy těch systémů, že to není možné zvládnout ani v horizontu 12 či 18 měsíců pro celou řadu důvodů. Zejména s ohledem na chybějící komplexní procesní a byznys analýzu, která musí určit výsledný tvar toho domu, který stavíme, v podobě digitalizace stavebního řízení, aby bylo opravdu jasné, kudy se do domu vchází, jak jsou propojené jednotlivé místnosti a jak také z toho domu vycházíme, jaký tvar má jeho střecha a jak se v tom domě topí. Tohle jsou stěžejní podmínky pro to, abychom na konci dne dostali systém, který bude právně jistý a který bude poskytovat všem stavebníkům i stavebním úřadům právní jistotu, že výsledná rozhodnutí jsou v souladu s platnou legislativou a jsou vypořádána zcela řádně.

I na základě analýz - ne na základě úsudku přes prsty, ale na základě zpracování i příkladových studií a podobných analogií systému ve veřejné správě - víme, že pro příslušné soutěže je nezbytná taková doba. Možná se podaří celý proces zvládnout rychleji, pokud v tom procesu nenarazíme na odvolání a případné procesní překážky, které přece všichni ze zadávacích řízení ve veřejné správě od staveb přes informační systémy dobře známe. Máme-li ale postupovat s rozvahou, tři měsíce nejsou odkladem do neurčita. Tři roky v tomto směru jsou nezbytným časem pro to, abychom jako stát měli jistotu, že celým tím procesem jsme schopni řádně projít a že na konci bude řádně vysoutěžený nástroj, který nebude předmětem zpochybňování, a tím pádem nebude předmětem ani pochybností o jeho právní kvalitě a samozřejmě o kvalitě technické.

Je také zřejmé, že proto, aby ten systém mohl dobře fungovat, vyžaduje nejenom kvalitní otestování s uživateli, ale také velmi přesný change management, tedy něco, co vyžaduje s ohledem na velký počet stavebních úřadů přenesení té praxe a užívání toho nástroje do života jednotlivých stavebních úřadů.

Tolik velmi stručná informace s jasným uvedením zdrojů, ze kterých jsem vycházel při svých tvrzeních. Opírám se o stanoviska soudu, Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a analýzy nestranných odborníků. Jsem schopen je dokládat. Kdyby o nich někdo pochyboval, jsou vyvěšeny veřejně dostupné na webu Ministerstva pro místní rozvoj.

Závěrem: nepochybně, kdo bude chtít, bude mít možnost se účastnit veřejné diskuse 10. prosince v 8.30 hodin tak, abyste se mohli seznámit s fungováním toho upraveného systému, aby bylo jasné, že ti, kteří budou ukládat digitální dokumentace, nebudou narážet na technické překážky, ale bude jisté, že takovou dokumentaci je možné uložit, zároveň že s takto uloženou dokumentací budou moci za podmínek absolutní technologické neutrality pracovat jak stavební úřady, které mají i které nemají Vitu, které mají i které nemají Veru, které budou či nebudou ovládat systém ISSŘ, ale také ty, které se prostě spolehnou například na hybridní řízení cestou datových zpráv, datových schránek a fakticky dosavadního digitálního postupu, aby se k digitálním dokumentacím prostě mohly dostat, a doručili jsme veřejnosti v tomto směru významný posun minimálně v tom, že nebude nutné předávat si rozsáhlé balíky projektové dokumentace.

Vzhledem k tomu, že není ani dost dobře možné zejména rozsáhlé dokumentace liniových staveb přenášet jednoduše například přes datovou schránku, tak nástroj, který by umožnil takové ukládání bezpečně, právně jistě, je jistě namístě a znamená posun dopředu.

Zároveň deklaruji, že pokud by se z jakéhokoliv důvodu nepodařilo takový nástroj doručit, a bylo to i předmětem společného jednání se všemi partnery, tak bychom pak museli přistoupit k úplnému bypassu. Pokud ale toho 10. prosince systémy bezpečně fungovat budou, tedy ten základní nástroj ukládání digitální projektové dokumentace, je možné nepochybně postupovat tak, jak máme možnost dnes schválit.

Pokládám tohle za férovou nabídku jak vůči české veřejnosti, tak vůči vám všem zákonodárcům. Je výsledkem společné dohody, je výsledkem společného jednání klíčových partnerů - Svazu měst a obcí, sdružení místních samospráv, ČKAIT, České komory architektů, Hospodářské komory, Svazu průmyslu a dopravy. Samozřejmě že se tam stále ozývají i výhrady vůči tomu, že se snažíme doručit ten prvotní nástroj digitalizace, ale pokud ten nástroj fungovat skutečně bude a bude fungovat dobře, tak abychom ho 10. prosince dokázali bezpečně představit veřejnosti a ukázat jeho funkce.

Máme tak nakročeno ke zvládnutí toho prvotního kroku a vytvoření důležité právní jistoty pro stavební řízení v České republice. To pokládám za klíčovou pozitivní zprávu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře, a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Robert Stržínek. Prosím, pane poslanče, můžete přejít ke stupínku.

Jenom poznámka: mám zde přihlášené k faktické poznámce. Jen upozorňuji, že podle § 60 odst. 1 se může poslanec přihlásit k faktické poznámce, která reaguje na průběh rozpravy, a zatím ještě nejsme v rozpravě, čili tu přihlášku prosím až tedy po prvním řečníkovi v rozpravě. Děkuji.

Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo, paní předsedající. Přiznám se, že je pro mě velkým zadostiučiněním zpravodajovat tento materiál, tedy změnu stavebního zákona. Po několika měsících upozorňování na nefunkčnost systému digitalizace stavebního řízení konečně dochází k zásadní změně. Vracíme se tak alespoň částečně do doby před 1. 7. 2024, a zejména stavebním úřadům tak umožníme používat stávající plně funkční systémy a programové vybavení. Potíže s digitalizací jsem vnímal nejen z pozice poslance, ale také z pozice starosty Valašského Meziříčí, tedy obce s rozšířenou působností, která si prošla, stejně tak jako mnohé jiné, peklem implementace digitálního systému stavebního řízení.

Nyní již k samotnému tisku 832. Pojďme se tedy podívat na tento materiál, který novelizuje stavební zákon. Naléhavým cílem návrhu je zajištění právní jistoty v procesech územního plánování a stavebního řízení po selhání jejich digitalizace. Z věcného hlediska tento poslanecký návrh zákona upravuje dvě přechodná období. Zákon stanovuje přechodné období pro práci v informačních systémech stavební správy, a to od účinnosti zákona do 31. 12. 2027, pro účely digitalizace stavebního řízení, a období od účinnosti zákona do 30. 6. 2025, pro účely územního plánování a Národního geoportálu územního plánování.

Nedochází k vypnutí funkcionalit všech informačních systémů stavební správy, ale k omezení některých evidenčních povinností ze strany stavebních úřadů, pořizovatelů a orgánů územního plánování. Dochází k pozastavení nutnosti využívat informační systémy ze strany úřadů a dotčených orgánů. Ty je tak mohou využívat dobrovolně, například pro tvorbu příslušných dokumentů. Mohou ale využívat i své dosavadní systémy využívané do 30. 6. 2024. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP