Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(9.10 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)
Můžeme podle schváleného pořadu přistoupit k prvnímu bodu dnešního dne a tím je bod
163.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 726/ - třetí čtení
Nyní požádám, aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan zástupce navrhovatele - pan ministr financí je omluven, je na zahraniční cestě takže vnímám, že ho bude zastupovat pan ministr Bek. Dále již děkuji paní zpravodajce garančního výboru, paní poslankyni Haně Naiclerové, že je již na svém místě. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 726/3, který byl doručen dne 11. září 2024. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 726/4.
Já se nyní táži pana ministra, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Je tomu tak? Prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předložený návrh zákona byl blíže představen již v rámci prvního čtení. Ve zkratce tedy chci připomenout, že obsahuje dvě části, část implementační a takzvanou řádnou novelu zákona o dani z přidané hodnoty. Předmětem transpoziční části je zejména promítnutí unijní úpravy režimu pro malé podniky, zjednodušeně režim pro neplátce. Druhá část, takzvaná řádná novela, obsahuje úpravu reagující na zkušenosti z aplikační praxe a judikaturu v oblasti DPH. Cílem je zejména zefektivnění procesu správy DPH, snížení administrativních nákladů a zvýšení právní jistoty dotčených subjektů. Základní účinnost většiny ustanovení zákona je navrhována v souladu s transpozičními termíny k 1. lednu 2025 s tím, že vybraná ustanovení by měla nabýt účinnosti k pozdějšímu datu. Děkuju za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a nyní otevírám rozpravu.
Protože jsme ve třetím čtení, tak paní zpravodajka jenom vystupuje v rozpravě, má-li zájem. Má zájem. Prosím, paní zpravodajko.
Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, paní předsedající. Dobrý den, vážené kolegyně, kolegové, já bych vás ráda seznámila s projednáním tohoto návrhu zákona na rozpočtovém výboru. Rozpočtový výbor doporučil Poslanecké sněmovně, aby s návrhem zákona vyslovila souhlas ve znění pozměňovacích návrhů.
Ráda bych vám představila dva pozměňovací návrhy a jednu legislativně technickou úpravu. K návrhu zákona byl předložen pozměňovací návrh A, který vyplynul z usnesení rozpočtového výboru číslo 391. Jedná se o souhrnný pozměňovací návrh, který upravuje mimo jiné příspěvek na zvláštní pomůcku na pořízení motorového vozidla pro osoby se zdravotním postižením.
Návrh B, který je zaveden jako sněmovní dokument 4834 poslanců Mariana Jurečky a Věry Kovářové, reaguje na potřebu pokračovat v podpoře zvláště zranitelné skupiny osob se zdravotním postižením v souvislosti s přetrvávajícími vysokými cenami energií. Návrh prodlužuje platnost zvýšeného příspěvku na mobilitu pro osoby využívající zdravotnické prostředky pro dlouhodobou domácí oxygenoterapii nebo domácí umělou plicní ventilaci o dva roky, tedy do konce roku 2026 namísto původně plánovaného konce roku 2024.
Také bych ráda sdělila, že návrh na zamítnutí nebyl podán a byla předložena a schválena v rozpočtovém výboru legislativně technická úprava, která... cituji: "V pozměňovacím návrhu A11, což je pozměňovací návrh obsažený v usnesení rozpočtového výboru, se slova ‚odstavce 1‘ nahrazují slovy ‚písmene f‘."
Teď bych vás tedy seznámila s navrženou procedurou. "Rozpočtový výbor doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona podle sněmovního tisku 726/3 v následujícím pořadí. Návrh na zamítnutí nebyl podán.
I. hlasovat o legislativně technických úpravách podle § 95 odst. 2 jednacího řádu;
II. hlasovat o pozměňovacím návrhu A z usnesení rozpočtového výboru číslo 391;
III. hlasovat o pozměňovacím návrhu B, sněmovní dokument 4834;
IV. hlasovat o návrhu zákona jako celku."
Dále bych ještě doplnila, že stanovisko výboru k oběma pozměňovacím návrhům je doporučující a stanovisko výboru k návrhu zákona souhlasné.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Paní zpravodajko, děkuji, nicméně jsme nyní v rozpravě, kdy budou vystupovat následující ještě řečníci, proto toto bude potřeba ještě zopakovat před samotným hlasováním. Děkuji.
Mám zde přihlášené pány poslance Martina Kuklu a jako dalšího Jana Hrnčíře, takže nyní požádám o vystoupení právě pana poslance Kuklu. Prosím.
Poslanec Martin Kukla: Děkuju za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, jak již bylo řečeno, tato novela má dvě části: první část je čistě implementační ustanovení směrnice Rady Evropské unie a druhá část je řádná novela daně z přidané hodnoty, jejímž hlavním cílem je právě zefektivnění výběru daní a zvýšení právní jistoty dotčených subjektů.
Já jsem tady v prvním čtení i v druhém čtení vystupoval, a to právě k zrušení institutu vrácení daně osobám se zdravotním postižením, a jak jsme se dozvěděli, pozměňovací návrh, o kterém budeme hlasovat, právě tento institut zrušení daně narovnává a narovnává to tím, že pro zdravotně postižené, kteří budou nakupovat automobil, tak se jim zvýší takzvaný sociální příspěvek. Jedná se o průměrnou část, takže není to úplně ideální, protože někdo si koupí automobil dražší, někdo levnější, ale aspoň něco dostanou, takže vám děkuji a my to podpoříme.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a dále vystoupí pan poslanec Jan Hrnčíř.
Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, jak tady už zaznělo, předkládaný návrh představuje novelu zákona č. 235/2004 Sb., týkající se daně z přidané hodnoty včetně všech pozdějších úprav. Tento návrh nejenže přináší implementační ustanovení, ale také významné změny, které mají za cíl zefektivnit proces výběru a správy DPH a posílit právní jistotu pro všechny zúčastněné subjekty - tak zní v důvodové zprávě.
Tato novela ovšem přináší řadu významných změn a čítá naprosto neuvěřitelných 460 bodů, zaměřím se proto na některé klíčové změny, které tato legislativní úprava přináší. Jednou z důležitých změn je transformace pravidel pro malé podniky. S rozvíjením unijního práva přichází nezbytnost promítnout změny do oblasti malých podniků. Změny jsou inspirovány směrnicí Rady Evropské unie z 18. února roku 2020, která novelizuje směrnici týkající se DPH a zavádí specifický režim pro malé podniky včetně úprav administrativní spolupráce a výměny informací. Klíčovou novinkou je otevření možnosti čerpat výhody režimu pro malé podniky nejen pro subjekty se sídlem v tuzemsku, ale také pro ty, které sídlí v jiných členských státech. Tato změna přináší přeshraniční režim pro malé podniky, čímž dochází k vyrovnání podmínek mezi tuzemskými a zahraničními podnikateli. ***