Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !
(14.50 hodin)
(pokračuje Petr Fiala)
Zefektivňujeme zdravotní péči skrze redukci hospitalizací a rozvoj jednodenní zdravotní péče. To si myslím, že je důležité a odpovídá to i trendu v jiných zemích a posiluje to vlastně kvalitu zdravotní péče a zvyšuje to prostor i (pro) tu tolik diskutovanou dostupnost. Zavedli jsme opatření pro to, abychom zajistili dostatek léků. Provedli jsme největší změnu, největší reformu lékové legislativy za poslední roky včetně určitých povinností pro výrobce a distributory a v neposlední řadě jsme také navýšili platy lékařů a dalších zdravotnických pracovníků v nemocnicích a upravili jsme vzdělávání zdravotníků.
Protože už nemám čas pokračovat dál v těch opatřeních, tak prostě jenom řeknu, že pro dostupnost a kvalitu zdravotní péče dělá moje vláda maximum.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a paní poslankyně Maříková položí doplňující otázku. Prosím.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane premiére, pacienti si už nyní mohou zaplatit například za jednolůžkový pokoj. Předpokládám, že doplňkové pojištění na tyto věci asi lidé budou těžko využívat. To, jaký materiál - a tak to stojí v tom návrhu NERVu, že by si pacient mohl připlatit za lepší materiál - to, jaký materiál pacient dostane, by mělo být přece dáno podle diagnózy, a to by na tom základě měl rozhodnout lékař a ne podle výše jeho konta. Protože pokud začneme rozdělovat péči na základě schopnosti platit, tak riskujeme, že se základní zdravotní péče pro méně majetné vrstvy stane druhořadou a ty hranice se začnou posouvat a ta základní péče se scvrkne opravdu na jenom základní ošetření.
Takže vy jste to tak trošku, že to lidově řeknu, okecal a přímo jste mi neodpověděl. Já bych přesto chtěla znát vaši odpověď, zda ten návrh NERVu schvalujete - ano, či ne. (Malý potlesk v levé části sálu.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a s reakcí opět vystoupí předseda vlády. Prosím.
Předseda vlády ČR Petr Fiala: Ale, paní poslankyně, já nesu odpovědnost a mohu vám odpovídat za to a na to, co dělá naše vláda a co naše vláda chystá. To jsem poctivě udělal. Připomenul jsem vám, co jsme udělali pro to, aby zdravotní péče byla dostupná, aby byla udržitelná. Jestli se někdo tady tváří tak - jedna otázka od vašeho kolegy směřuje k tomu, že nám klesá porodnost, společnost stárne a co s tím budeme dělat a v druhé mně vlastně říkáte: no, tak když budeme přemýšlet o přílivu nějakých soukromých peněz do zdravotnictví, tak(?) je to špatně.
Ale to jde proti sobě, protože prostě my musíme přemýšlet nad tím, jak učiníme zdravotní systém, jehož náklady se za poslední desetiletí zdvojnásobily, jak ho udržíme udržitelný, dostupný, kvalitní a zachováme to, co v tom systému je pozitivní. A o to se snažíme, a proto děláme ta opatření. Já tady o žádných dvou standardech a o tom, že někdo si bude platit za nějaké zdravotní služby, vůbec nemluvím. Ta debata, která existuje ve vládní koalici a mezi odborníky a jinde, ta je o tom, jakým způsobem se třeba podílet na určitých sociálních a dalších službách, na tom pomezí, které prostě už dnes lidé nějakým způsobem platí, jak tomu dát nějaký řád, nějaká pravidla, jak tam umožnit třeba nějaké formy pojištění. A to mně připadá jako legitimní, rozumná, normální debata. Ale prosím pěkně nestrašme nikoho, že se mu zhorší zdravotní péče, že se mu nedostane té pomůcky, toho prostředku, toho léku, který zrovna potřebuje. Vždyť nic takového prostě nehrozí. Máme robustní zdravotnictví, mimořádně kvalitní, také mimořádně nákladné, tak je odpovědností nás všech přemýšlet nad tím, jak ho udržíme takto kvalitní nejen tento rok a příští rok, ale třeba i za pět let. A proto musíme mít otevřenou hlavu a přemýšlet nad všemi cestami, které k takovému cíli povedou.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Přistoupíme k následující interpelaci, kterou přednese pan poslanec Tomáš Kohoutek ve věci situace v justici. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Tomáš Kohoutek: Děkuji, vážená paní předsedající. Vážený pane premiére, ve dnech 7. až 9. října letošního roku v naší zemi nastala situace, která v moderních dějinách České republiky nemá obdoby. Tou situací byla stávka soudních pracovníků, kterou následující týden doplnili pracovníci státních zastupitelství. Tato stávka měla drtivou podporu i samotných soudců, kteří s ohledem na své postavení sami stávkovat nemohou. Důvodem pro toto stávku je katastrofální odměňování zaměstnanců v justici, kdy platy zaměstnanců v justici, tedy státních zaměstnanců, jsou dlouhodobě o několik tisíc nižší než platy ostatních státních zaměstnanců.
Podle plánovaného rozpočtu na rok 2025 se situace nijak výrazně k lepšímu nemění, kdy zaměstnancům v justici bude přidáno v intencích ostatních státních zaměstnanců, a tak rozdíl mezi platy zaměstnanců v justici oproti ostatním rezortům nebude vyřešen. Průměrný plat zaměstnanců soudu na rok 2025 má být 41 103 korun a státní zastupitelství dokonce jen 36 368 korun, a to samozřejmě včetně zaměstnanců v Praze či Brně. Malý příklad platu justičních personálů na Okresním soudě v Děčíně, který by měl být velkým varováním pro dlouhodobé fungování justice, tedy základního atributu každého demokratického právního státu: zapisovatelka, 14 let praxe včetně všech osobních příplatků a osobního ohodnocení - 26 120 korun hrubého; vedoucí kanceláře, 21 let praxe včetně všech osobních příplatků a osobního ohodnocení - 35 460 korun hrubého; soudní tajemnice, 18 let praxe celkem včetně všech příplatků a osobního ohodnocení - 34 010 korun hrubého. Přijdou vám takové platy v dnešní době a při dnešní částečně i vaší vládou způsobené drahotě adekvátní?
Otázka je tedy jednoduchá. Zamyslí se vaše vláda nad touto kritickou situací, která hrozí kolapsem justice a začne už konečně platy v justici řešit, a to nejen pouze kosmeticky, ale komplexně, změnou platových tabulek tak, jak požadují zástupci justice? Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní vystoupí předseda vlády Petr Fiala. Prosím, ujměte se slova.
Předseda vlády ČR Petr Fiala: Tak děkuji za otázku, pane poslanče. Naše vláda je si vědoma toho, že ne všichni v justici a taky třeba ve vězeňství jsou odměňováni za svou práci stejně dobře jako třeba soudci. To je potřeba říct. Já chápu váš zápal pro to, aby tam platy byly spravedlivější, a vlastně ho sdílím. Akorát je škoda, že když jste byli ve vládě, tak jste s tím nic nedělali, protože tento problém je tu dlouhodobě a prostě se neřešil. Tak aspoň tento povzdech si dovolím.
Nicméně vám spíš řeknu, co jsme pro to udělali my. A tím se ukáže ten velký rozdíl. Tak během posledních tří let se za této vlády zvýšil průměrný plat zaměstnanců soudů průměrně o 6 000, což zdaleka neplatí o všech zaměstnancích státní správy. Pan ministr spravedlnosti Pavel Blažek několikrát s vedením soudu o platech zaměstnanců v justici jednal. Jeden z těch problémů, a to myslím, že můžete také snad potvrdit, je ve způsobu, jakým jsou rozdělovány peníze mezi jednotlivými složkami justice. Ministerstvo spravedlnosti vlastně posílá peníze, ten objem prostředků na platy, z Ministerstva financí na krajské soudy a nemůže zasahovat do toho, jak předsedové soudů peníze dále rozdělí.
A tu stávku, kterou jste tady zmiňoval, stávku zaměstnanců justice, a i ti lidé, kteří prostě stávkují, to několikrát připomínali, ta je tu v důsledku několika desetiletí trvajícího nevhodného zařazení pracovníků v justici i státním zastupitelství v platových třídách.
No a teďka pojďme se podívat na rozpočet na rok 2025, kde se snažíme tuto situaci nějakým způsobem kompenzovat. Když se podíváme na to zvýšení platů, které jste tady zmínil, tak zatímco třeba u zaměstnanců Ministerstva spravedlnosti bude to navýšení platů kolem 3 procent, tak u zaměstnanců soudů bude to navýšení příští rok o 9,2 procenta.Tak to je přece výrazný rozdíl. U zaměstnanců státních zastupitelství to bude 5 procent a u zaměstnanců Vězeňské služby to bude o 7 procent. A výjimkou z toho ještě nad tady ta čísla, která jdou nad to průměrné zvyšování, tak jsou příslušníci Vězeňské služby, kde to navýšení bude až o 15 procent. Ale tam to má zase svoje historické příčiny, protože Vězeňská služba byla ve srovnání s ostatními ozbrojenými složkami finančně nejméně hodnocena a jsou tam problémy. Proto tam dochází k takto výraznému nárůstu jejich platů. ***