Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(22.50 hodin)
(pokračuje Robert Králíček)
Podívejme se například opět na Estonsko, které je považováno za jednoho z globálních lídrů v oblasti kybernetické bezpečnosti. Estonsko má v této oblasti přísné standardy a koordinuje své kroky nejen na národní, ale i mezinárodní úrovni. Kybernetická bezpečnost je nezbytným pilířem úspěšné digitalizace a bez jejího posílení by mohly být naše digitální projekty vystaveny velkým rizikům.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, věřím, že se shodneme na tom, že digitalizace je nezbytná pro modernizaci našeho státu a zjednodušení života našich občanů. Nicméně to, jak k digitalizaci přistupujeme, vyžaduje zásadní změnu. Musíme být opatrní, abychom se vyvarovali zbytečných výdajů na projekty, které nefungují, a musíme se soustředit na oblasti, kde digitalizace přinese skutečné výsledky. Zastavení plýtvání prostředků na aplikace, jako jsou eDoklady, které za vysoké náklady přinášejí jen minimální užitek, je prvním krokem.
Investice do propojeného datového fondu efektivních systémů a zajištění kompatibility digitálních řešení jsou zásadní pro dosažení našeho cíle - moderní, efektivní a bezpečné digitální státní správy. Pokud budeme postupovat systematicky a odpovědně, můžeme dosáhnout digitální transformace, která bude mít reálný pozitivní dopad na každodenní život našich občanů i podnikatelů. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím dalšího řádně přihlášeného, a to je pan poslanec Richter. Už ho vidím. Prosím.
Poslanec Jan Richter: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych zde přestoupil s hodnocením současné situace ve financování sportu v České republice. Sport je nejen klíčovou složkou zdravého životního stylu, ale i významnou oblastí, která ovlivňuje zdraví národa, výchovu mládeže a rozvoj talentů. Přesto jsme svědky dramatického podfinancování a neudržitelných podmínek, kterým čelí sportovní organizace, trenéři a zejména rodiny s dětmi.
Jedním z hlavních argumentů pro větší podporu sportu je narůstající obezita mezi dětmi. Podle lékařů obezita a s ní související onemocnění, jako je cukrovka a kardiovaskulární choroby, zažívají prudký nárůst. Ekonomické projekce naznačují, že do deseti let nebude zdravotnický systém schopný finančně zvládat důsledky tohoto trendu. Profesor Richard Hindls upozorňuje, že při současném tempu růstu nadváhy a obezity mohou být výdaje státu za deset let přes 300 miliard korun ročně.
Pohybová gramotnost a zdatnost současných chlapců odpovídá úrovni dívek před 30 lety, zjistili zaměstnanci České školní inspekce v externím šetření na základních a středních školách. Mimoškolní sportovní aktivity jako kroužky, které jsou nezbytné pro výchovu zdravých dětí, se stávají stále méně dostupnými. Ceny těchto aktivit neustále rostou, což vede k tomu, že mnoho rodičů si je nemůže již dovolit. Odhaduje se, že až třetina dětí musí kvůli finanční situaci svých rodin se sportem přestat. Přitom se jedná o zásadní problém, který bude mít dalekosáhlé důsledky pro fyzickou i duševní kondici mladé generace.
Moje vystoupení jsem rozdělil do třech oblastí. První oblast je samotné řízení Národní sportovní agentury. Národní sportovní agentura v České republice je samostatným správním úřadem, kterou přímo řídí předseda, který je jmenován vládou České republiky. Přestože je nezávislá na ministerstvech, zodpovídá se přímo vládě. Předseda agentury má na starosti řízení a koordinaci činnosti agentury včetně strategických rozhodnutí týkajících se financování a rozvoje sportu v České republice. Předseda Národní sportovní agentury odpovídá za implementaci vládních politik v oblasti sportu a správné rozdělování dotací v rámci rozvoje národní sportovní infrastruktury, sportovních klubů a dalších oblastí týkajících se sportu. Ale v této době Národní sportovní agentura na implementaci státních strategií úplně rezignovala a tuto činnost nevyvíjí, a to z důvodů: za prvé, že vláda nic koncepčně v této oblasti neřídí a neřídí se ani koncepcí sportu 2025. Národní sportovní agentura tady rezignovala tomu jít naproti a aktivně pomáhat.
Národní sportovní agentura se také zodpovídá Poslanecké sněmovně a veřejnosti, a to prostřednictvím pravidelných zpráv o své činnosti a hospodaření. Při správě veřejných prostředků podléhá agentura také kontrolním mechanismům, jako je nejvyšší úřad kontrolní, který dohlíží na hospodárnost, efektivitu a účelnost vynakládání finančních prostředků. Zde absolutně postrádá vládní řízení, respektive přímou aktivitu premiéra. Národní sportovní agentura byla primárně v agendě premiéra, ale v současné době se stala pouze jakýmsi průtokem financí bez jakékoliv kontroly. Kdyby kontrola byla v jakékoliv podobě a dohled na činnost Národní sportovní agentury, musel by se pozastavit nad tím, jak stoupají náklady samotné Národní sportovní agentury - oproti loňskému roku například o 5 milionů - a přesto, jak ukazuje návrh tohoto rozpočtu, je sport stále podfinancován, zanedbáván a prostředky se rozdávají nesprávným směrem.
Druhá oblast je samotný objem financí, který vláda plánuje do sportu 2025. Vláda dnes nazývá rozpočet pro rok 2025 proinvestičním, ale ve skutečnosti se prostředky nevyužívají tam, kde jsou nejvíce potřeba - ve školách a malých sportovních klubech. Kdyby se stát řídil schválenou koncepcí rozvoje sportu do roku 2025, muselo by se ze státního rozpočtu již pro příští rok investovat 23 miliard korun. Skutečnost je však zcela jiná. Sport je zanedbáván, což má přímé negativní dopady na zdraví dětí a ekonomiku. V roce 2021 při sestavování rozpočtu na rok 2022 byla naše vláda a vedení Národní sportovní agentury kritizována ODS, že pro sport nevybojovala skoro 11 miliard. Po čtyřech letech při vládě ODS se dnešní rozpočet Národní sportovní agentury k tomuto číslu neblíží ani vzdáleně. Po odečtení inflace je rozdělováno českému sportu za vlády ODS o desítky procent méně než za vlády hnutí ANO. Rozklad českého sportu vidíme tedy v přímém přenosu.
Podle údajů Národní sportovní agentury činí rozpočet na investice do sportu pouhých 1,3 miliardy korun z celkových 7,9 miliardy. Dlouhodobě každý, kdo dělá ve sportu, ví, jak je česká sportovní infrastruktura podfinancovaná. Sama Národní sportovní agentura to ví, že u všech dotačních investičních titulů žádostí o miliardy přesahují alokaci, a místo toho, aby se navýšily investice a v Česku se konečně stavěla sportoviště, tak se ty peníze projedí. To je absolutně nedostatečné, pokud vezmeme v úvahu zoufalý stav sportovní infrastruktury v České republice, dnes na mnoha místech ještě zasažen nedávnými povodněmi.
Například v konzultacích, které oproti letošnímu roku podle návrhu mají narůst o závratných 1 800 %. Kapitola konzultací poradenské a právní služby naroste ze 600 000 na 11 267 839 korun. Proč nerostou investice do sportu, ale rostou konzultační služby? Ano, slyšíte dobře! Rekordně se navýšil také počet zaměstnanců NSA, ale ve sportovním prostředí to není vůbec vidět. Důsledkem dlouhodobého podfinancování celého českého sportu je státní rozpočet pro sport stále reálně klesá a v posledních letech nepokryl ani inflaci. Je stále významnější nedostatek trenérů mládeže a dobrovolných funkcionářů sportovních klubů.
Třetí oblast je samostatná činnost Národní sportovní agentury. Národní sportovní agentura se dnes potýká s obviněními z neefektivního rozdělování prostředků a klientelismu. Vůbec tomu nepomohl klikací způsob získávání dotací, který byl v den vyhlášení nefunkční, a když se po několika dnech měl opět zprovoznit, tak po 17 minutách nebylo o co žádat, neboť bylo již vyčerpáno. Toto je náhoda? Sportovním prostředím to vře a stížností je spousta. ***