Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(22.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou pan místopředseda Juchelka.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Jenom v tom kontextu, kdy tady pan ministr Kupka říká těm našim krajským hejtmanům, že jim budou chybět, když dáme tu slevu na jízdném třeba pro seniory a pro studenty, ty peníze na silnice třeba druhých a třetích tříd, na opravy. A jenom to, co vláda chtěla udělat nebo chce udělat v rámci rozpočtového určení daní, cituji ze stránek Ministerstva financí: "Celkové navýšení RUD krajů bude částečně doprovázeno redukcí dosavadních mimořádných prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury pro kraje na financování silnic druhé a třetí třídy v celkové výši 4 miliard korun."

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Takže pan ministr Kupka.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Těžká věc. Ten rozpočet počítá s tím, že se naplní dohoda mezi kraji o rozpočtovém určení daní, a ta shoda krajů mířila k tomu, že se navýší právě příjem krajů tak, aby mohly víc peněz investovat do silnic druhé a třetí třídy. A chápu, že se ozývá hejtman Moravskoslezského kraje, který těch silnic druhé třídy a třetí třídy má menší objem oproti jiným krajům, nicméně vycházejme z toho, na čem se regiony v tom uplynulém období shodly. A tam z toho rozpočtového určení daní vyplynulo, že pokud ty peníze půjdou přímo daňovým příjmem těch regionů, tak je to levnější, dlouhodobě to mnohem víc odpovídá doporučením Nejvyššího kontrolního úřadu, který říkal, že přerozdělování těch finančních prostředků je prostě zbytečně nákladné. To, z čeho vycházíme, že se tahle dohoda naplní a že zůstanou krajům v tomto směru ony 4 miliardy korun, ale v rámci rozpočtového určení daní, tedy nikoliv průtokovým ohřívačem Státního fondu dopravní infrastruktury.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosil bych pana poslance Bělicu, který je přihlášen, poté pan poslanec Kolovratník.

 

Poslanec Josef Bělica: Krásný večer, pane předsedající, děkuju za slovo. No, ono by to možná dávalo smysl, pane ministře, kdyby tam byla dohoda krajů, ale na začátku není dohoda krajů. Tam je dohoda některých krajů. Vy tady mluvíte o dohodě krajů, ale ta dohoda krajů tam není. Tam je dohoda některých krajů, které na tom vydělají, tam není dohoda všech krajů, tak jak to původně měla být, protože původně měla být dohoda všech krajů, ale to všech jste z toho elegantně vynechali a nechali jste to na dohodě některých krajů. Navíc my jsme u toho rozpočtového určení daní po prvním čtení, to se s největší pravděpodobností nestihne, ty peníze tam nejsou. To je jednoduché. Děkuju. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pan poslanec Kolovratník.

 

Poslanec Martin Kolovratník: To na Josefa Bělicu musím navázat a dostáváme se možná dál, než bylo v plánu, ale je důležité to tady povědět. A já chápu, že je to těžké dosáhnout dohody všech krajů - volby, změnilo se to, je to pořád nějaký cyklus, že to je fakt hodně těžké. Tomu rozumím. Korektně tomu rozumím a sám jsem účasten těch jednání na úrovni našeho kraje Pardubického, ať v tom minulém období, kdy tam ANO bylo v opozici, nebo teď, kdy jsme v koalici, ale Josef Bělica to řekl naprosto správně a na to jste, pane ministře, vůbec nereagoval. Znovu zopakuji, od roku 2015 do letoška to běželo vlastně na té dobrovolné bázi, že každý rok tedy vláda tu částku v nějaké výši uvolnila. Teď máte v plánu nula, v tom plánu je nula, ale ten zákon tady nemá za sebou ani první čtení. Rád si poslechnu - a neútočím - vaši odpověď, co budete dělat, pokud se to nestihne v červenci, v srpnu nebo v září příštího roku, pokud ten zákon vláda neprojedná. Tak prosím tady na mikrofon povězte nejen hejtmanům, obyvatelům, občanům těch krajů, kteří po těch silnicích jezdí, jak budete reagovat, jak bude vláda dělat. Jestli to třeba nějaký slib, který vlastně není slibem, jak už jsme slyšeli dneska od pana Rakušana, nebo nějakým přáním, ale řekněte to tady, ať to nezlehčuji. Ad jedna.

Ad dva. Pánové, to, co tady tedy má zaznít, to B v tomhle zákoně je ta změna výpočtu RUDu pro obce a peníze, které v té změně, v tom nastavení, v tom novém výpočtu - a ten výpočet má něco do sebe; chápu, že někteří kolegové s ním mají problém, bude to k další diskusi, to je jasné, ale nějaké ratio to má, ale proti tomu vy berete obcím. A existuje, všichni to známe, ta kalkulačka Sdružení místních samospráv, kde - a jestli se nepletu, je to podobná částka, zhruba 3,5, necelé 4 miliardy korun, které berete obcím. A to tady v té Sněmovně bude rezonovat od všech poslanců, kteří na těch obcích jsou, že jim berete. Jak na toto budete reagovat? A to je víc otázka na pana Stanjuru. Moc za to děkuju, jestli odpovíte.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. Vzhledem k tomu, že žádná další faktická už není, tak v tuto chvíli s přednostním právem se přihlásil pan předseda Michálek. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení občané, já jsem chtěl reagovat na vystoupení pana Kolovratníka, kde musím bohužel souhlasit se svým předřečníkem, panem ministrem Kupkou, že to bylo opravdu velmi popletené vystoupení, protože to, jakým způsobem vy jste tam popletl, jak to bylo s těmi elektromobily, kdy jste si tady vymyslel báchorku, že elektromobily - tady odhlasovali program pro nákup u podnikatelů Piráti, to je vlastně úplně naopak. Je to taková ta vaše otřepaná stará falešná báchorka, že za všechny věci, které se týkají špatně nastavených ekologických dotací, můžou Piráti, a realita je tak, jak si teď povíme.

V roce 2021 se někdo vydal do Bruselu a strašně se tam porval o zájmy České republiky. Výsledkem toho bylo - výsledkem toho, že tam Andrej Babiš bojoval až do roztrhání těla, bylo, že jsme se zavázali, že uděláme dotační program pro 4 555 vozidel na alternativní paliva pro podnikatele za 940 milionů korun, na který dostaneme peníze z Evropy. Takže my jsme se v Evropě zavázali, sami jsme to takhle skvěle vyjednali pod vaším vedením, k Národnímu plánu obnovy, abychom zadotovali těchto 4 555 vozidel, elektromobilů, a následně tedy byla vyhlášena - pokud se dívám na webové stránky, publikováno 1. 12. 2023 - výzva Ministerstva průmyslu a obchodu, to bylo za naší vlády, nicméně podle toho, co přesně už bylo stanoveno v tom Národním plánu obnovy v komponentě 2.4 - rozvoj čisté mobility. Mám to tady, můžete si to klidně prostudovat, abyste se přesvědčil, na straně tři, že jedním z těch cílů, ke kterým se Česká republika zavázala v kapitole budování infrastruktury a nákup vozidel pro alternativní paliva, bylo 4 555 vozidel na alternativní paliva pro podnikatele za 940 milionů korun.

Takže odhlasovali jste to vy v roce 2021 a pak to následně Ministerstvo průmyslu a obchodu implementovalo. Vzhledem k tomu, že ty výzvy vyhlašuje ministr jako člověk, který stojí v čele ministerstva, myslím, že i víte, že v čele Ministerstva průmyslu a obchodu nebyl nominant za Pirátskou stranu, tak zodpovědnost za nastavení té výzvy má Ministerstvo průmyslu a obchodu. A jediná věc, která se tam měla podle mého názoru udělat lépe, nevím, z jakého důvodu to nešlo, je, že ty peníze se neměly vyplácet plošně všem, ale měl se tam nějak zhodnotit smysl, aby to skutečně šetřilo ty emise a vypouštění oxidu uhličitého do ovzduší, a to tam bohužel nastaveno nebylo. To bylo nastaveno v tomto ohledu nesmyslně.

Takže Piráti pro to nehlasovali, bylo to na MPO, respektive to vyplývalo z Národního plánu obnovy, který jste schválili vy. Tolik jenom k tomu, až budete příště něco házet na Piráty s tou svojí starou falešnou otřepenou báchorkou, že za všechny ekologické průšvihy můžou Piráti, ačkoliv jste to byli vy, kdo odsouhlasil Green Deal, byli jste to vy, kteří vyjednali Národní plán obnovy, kde jsou tyhle kategorie. Naším úkolem ve vládě nebylo řešit MPO, naším úkolem ve vládě bylo spustit eDoklady, Portál občana, Portál stavebníka, digitální dokumentaci a řešit zahraniční politiku. Takže tomu jsme se věnovali. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP