Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !
(22.20 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)
Jenom proto, abyste se populisticky zavděčil? Protože kdybyste vnímal rozměr a zpátky si vrátil slova, která říkáte, že byste chtěl podpořit většími prostředky kraje, no tak mimochodem, jaký je rozdíl v tom příštím roce mezi 50 a 75 procenty slevy na jízdném? Dělá to, jestli se nepletu, nějakých 2,7, 2,8 miliardy korun. Zeptejte se svých kolegů, na které jste se obracel, na současné hejtmany, jestli by nepřivítali těch 2,8 miliardy korun na své krajské silnice. No, pochopitelně přivítali, jenomže je to složitější to takhle pospojovat a takhle jasně pojmenovat.
Snažíme se vycházet v tomto směru z racionálních argumentů a z racionálních postupů. Základní shoda napříč Poslaneckou sněmovnou je zajistit investiční prostředky. A tady jste, prosím, nemluvil pravdu, když jste porovnával kapitálové výdaje, které navrhujeme pro příští rok, v porovnání s HDP a s předchozím obdobím. Pro příští rok je to více než 250 miliard korun, a to když se dívám do historie, do roku 2021, 2020, tak takové kapitálové výdaje i v poměru vůči HDP Česká republika neměla. A já se tady bráním jenom proto, že jste prostě zmínil nesmysly, neboli to prostě zbytečně popletl.
Vrátím se ještě k jedné důležité věci. To, že můžeme vycházet ze zvýšeného rozpočtu pro SFDI, znamená pokračovat v klíčových investicích tohoto státu a navíc další investice spustit. Věc, na které tady vždycky byla shoda. A také vždycky byla shoda na tom, alespoň mezi normálními, racionálně uvažujícími lidmi, že ten stát vždycky bude mít omezený objem prostředků a že s nimi vždycky bude muset nějak zacházet. To znamená, když někde přidáte, tak pokud nemáte kouzelný prsten, tak někde nutně musíte ubrat. A jde o to, co pokládáte za důležitější a významnější. A my v tomhle směru postupujeme tak, abychom založili, a znovu na tom shoda je, pozitivní perspektivu pro rozvoj ekonomiky českého státu, investovali do budoucnosti, splatili historický dluh v oblasti infrastruktury, který nás všechny ostatní tíží. Tak tady je férové prostě říct ano, to desetimiliardové navýšení rozpočtu SFDI míří právě za investicemi. Právě tam, kde bychom to všichni očekávali a kde je to nepochybně na místě.
Kdybychom se dívali na celek toho rozpočtu a sledovali to, co doporučují všichni ekonomové, je sledovat větší a větší snižování deficitu. Nicméně to jde přímo proti záměru co nejvíc peněz investovat. A tady každá vláda bude hledat rozumný kompromis. Naše vláda ho byla schopná najít a já ten kompromis pokládám za velmi důstojný a v tomto směru budu hájit celou vládu. A na prvním místě ministra financí Zbyňka Stanjuru, protože dokázal jít i v tomto směru s kůží na trh. A nepochybně mohl říct - tak prostě tady vyhovíme těm, kteří volají po významnějším snižování deficitu. No ale jak by se to projevilo jinak než pochopitelně snížením investic?
A tady máme říct, pokud dáváme do váhy ty důležité části toho rozpočtu, tohle je správný směr rozumného hospodáře. Investovat do budoucna, investovat do budoucna víc než v minulosti a zajistit to, že ekonomika bude prostě schopná růst dál. V tomto směru se chci jasně zastat těch parametrů, které má náš rozpočet včetně i toho vámi navrhovaného zvýšení ceny dálniční známky, ke kterému my jsme museli přistoupit, protože znovu, to je stejná rovnice - v okamžiku, kdy zvyšujete počet kilometrů dálnic, tak nutně nezvyšujete jenom investiční objem, ale zvyšujete také náklady, které ten stát bude mít každým rokem na pravidelnou údržbu té dálniční sítě. To jsou čisté kilometry a tedy tím pádem čistý výkon údržby navíc. A tady je na místě férově říct ano, to je potřeba někde zaplatit. Anebo říct dobře, nebudeme nikdy zvyšovat cenu dálniční známky, no ale pak to znamená buďto méně investovat, ale to nikdo z nás nechceme, anebo to vzít odjinud. Teda tím pádem budete navrhovat větší snížení slevy? No, to byste si zase protiřečil.
Takže prosím, zkuste to příště vnímat s jasným vědomím elementárních pravidel a zákonitostí toho rozpočtu. Zkuste to vnímat s tím, že tady existuje elementární shoda na základních prioritách tohoto státu, a to je investice do budoucna. A prosím, přestaňte se pouštět do nesmyslných populistických útoků, které nic nenesou a ukazují jenom, jak málo jste o tom ve skutečnosti přemýšlel. Děkuji za pozornost. (Tleská část poslanců vpravo.)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Máme zde dvě faktické poznámky, nejdříve pan poslanec Kolovratník, poté pan poslanec Kohoutek.
Poslanec Martin Kolovratník: Tak je potřeba týmový potlesk samozřejmě. No, pane ministře, já si vždycky říkám, když vás poslouchám, jak hezky mluvíte, jestli to jako myslíte vážně, a zjišťuji, že asi ano. Bohužel. A nezlobte se na mě, já to teď musím odlehčit. Vy říkáte, že jako racionální pohled, a že pokud nemáme kouzelný prsten, tak jako vyvažujete a nelze dát víc. Pane ministře, nepotřebujete kouzelný prsten. Stačí normálně vybírat daně, nemít šedou ekonomiku, vrátit se k nástrojům, jako je EET, o kterém mluví Alena Schillerová, a tak dál, a tak dál. Stačí, aby vaše vláda normálně hospodařila, a pak nebudete muset dělat ty fígly, jako je přepůjčka, jako je zadlužování dopravy a tak dál. A nebudete se muset, pane ministře, ani vymlouvat na to, že máme mít základní shodu ve financování dopravy. No, samozřejmě ji máme a přece samozřejmě nekritizujeme PPP. Mimochodem jediný běžící projekt je ta Dé čtyřka, která vznikla za vlády hnutí ANO s Karlem Havlíčkem. Vy zatím nemáte žádné, pouze ho chystáte.
Ale prosím, vy tady mluvíte o tom, že přepůjčka je v pořádku. No, není přepůjčka. Znovu se k tomu vracím, ono to je z levé kapsy do pravé kapsy. Ale vy jste prostě dopravu zadlužili, v roce 2025 bude doprava dlužit financím nějaké 3,8 miliardy korun. V roce 2026 podle návrhu vašeho společného vládního bude doprava dlužit financím víc než 6 miliard korun. A já už jsem to tady jednou říkal, tak takhle zadlužte školství, zemědělství, sociální věci, zadlužte takhle všechny, ať Stanjura teda všem půjčí 100 miliard, 150, 200 miliard a budete na nule. Budete vydělávat a budete nejlepší na celém světě a můžete to dát do učebnic. Blahopřeju!
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji a poprosím dalšího přihlášeného s faktickou, pan poslanec Kohoutek.
Poslanec Tomáš Kohoutek: Dobrý večer, děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, prostřednictvím pana předsedajícího, vy jste tady řekl, že slevy na dopravě pro studenty a pro důchodce nejsou potřeba a že to je populistické gesto, ale zkuste to říct těm důchodcům nebo těm mámám samoživitelkám, které mají dítě na vysoké škole a musí třeba to dítě nebo ten student jezdit každý den 50, 60 kilometrů vlakem, protože už prostě nemají na to, aby zaplatili tu kolej. A pro ty lidi je sakra rozdíl, jestli za tu zpáteční jízdenku denně dají dvě stovky nebo stovku, to jsou tři, čtyři tisíce měsíčně v rozdílu na dopravě. A řekněte to těm rodičům, kteří vydělávají normálně 25, 30 000 jako u nás třeba v regionu v severních Čechách a mají dvě děti na vysoké škole, a zkuste jim do očí říct, že jsou to populistické slevy na dopravě a že to není potřeba. Děkuju.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Reagovat s faktickou má zájem pan ministr Kupka.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Bohužel jste reagoval na něco, co jsem neřekl, a úplně jste to otočil. Protože to, o čem se bavíme, je 50 % sleva, kterou jsme zachovali, která odpovídá tomu, jaké jsou slevy v okolních státech. Je to sleva sociálně citlivá, zmiňoval jsem to, že samozřejmě je to sleva neadresná, to znamená, platí stejně tak pro vysokopříjmové jako pro nízkopříjmové skupiny. A tady velí i ona sociální citlivost v případě takových slev se vydávat rozumnou cestou a nepřepísknout to. Protože pak ta podpora těm opravdu, a tady se doháníte jenom sám sebe, těch, kde opravdu taková sleva není na místě, protože prostě ji nepotřebují, a nebavíme se o těch sociálně potřebných, tam ta 50% sleva zůstává, je zcela korektní. A i v tomhle směru ta debata ve vládě, debata napříč politickými stranami, vyšla i v tom směru, že v tomto ohledu má smysl tuhle míru slevy zachovat. Ale to, o čem tady se, s čím se přišel tady pochlubit Martin Kolovratník, bylo znovunavýšení na 75 %.
Proto jsem reagoval tak, jak jsem reagoval, protože pak na to někde musíte vzít a ve výsledku postihnete všechny. A pak to nemá smysl. Tady se bavme o tom, co má sociální patřičnou citlivost a co má hlavu a patu. Děkuju za pozornost. ***