Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(20.50 hodin)
(pokračuje Jana Berkovcová)
Převod nepedagogů pod zřizovatele nemá oporu v zákoně, a jedná se tedy o zcela nezákonný krok. Jak to chcete vyřešit, pane ministře? Opět pouhým pozměňovacím návrhem novely školského zákona. Je naprosto neuvěřitelné, že na tom, zda obce a kraje budou od 1. září platit nepedagogy, podmiňuje ministr školství to, zda budeme mít na školní psychology, speciální pedagogy, nové vychovatele ve školních družinách, nárůst pedagogických pracovníků od 1. září, nové asistenty ve speciálních školách.
Návrh rozpočtu nepokrývá absolutně klíčové činnosti psychologů a speciálních pedagogů v roce 2025, které jsme dosud financovali z evropských zdrojů, a to je ostudné. Musím říct, že jako pedagožka, matka, babička jsem absolutně šokována, že v situaci, kdy se zhoršuje psychické zdraví našich dětí ve školách, kdy se sebepoškozuje 17 % dětí a odborníci bijí na poplach, v situaci, kdy školní psychologové jsou často jedinou pomocí, kterou děti či rodiny ještě naleznou, tak toto ohrožuje jakési finanční člověče, nezlob se, které hraje pan ministr Stanjura s ministrem Bekem v přímém přenosu, a k tomu jim rozhodcuje premiér Fiala. Zkrátka zhruba s tisícovkou psychologů návrh rozpočtu nepočítá.
A co je rovněž alarmující, za situace, kdy v našich školách se stále učí desítky tisíc ukrajinských uprchlíků, jste do rozpočtu nezahrnuli financování jazykové přípravy žáků cizinců, ani ukrajinských asistentů. Pokud si vy na Ministerstvu financí nebo Ministerstvu školství myslíte, že dítě, jehož mateřským jazykem není český jazyk, a v jiném jazykovém prostředí po roce či po dvou se stává rodilým mluvčím a jazykovou podporu nepotřebuje, tak jste na omylu. Tím, že vázne výuka češtiny, na školách pro to nejsou podmínky ani finance, nesmírně zatěžujeme učitele a komplikujeme celý výukový proces a ztěžujeme integraci těchto žáků cizinců.
A co speciální školy, speciální třídy? Ty jsou vedle škol běžného vzdělávacího proudu součástí vzdělávacího systému. Péče o tyto děti a jejich vzdělávání je nesmírně náročné a ministr školství na ně zapomněl? Protože nemají rozpočtové zajištění asistentů pedagoga. A to je velká a zásadní chyba.
Příští rok 2025 bude posledním rokem vlády Petra Fialy. Koalice má tudíž šanci, poslední šanci splnit své programové prohlášení. V případě platů učitelů a dalších pedagogických pracovníků ani nepedagogických pracovníků se tak bohužel nestane. Přestože programové prohlášení současné vlády říká: garantujeme kvalitní platové ohodnocení a udržíme jejich platy učitelů a udržíme jejich platy na úrovni 130 % průměrné hrubé měsíční mzdy - nesplněno. Důraz budeme klást na udržení 20% podílu nadtarifních složek platu a jejich efektivní využívání - nesplněno. Zajistíme vyšší platy pro ostatní pedagogické a nepedagogické pracovníky a garantujeme jejich navyšování podle růstu průměrné mzdy v ČR - nesplněno. Aktuálně jsou platy učitelů na 113 % průměrné mzdy roku 2024, což je velmi daleko od slibovaných 130 %, a to se nezmění ani v příštím roce, protože dle predikce mají platy růst v průměru o 6,49 % a celkový objem financí na platy učitelů se má meziročně zvýšit o 6,89 %. Slibovaných 130 % průměrné mzdy v ČR tedy zůstane v nedohlednu.
Platy ostatních pedagogických pracovníků a nepedagogických zaměstnanců škol mají v příštím roce růst v průměru o 5 %. To je méně, než činí predikované zvýšení průměrné mzdy 6,5 %, tudíž opět nebude splněno programové prohlášení Fialovy vlády. V návrhu státního rozpočtu na rok 2025 chybí nedostatek peněz nejen na platy pracovníků škol, ale oproti roku 2024 dochází ke snížení finančních prostředků i na neinvestiční dotace pro práci s mládeží o 7 milionů korun. Velmi krátkozraké. Volnočasové aktivity dětí jsou velmi výraznou prevencí patologických jevů a činnost organizací jako Junák jsou často jediným finančně možným a dostupným kroužkem pro mnoho rodin. Opět stejně jako loni jim svou podporu snižujete. O zhruba 621 milionů korun se pak snižují dotace na zabezpečení školních soutěží, například předmětových olympiád, které jsou jednou z mála příležitostí pro nadané žáky. Škrtáme tedy podporu i našim talentům. Skutečně velmi prozíravé! Školství zkrátka není prioritou současné vlády a nikdy jeho prioritou nebylo, což nám je neustále dokazováno. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s přednostním právem vystoupí paní předsedkyně Schillerová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dovolte, abych se odkázala na svůj projev, kde jsem už avizovala to, že podám jménem hnutí ANO usnesení, a teď bych ho v této obecné rozpravě načetla.
"Usnesení Poslanecké sněmovny ze 115. schůze ze dne 23. října 2024 vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2025, sněmovní tisk 805. Poslanecká sněmovna
I. neschvaluje základní údaje vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2025 podle sněmovního tisku 805;
II. doporučuje vládě následující změnu: přepracovat návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2025 podle připomínek úřadu Národní rozpočtové rady z 3. října 2024;
III. Stanoví, že nejpozdější termín předložení nového návrhu zákona o státním rozpočtu je 20. den od doručení usnesení Poslanecké sněmovny předsedovi vlády."
Děkuji, paní místopředsedkyně, a prosím, abyste nechala o usnesení hlasovat po skončení rozpravy. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji. Poprosím vás o toto usnesení.
Nyní vystoupí pan poslanec Jiří Mašek a bude následovat pan poslanec Kolovratník. Máte slovo. Prosím.
Poslanec Jiří Mašek: Vážená paní předsedající, vážení páni ministři, nejprve bych chtěl začít poděkováním, že rezortní ministr pan Rakušan se dostavil, jak přislíbil. Za to mu děkuji. A ještě jedno poděkování bych připomněl. Na rozdíl třeba od rezortu školství jsme dostali poměrně včas kapitolní sešit 314, a to v průběhu minulého týdne na vyžádání výboru pro bezpečnost, ale zafungovalo to a měli jsme možnost se s těmi věcmi seznámit.
Já jsem měl možnost si vzít do ruky kalkulačku a některé věci si přepočítat a já bych vás rád teď s některými prvními dojmy z kapitoly 314 - rozpočtu Ministerstva vnitra seznámil.
Dostali jsme k dispozici jednak publikaci, která se jmenuje prezentace kapitoly 314, a potom finální dokument kapitoly 314. Chtěl bych říct, že při porovnání toho, co je v těch dokumentech uvedeno, je tam řada nepřesností, řada rozdílností, a poprosil bych pana ministra, aby to ještě nechal zkontrolovat, protože jinak bych očekával ještě třetí publikaci, a ta by se asi měla jmenovat, jak to dopadne doopravdy.
K tomu, jaké peníze se daly do rezortu nebo jaký byl schválený rozpočet pro rok 2025, tak jsem si vzal jako srovnávací hranici rok 2022. Je lepší to vždycky sledovat v nějakém delším kontextu, abychom ten vývoj mohli pozorovat. Takže do rozpočtu Ministerstva vnitra v roce 2022, byl to rozpočet, který v podstatě byl ještě rozpočtem Babišovy vlády, tak ve výsledku byly výdaje státního rozpočtu - tehdy celkové - 2 biliony 59 miliard a dneska jsou na rok 2025 naplánovány 2 biliony 327 miliard. Je to shodou okolností 113 % skutečnosti z toho roku 2022. A tady bych chtěl vcelku pochválit to, že přesně tohle reflektuje i ten rozpočet, ten rozdíl reflektuje ten rozpočet na rok 2025 v porovnání s rokem 2022. Kdybychom si ten rok 2022 vzali jako 100 procent, jako základnu, tak tentokrát to vcelku bude 112,7 procenta. To je pozitivum. ***