Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !
(21.00 hodin)
(pokračuje Jiří Mašek)
Ale potom je řada negativ a ta negativa jsou, když si to rozbalíte a podíváte se, jak je to v těch jednotlivých podkapitolách, jak to vypadá se mzdami, jak to vypadá s investicemi a podobně. Takže meziročně mezi rokem 2024 a 2025 došlo k vzestupu z 97,5 miliardy na 107 miliard 766 milionů, což jsou o 10,6 % větší finance do rezortu Ministerstva vnitra. Problém je, že těch 10,6 % už neplatí na úroveň platů, tam je to jenom o 5,7 %.
A, pane ministře, tady se dostáváme do toho hlavního problému. My nedokážeme zaplatit a za stabilizovat lidi. Vy jste si toho určitě vědom, protože na vaší vcelku proslavené talk show v Karviné jste vy tehdy slíbil, jak policistům, tak Vězeňské službě 10% nárůst na podzim tohoto roku. A já věřím, že jste to myslel vážně, a věřím a chci věřit, že jste si toho byl vědom, že je potřeba to udělat. To, že jste od pana ministra financí ty peníze nedostal, je už věc jiná, ale já si myslím, že tady hodně hazardujete a že jste ten boj vzdal velice rychle. To se nedá tak jednoduše napravit a bude tady problém. A já se vám ho budu snažit teď vysvětlit.
Ten problém je v tom, a řeknu vám situaci, co vyplývá z těch dvou dokumentů, které jsme dostali k dispozici, a rovnou řeknu, že jsou tam úplně různá čísla. Já se k tomu ještě vrátím. Ale když budu brát ta čísla, která jsou příznivá, tak příslušníci Policie České republiky a Hasičského záchranného sboru tam mají namalovánu částku průměrného platu na rok 2025 56 296 korun, což se teď uvádí, že by mělo být zhruba něco přes tři tisíce nad průměrnou nominální mzdou v České republice plánovanou na rok 2025. Problém ale je, že například občanští pracovníci, kteří tam mají částku 36 776, tak jsou pod nominální mzdou o 12 500 korun. Naprosto nekonkurenceschopné, hrozné. A státní zaměstnanci, kteří mají průměrný plat - tam 48 005 korun, tak jsou zhruba 1 228 korun pod tou průměrnou nominální mzdou.
A teď budu argumentovat čísly právě z těch let 2021, 2022, že to je v současnosti o hodně jinak. V tom roce 2021 a 2022 byly podobné platy a příslušníci Hasičského záchranného sboru a Policie České republiky měli plat kolem 50 tisíc. Tehdy ale byla průměrná nominální mzda v České republice 35,5 tisíce. Pane ministře, tehdy oni měli 13 500 nad tu průměrnou nominální mzdu. To potom možná ještě byla nějaká poptávka po tom k té policii nebo k hasičům mít. Když jsme dneska něco přes 3 000 nad tou nominální mzdou, nebo budeme v roce 2025, tak ta situace je úplně jiná. A ještě horší, výrazně horší je to po tom u občanských zaměstnanců, kde v roce 2021, 2022 to bylo 3 500 pod nominální mzdou a dnes je to 12 500 pod nominální mzdou nebo příští rok bude. A u státních zaměstnanců to bylo tehdy 7 000 nad nominální mzdou a teď už se i oni propadli dokonce pod průměrnou nominální mzdu o 1 200 korun. Takže to všechno je strašně špatně, a pokud v tom budeme pokračovat a něco nezměníme, tak si můžeme malovat, co chceme, ale prostě ten kvalitní personál nezískáme k Policii České republiky.
Co se týká investic, co se týká provozu, tak zase v porovnání s rokem 2022, tak tam jsou snad zajímavá čísla. Kdybychom vzali ten rok 2022 jako nějakých 100 procent anebo jako nějakou základnu, tak co se týká účasti hrubého domácího produktu, tak u investic jsme klesli na 65 % ze 100 % procent tehdy, a co se týká provozu, tak tam jsme zhruba na stejné úrovni. Když se podíváme na vědu, výzkum a inovace a zase si porovnáme rok 2021 a rok 2025, tak tam jsme sice nominálně na tom zhruba stejně, tehdy 751 milionů, teď 773, což je v podstatě stejné, ale z hlediska zase porovnání s účastí na HDP, tak tehdy to bylo - při 100% základně jsme se propadli nyní na příští rok na 84 %. A o vědě, výzkumu a inovacích tady hovořil kolega Špičák a myslím si, že velice erudovaně.
Potom bych tady chtěl připomenout, jak jsem řekl, že jsou tam velké rozdíly v těch dvou jednotlivých publikacích, jedna z nich je ta úvodní přednáška, tam jsou nějaká čísla a potom je ten vlastní kapitolní sešit nazvaný finál, tak si dovolím jenom posloužit nějakými čísly. Když se tam bavíme o počtech policistů, tak tam padají číslovky nejnižší 37 434, potom tam padá číslovka 46 279, jiná číslovka 46 163. A všechno je to z dílny Ministerstva vnitra. Možná se ty různé tabulky připravovaly v různých kancelářích.
Totéž je potom o těch dosažených platech a tam se to liší velmi výrazně. U policistů konkrétně jsou tam číslovky 50 850 korun plat, 50 445, potom 56 043, respektive na stránce 17, tam je dokonce plat 59 296. Tak pro mě je to docela dost velký rozsah, pane ministře, a těžko se tady soudí, které to číslo je správné a z čeho se má vycházet. Já jsem vycházel z té prezentace, která byla k tomu kapitolnímu sešitu provedena, a předpokládám, že tam to číslo je správné. Podobným způsobem se tam liší čísla občanských pracovníků v různých zdrojích státních zaměstnanců, respektive počty hasičů anebo občanských pracovníků u hasičů. Jsou tam poměrně velké rozptyly. Já si myslím, že na těch základních, velkých číslech to asi tolik neudělá, ale je otázka, co se do toho započítá, protože jestli přijdou peníze na ten nejvyšší počet příslušníků, který se tam objevuje opakovaně, jako 46 tisíc a nějaké drobné, anebo by to mělo být těch 38 tisíc, které se blíží současné realitě, tak je to velikánský rozdíl. Takže o tom budeme mít určitě prostor se bavit společně na výboru pro bezpečnost a nechci to tady komplikovat.
Nicméně to, jak se propadli občanští zaměstnanci, státní zaměstnanci i policisté ve vztahu k průměrné nominální mzdě, je úplně zásadní věc a výrazně to snižuje konkurenceschopnost Policie České republiky jako významného zaměstnavatele. Ty kroky, které se učinil v posledním roce, aby se zabránilo odlivu policistů, respektive aby se ti policisté nahradili, a saháme už tak daleko, že civilisty převlékáme do uniforem, a přitom všichni dobře víme, že nejsou schopni výkonu činnosti v terénu, nejsou schopni sepsat úřední záznam, že jsou to lidé, kteří do uniformy nepatří, a my z nich ještě programově vyrábíme výsluháře, že někdy po 15 letech se dostanou k výsluze, tak si myslím, že to jsou prostě kroky, které jsou špatně.
Z posledních veřejných zdrojů vyplynulo, že zhruba v tomto roce mělo odejít 200 mladých policistů do čtyř let, čili ani nečekali na výsluhu a dostali se doživotní situace, že prostě s těmi penězi, co u té policie dostanou, se nedá vyžít, nedá se požádat o hypotéku, založit rodinu a podobně. Já si myslím, že to je ještě větší tragédie než odchody zkušených policistů, protože v tomhle případě my jsme do těch mladých nainvestovali nejenom finance, ale i nějakou naději, že prostě s tou policií něco udělají, že tam vydrží dalších 20 let, a jestliže oni po čtyřech letech, kdy do nich jenom vkládáte prostředky, ani v podstatě nejsou schopni odvádět kvalitní službu, plnohodnotnou a samostatnou, tak prostě to je jedna velká prohra.
Takže jsou to prostě nenaplněná očekávání u těchhle mladých. Potom je tam neschopnost toho výkonu služby, a jak už jsem zmínil, tak ty věci, to už je v podstatě to poslední, co můžeme dělat, ty kancelářské převlékat do uniforem. To už je obraz bídy a utrpení. ***