Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(19.10 hodin)
(pokračuje Lukáš Vlček)
A pro ty, kteří to nezaregistrovali, já věřím, že většina z vás ano, tak vláda schválila novou hospodářskou strategii, u které nechci jít úplně do detailu, není smyslem mého vystoupení ji komentovat, ale jsem připraven, a řekl jsem to řadě kolegů nejenom z koalice, ale i z opozice, že jsem pro tu debatu otevřen, a budu rád, když se do ní vzájemně zapojíme v dalších částech tohoto dokumentu, hlavně pak v otázkách samotného řízení.
Jinak tento dokument nebo ta řekněme kapitola 322 tedy sleduje řekněme několik základních cílů, ať je to otázka energetické bezpečnosti a soběstačnosti, také to tady dneska padalo i z úst předřečníků, a nebo taková témata, jako je modernizace českého hospodářství a aktivně pomoc podnikatelům, respektive - a tím krátce navážu na svého předřečníka - i témata priorit ochrany spotřebitelů, kde si myslím, že určitě najdeme společnou řeč v dalších částech projednávání rozpočtu.
Každopádně já se tedy budu držet toho zadání a rámce, který je dán pro první čtení, takže dovolte, abych tedy začal hovořit řečí čísel. Na příjmové stránce rozpočtu Ministerstva průmyslu a obchodu počítáme s 21 616 942 000, kde je důležité zmínit, že velkou část, více jak 17,5 miliardy připadá na příjmy z rozpočtu Evropské unie, konkrétně tedy 17 642 608 000.
V té výdajové části rozpočtu, která počítá s částkou a se sumou 35 789 767 000 a je rozčleněna do několika bloků, které jenom krátce tedy okomentuji, tak tím prvním blokem je podpora podnikání, kde je alokováno 18 838 046 000. Dále pak na zahlazování následků hornické činnosti a mandatorních výdajů je alokováno 4 764 933 000. V kapitole výdajů spojených s činností rezortu, a k těm se za chviličku krátce vrátím, tak je alokace 2 772 778 000. V kapitole financování Správy úložišť radioaktivních odpadů, a toto je vlastně vyčleněno mimo rozpočet. A dále pak kapitola dotace na podporované zdroje energie je vyčleněno 8,5 miliardy a tedy na zmiňované financování Správy úložišť reaktivních odpadů je to 909 515 000.
Jinak ten sešit, když si projdete, a říkám, že není smyslem, abych ho tady celý předčítal, dostaneme se k tomu v dalších částech projednávání rozpočtu, tak samozřejmě počítáme i s výdaji na organizační složky řízené ministerstvem, kde počítáme tedy s výdaji 765 129 000. Jedná se tedy o výdaje pro Puncovní úřad, Českou obchodní inspekci, Státní energickou inspekci, Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví a dále pak Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva. Zmíněné výdaje na Správu úložišť reaktivních odpadů, ty jsou rozpočtovány na samostatném specifickém ukazateli.
Pokud zmíním další významnou položku, která by měla být podle mého názoru zmíněna, tak jsou to výdaje příspěvkovým organizacím řízeným přímo ministerstvem. Jedná se tedy o CzechInvest, Agenturu pro podnikání a inovace, CzechTrade, Správu služeb MPO a Český metrologický institut, kde počítáme s výdaji v souhrnu 607 106 000.
Dále pak dovolte, abych zmínil výdaje, které se týkají příspěvků v mezinárodních organizacích, jejichž je Česká republika členem. Zde počítáme s výdaji v souhrnu 30 milionů. A pak jsou tady samozřejmě dotace na již zmiňované ochrany spotřebitele, kde rozpočet počítá s částkou 8 milionů korun. To je částka, která je obdobná jako v letech předchozích, ale zde samozřejmě, jak již jsem zmínil a avizuji a dávám i svůj řekněme politický slib, že například v této položce budu velmi rád, pokud budeme hledat nějaké další úpravy.
A krátce se zmíním i o tom, co bylo zmiňováno nebo co jsem si poznamenal z té předchozí debaty, která zde na plénu vlastně celý den probíhá, a zmíním například otázku cen energií. Opravdu téma, které je velmi citlivé, které věřím, že v příštím roce - a bude docházet nejenom ke snižování té samotné silové složky energie, jak nepochybně zaznamenáváte, ale věřím, že i konkrétními kroky nejenom našeho ministerstva, ale i předchozích investic této vlády tak bude docházet nebo dochází ke snižování i těch dalších regulovaných složek. Zmíním například konkrétní případ, například na služby výkonové rovnováhy, kde se nám pod ČEPSem podařilo výrazně lépe vysoutěžit tyto služby, a mohl bych pokračovat. To znamená takové kroky, které budou mít nepochybně pozitivní vliv na cenu energie v příštím roce.
Bylo tady zmiňováno téma RUDu a nepedagogických pracovníků. Toto téma je podle mého názoru mnohem komplexnější a já osobně věřím, že se k němu vrátíme nejenom ve smyslu nepedagogických pracovníků, ale máme nedokončenou debatu v rámci rozpočtového určení daní krajů, kde osobně budu otevírat v této debatě i taková témata, jako je - buď současném návrhu, nebo v budoucích novelách, abychom nezapomínali v reformách RUDu současných či budoucích na vyšší motivace k podpoře malého a středního podnikání. Přece jenom ta čísla, která Česká republika má oproti mezinárodním srovnáním, tak by v tomto, mohla být nějakým způsobem určitě lepší a dokážu si tady představit nějakou vyšší motivaci.
Jinak k těm samotným reformním krokům... Vrátil se kolega Pražák, tak já bych mu tímto i rád odpověděl. Já osobně mám velmi silnou osobní zkušenost s řekněme určitými reformními kroky v rámci regionální školství ze své předchozí praxe. Prošel jsem si i několika bolestnými reformami, které samozřejmě bylo nutné vysvětlovat a byly vesměs pozitivní. Přinesly konkrétní úspory, ale samozřejmě i vyšší kvalitu. Takže to, co v debatě v RUDu aktuálně diskutujeme, tak je třeba také i řekněme příběh, který já jsem si osobně zažil i v situaci, kdy jsme od Kraje Vysočina u nás v regionu přebírali i střední školství, základní umělecké a tehdejší zvláštní školy.
To znamená, já si myslím, že ta debata má smysl. A ona samozřejmě vychází i z předchozí strategie, kterou vlastně přinesli vaši kolegové za vaší vlády, takže ta debata určitě by měla být, ale pokud mám i tedy reagovat, jak ta debata je vnímána uvnitř našeho hnutí, tak samozřejmě velmi silně. I mí kolegové se mě velmi silně ptají, a nejenom mě, ale i pana ministra školství, jakým způsobem to v rámci RUDu bude propsáno. Ta debata teda bude určitě pokračovat, ale mohu garantovat, že nás samozřejmě ten výsledek velmi silně zajímá.
Takže suma sumárum, za mě osobně budu velmi rád za konstruktivní pozměňovací návrhy, ke kterým se pojďme vrátit v dalších čteních, a já jsem pro tu debatu otevřen. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a budeme pokračovat v přihlášených do obecné rozpravy. Bude následovat vystoupení pana poslance Špičáka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Julius Špičák: Vážený pane předsedající, vážená... (Upravuje mikrofony.) Je to slyšet? (O slovo se hlásí poslankyně Pastuchová.) Nějaký problém?
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Dobrá. Ano, paní poslankyně Pastuchová zastupuje předsedkyni poslaneckého klubu paní Schillerovou, tak má přednostní právo. Pardon.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Já jsem, pane místopředsedo, byla dohodnuta i s panem kolegou Bernardem, že na vystoupení pana profesora Špičáka bychom chtěli, aby tady byl přítomen pan ministr pro vědu a výzkum. Bylo mi slíbeno, že tu bude, a já ho tu nevidím. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Tak jestli můžu poprosit někoho, kdo může přivolat pana ministra pro vědu a výzkum, poprosím možná jeho vládní kolegy, jestli by ho nějakým způsobem mohli kontaktovat, aby byla dohodě...
Poslanec Julius Špičák: Smím začít, když nepřijde?
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Můžete. Můžete.
Poslanec Julius Špičák: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, musím říct, že vůbec neočekávám, že po mém vystoupení bude podobně bouřlivá debata jako po vystoupení tedy školství. Už jsem si na to tedy zvykl. Mě velmi potěšila hřejivá slova pana premiéra, který samozřejmě zmínil, to je taková povinnost zmínit, že tedy věda a výzkum je jedna z priorit. To je taková politická povinnost. ***