Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !
(21.10 hodin)
(pokračuje Hubert Lang)
A ve své podstatě, když tady máme ten institut lex Ukrajina, tak vlastně bychom neměli toto vůbec pro ně aplikovat. To znamená, ten pozměňovací návrh zase na toto reaguje a vlastně říká následující: Právo požádat o udělení mezinárodní ochrany není dotčeno obecně, cílem navržené úpravy není toto právo ani omezovat. Snahou je pouze zamezit čerpání benefitu s azylovým řízením jako takovým spojeným, jako je - a to je to, co přece nechceme, aby ti lidé tím, že řeknou azyl a musí se začít s těmito azylové řízení řešit, aby říkali, že chtějí bezplatné zdravotní pojištění, bezplatné ubytování nebo finanční příspěvek. Po dobu trvání vyhlášení dočasné ochrany na úrovni Evropské unie tak budou taková azylová řízení ze zákona přerušena.
To znamená, není možné, a ten pozměňovací návrh to upravuje, aby osoba, která prostě tady může být za podmínek víza dočasné ochrany nebo za účelem víza strpění, nebo jí skončí nějaký jiný pobytový status, tady žádala o udělení azylu a měla ty benefity, což ten mezinárodní azylový zákon nebo obecně azylový zákon umožňuje každé jiné osobě, třetizemci, která se tady objeví na našem území a řekne to kouzelné evropské slůvko azyl, na kterém vlastně naše jakoby ta politika migrační prostě trošičku pokulhává, protože dokud se nezmění ty podmínky azylového zákona obecně v Evropě, tak budeme s tím neustále válčit v rámci migrace.
Co upravuje dál ten pozměňovací návrh? Zpřísnění vydávání cestovních průkazů totožnosti v souvislosti s případnou mobilizací. My jsme na to také tady narazili. Já ještě tedy k tomu bodu dva. Jsou tady tři věci, kdy bych narazil na paní kolegyni Pastuchovou, která vlastně tady v té odborné věci týkající se posudku, vlastně té zdravotní způsobilosti a dalších věcí, prostě to velice precizně popsala, protože se tím zabývá a s panem Jurečkou si to tady prostě odborně vyříkávali. Já bych to posunul do té role jakoby policejní, prostě kdy jsou tady tři články, které jsou s nějakým časovým sousledem, a kde je napsáno: Prokurátoři na Ukrajině si obstarávali falešná potvrzení o invaliditě, aby nemuseli rukovat do armády. Úřednická rodina vymýšlela Ukrajincům nemoci, aby nemuseli do války. Vydělali desítky milionů dolarů. A finální článek z dnešního dne: Nemorální a ostudné, uznal ukrajinský generální prokurátor. Po sérii korupčních skandálů rezignoval.
Ve své podstatě není tady takový časový prostor, abych to hlouběji rozkomentoval, ale jedná se o to, že na té jedné části Ukrajiny, v té Chmelnické oblasti, byla paní, která tam dělala nějakou vedoucí celé té oblasti a měla na starosti právě tady ty zdravotní posudky. To znamená, ona se dostala k čistým formulářům, které vyplňovala a uváděla tam nějaká fiktivní onemocnění. Za to brala prostě úplatky ve výši desítek, stovek tisíc dolarů. Tady v tom článku se píše, že když tam prostě byla provedena domovní prohlídka, tak oni vyhazovali tašky s půl milionem dolarů z okna, dalších asi půl milionu dolarů našli někde ve skříních, 700 tisíc euro se tam někde válelo v posteli a další věci.
Tím chci říci, že na co my jsme tady narazili? Já bych, pane ministře vnitra, vás chtěl poprosit o jednu věc, nebo pana ministra práce a sociálních věcí, jestli bychom se mohli podívat, jestli z té Chmelnické oblasti, o které prokazatelně víme, že tam vlastně docházelo k tomu zkorumpování, a my tomu říkáme z hlediska padělání, i v té mé odbornosti předchozí, jsme tomu říkali neoprávněně vyplněný pravý formulář. Ten formulář je pravý, platný, někdo ho vyplnil, než ho zavřeli, a dal tam nějakou prostě schizofnii, nebo nevím co. Ta osoba sem mohla přicestovat. Tím, že vlastně ve své podstatě, jak říkaly správně tady kolegyně, to posuzovaly na úřadech práce, může tady čerpat nějakou dávku, k té dávce by neměla mít vlastně vůbec žádný přístup. My nejsme schopni to vůbec ověřit. Nebude to nějaký toaletní papír. Bude to čistý bianco formulář. Takže ono to bude vykazovat všechny znaky pravosti. Měli bychom se spojit s tou ukrajinskou stranou, zjistit vlastně, kolik těch lidí tady máme v České republice z této Chmelnické oblasti, nebo já bych udělal prověrku asi komplexní, můžeme to zadat cizinecké policii, která má na to specializaci, a můžeme se na to podívat, protože to není málo peněz. A můžou nám takto unikat poměrně velké finanční prostředky.
Ve finále, jenom to navazuje na to, že opravdu ta země, jak je veliká a lidé se tam snaží vyhnout tím různým způsobem různým věcem, tak my, prostě není to úplně všechno zalité sluncem, ano? Prostě tady píšou, že prakticky všichni prokurátoři na celé Ukrajině byli invalidi podle těch posudků, akorát jeden z nějaké oblasti to jediný neměl. Ale oni to měli pro své manželky, oni to měli vydáno pro svoje rodinné příslušníky. Takže prostě je tady nějaký problém, na který bychom se měli také podívat.
Co se týče třetí části toho pozměňovacího návrhu, která se týká těch průkazů totožnosti, tak Česká republika nevydává náhradní cestovní doklad osobám, kterým skončila platnost ukrajinského cestovního dokladu a které mají podle ukrajinských zákonů povinnost se registrovat ve vojenském registru. Zákon však není dostatečně precizní u cestovních průkazů totožnosti vydávaných osobám s takzvaným válečným vízem strpění. Je proto potřeba upravit a zpřísnit podmínky i pro tuto kategorii osob. V celkovém kontextu dochází k zpřísnění současné právní úpravy.
My jsme se na to také ptali, několikrát jsme se tady na to utkali, kdy ve své podstatě Ukrajinci, kteří tady byli, tak si přes nějaký ten svůj zprostředkovatelský systém chtěli prodloužit svoje cestovní doklady, ty cestovní doklady jim vyexpirovaly. Ten systém byl tady zase nějakým způsobem zkorumpován, to znamená, oni se k těm novým cestovním dokladům nedostalo a zůstávali na našem území jaksi viset ve vzduchoprázdnu, kdy neměli platné cestovní doklady. Takže tady je zase článek: Ukrajinci se v Česku dostali do pasti. Nemají platný pas a na Ukrajinu pro něj nechtějí dojet, protože by okamžitě dostali povolávací rozkaz.
Tak. Čtvrtá část toho našeho návrhu - zvýšení efektivity návratové politiky České republiky. V březnu 2023 byl spuštěn nový schengenský informační systém, kterým přinesl podstatné vylepšení a rozšíření vzájemného sdílení informací o cizincích, kteří mají uloženu povinnost opustit území Evropské unie a schengenského prostoru. Evropská unie a Schengenský prostor však nejsou svým rozsahem stejné státy. Zákon o pobytu cizinců poněkud nepřesně pracuje v oblasti zajištění a vyhoštění s pojmem členský stát Evropské unie. Od doby spuštění nového schengenského informačního systému však Policie České republiky detekuje a zjišťuje problém. Umí efektivně vyhošťovat i cizince, o jejichž návratu rozhodlo například Švýcarsko, nebo je tam to Lichtenštejnsko, nebo jsou tam ty další státy, které jsem jmenoval v tom pozměňovacím návrhu.
Je vhodné zpřesnit text zákona, aby plně pokrýval i tyto situace. To znamená, to upřesnění azylového zákona v tom § 18, jak jsem to tam citoval, tak vlastně hovoří o těchto státech, aby se nám dostaly do legislativy a dokázali jsme efektivně i pokrýt tyto státy a ty lidi dostat z našeho prostoru podle cizineckého zákona a efektivně je vyhostit.
Zpřísnění dopadu zápisu osob do sankčního seznamu, tady kolega Exner načetl něco s těmi občany Ruské federace. My zase z té praxe jsme se dostali k situaci, kdy novela zákona o pobytu cizinců připojená k lex Ukrajině zpřísňuje dopady zápisu cizince na sankční seznam včetně národního sankčního seznamu. Mezinárodní sankční seznam, máme i vytvořen národní sankční seznam. Na seznam jsou v současné době zapisovány výhradně bezpečnostně rizikoví cizinci z Ruska a Běloruska. V oblasti pobytu mají tak nově všechna pobytová oprávnění včetně trvalého pobytu zaniknout rovnou zápisem na tento seznam. Nebude tak již nutné dlouhé měsíce čekat až roky na případný soudní přezkum. Toto opatření zvýší efektivitu zápisu a odvrátí možnost cizince pobývat i po zápisu na území České republiky a pokračovat v bezpečnostních a rizikových operacích.
Já se domnívám, že tady i na základě té konzultace s tou praxí, jestliže tedy někdo vygeneruje takovéto bezpečnostní riziko, aby už ten subjekt, ta osoba byla zanesena do toho národníhoho sankčního seznamu nebo mezinárodního sankčního seznamu, tak vlastně touto v uvozovkách jednoduchou úpravou k tomu lexu Ukrajina IV jako jakýmsi přílepkem jsme schopni toto garantovat.
Dopady zápisu do oblasti migrace jsou vedle zákona o pobytu cizinců řešeny i v zákoně o azylu. Ano, tak říkám, máme tady cizinecký zákon, máme tady azylový zákon, nad tím máme tu evropskou směrnici a ten lex Ukrajina. Navrhuje se proto stejné mechanismy uplatnit i v zákoně o azylu a doplnit tak stávající právní úpravu. Návrh kopíruje jak mechanismus zániku, tak i mechanismus možnosti opětovného přiznání mezinárodní ochrany v případě zrušení zápisu na sankčním seznamu soudem. Takže není to tak, že bychom prostě někoho tam zařadili, neměl žádný opravný prostředek, pakliže se prostě bude soudit, ten soud vyhraje, tak bude z toho seznamu vymazán. Vidím, že kolegyně tady na mě valí oči, ale já to musím celé přečíst, protože jinak by to nemělo žádného smyslu. ***