Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(16.40 hodin)
(pokračuje Lubomír Wenzl)
Berou léky, docházejí na pravidelné lékařské kontroly, jsou častěji v pracovní neschopností, v jejich případě jsou i častější hospitalizace v důsledku jejich nemocí. Obecně vyplývá, že tito lidé už nemohou podávat pracovní výkon srovnatelný s mladší, zdravou populací.
Prodloužení potřebné doby pojištění je další ranou pro pracující. Představte si situaci, kdy někdo celý život pracuje v těžké manuální práci, je vyčerpaný a těší se na důchod. Teď mu ale vláda touto novelou zákona říká: musíš pracovat ještě déle. A pokud o práci přijde, má smůlu, bude mít nižší důchod. Chtěl bych uvést příklad. Žena pracuje jako zdravotní sestra, těší se na zasloužený odpočinek po letech služby ve zdravotnictví, nyní ale zjistí, že kvůli změnám ve valorizaci a předčasných důchodech bude muset pracovat déle a za horších podmínek. Místo toho, aby se těšila na klidné prožití stáří, je nucena pokračovat v práci, přestože je fyzicky i psychicky vyčerpaná. Jsou další fyzicky a psychicky náročné profese, například řidiči z povolání - řidič autobusu, kamionu má pracovat do 67 let.
Hnutí ANO je proti zvyšování věku odchodu do důchodu nad 65 let. Navrhované navyšování je nespravedlnost na našich budoucích důchodcích. Věk odchodu do důchodu by měl být navázán na věk dožití ve zdraví, ne na celkový věk dožití. Vláda však chce, aby se důchodový věk zvyšoval podle průměrného věku dožití, a to je přece nesmysl. Věk dožití ve zdraví - ve zdraví - je u mužů zhruba 61 let, u žen 62,5 let. Opravdu chceme, aby lidé pracovali až do doby, kdy už se skoro neudrží na nohou? Vláda tímto svým návrhem ignoruje strukturální změny a hází přes palubu mladší generaci (generace?). Tento návrh neposouvá Českou republiku směrem na západ, kam bychom se - a všichni si to jistě přejeme - přáli dostat.
Pokud se opravdu chceme bavit o důchodové reformě, musíme se dívat na dlouhodobá řešení, která budou spravedlivá, ale spravedlivá pro všechny generace. Zdroje na důchody jsou, to je zásadní. Pětikoalice se snažila, dnes čtyřkoalice se snaží ve společnosti vyvolat dojem, že není kde brát. Je ale otázkou, jak se k dané problematice na závěr postaví, jak budou hlasovat poslanci, dnes již bývalí koaliční poslanci Pirátské strany, ti přece u toho vzniku byli, této - dle vlády - reformy, podle nás dílčích změn v systému.
Vláda musí ale také myslet na příjmovou stránku rozpočtu a umět efektivně vybírat daně. Současná vláda v tomto směru směru zcela selhává. Podle studií podíl šedé ekonomiky v České republice činí přibližně 10 % HDP. Důsledným bojem proti šedé ekonomice, lepším výběrem daní a snížením provozních výdajů ministerstev by mohly být přineseny potřebné prostředky do systému. Kdyby se vláda více soustředila na efektivní správu příjmů, nemuseli bychom dnes řešit, kde vzít na důchody.
Abych to shrnul, je nám předkládán návrh, který je nespravedlivý a nepromyšlený. Je to snaha zalátat rozpočet na úkor těch nejzranitelnějších, seniorů. Místo toho, aby se vláda zaměřila na skutečnou reformu tak, jak říká ve svém - i upraveném - vládním programovém prohlášení, reformu důchodového systému, přichází s návrhy, které jsou asociální a neudržitelné. Nestrašme, prosím, občany tím, že na důchody nebude, je přece povinností vlády zajistit, aby důchody byly udržitelné a spravedlivé.
Starší občané často čelí finančním obtížím a mají omezené možnosti generovat dodatečné příjmy. Snížení důchodu jen přelije požadavky z důchodového systému na pomoc sociální. Místo toho, aby vláda poděkovala důchodcům za jejich přínos pro naši společnost, staví svými rozhodnutími mezi generace příkopy. Není správné přece šetřit na důchodcích, kteří celý život pracovali a odváděli i často nemalé prostředky do systému. Je čas, aby se vláda probudila a začala skutečně řešit problémy důchodového systému, nikoliv jen hledat krátkodobé úspory na úkor těch nejzranitelnějších. Naše budoucnost nesmí být založena na okrádání těch, kteří se zasloužili o naši společnost. Proto nemohu zvednout ruku pro přijetí novely tohoto zákona. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. A poprosím další řádně přihlášenou, a to paní poslankyni Moniku Obornou. Máte slovo.
Poslankyně Monika Oborná: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, dovolte mi, abych se i já vyjádřila k tomuto tisku velmi krátce. Já jsem ten projev v průběhu těch dvou dnů upravila, protože jak už říkal můj předřečník, tady spousta podstatných věcí zazněla, nicméně se domnívám, že jedna podstatná věc je tady trošičku opomíjená, tomu bych se chtěla věnovat ve svém projevu, a to se týká takového trošku připomenutí programového prohlášení vlády, protože já se prostě domnívám, že to není jenom takový nějaký cár papíru, ale že je to dokument, na základě kterého si vláda říká nejenom o důvěru Poslanecké sněmovny, ale je vlastně takovým i souhrnem kroků, které vláda slibuje veřejně splnit, a je tudíž jejím závazkem vůči veřejnosti. Protože jsme tady za ty dva dny tak trošku školeni, jak ty vlády předchozí a hnutí ANO, a co jsme udělali, neudělali, tak já si zde dovolím krátce připomenout programové prohlášení dvou předchozích vlád, ve kterých bylo hnutí ANO, a pak se krátce zaměří na současné programové prohlášení vlády.
Tak tedy vláda Bohuslava Sobotky se v roce 2014 ve svém programovém prohlášení zavázala, že připraví novelu zákona o důchodovém pojištění, týkající se úpravy podmínek pro zvyšování důchodů od roku 2015. Cituji. Vláda ukončí platnost pravidla snížené valorizace důchodů a zjistí, že důchody budou od ledna 2015 opět zvyšovány o 100% nárůst spotřebitelských cen a o jednu třetinu nárůstu reálné mzdy; ustaví odborné komise jak k ukončení druhého pilíře a návrhům změn důchodového systému, tak k návrhu do dlouhodobého systémového řešení rodinné politiky v České republice. V roce 2018 se vláda Andreje Babiše ve svém programovém prohlášení zavázala prosadit novelu zákona o důchodovém pojištění, která zvýší základní výměr důchodu na 10 % průměrné mzdy. Tím přispějeme, jak se zde doslova uvádí, ke zvýšení životní úrovně lidí s nízkými důchody, kde základní výměra tvoří významnou část důchodů, aniž by byl narušen princip zásluhovosti. Dále se vláda zavázala k zachování pravidla pro valorizaci navázanou na růst mezd a index spotřebitelských cen a novelou zákona upravit navýšení důchodu o 1 000 korun lidem, kteří dosáhnou věku 85 let. Samozřejmě můžeme tady diskutovat o nějakých detailech, nelze však zpochybnit, že oba uvedené vládní sliby ze svých programových prohlášení, v oblasti konkrétně důchodového systému, plnily.
A nyní, což je to důležité, a proto tady dnes jsme, se podívejme, jak je na tom současná vláda premiéra Petra Fialy. V programovém prohlášení z roku 2022 a ve stejném znění i z roku 2023 se uvádí: realizujeme a do konce roku 2023 předložíme skutečnou důchodovou reformu s cílem nastavení stabilního systému férových důchodů. Ponechme stranou, že už je polovina roku 2024, už ta druhá, a pojďme k těm zásadnějším slibům.
Připravíme návrh důchodové reformy, který se bude skládat ze dvou hlavních složek a třetí, dobrovolné. Základní složka se zvýší a bude reflektovat požadavky na důstojnost života ve stáří a finanční možnosti státu. Zásluhová složka - pokračuje současné programové prohlášení vlády - bude vycházet z odvodů do pojistného systému a počtů vychovaných dětí. Dobrovolná složka bude zřízena ve formě státního nebo veřejnoprávního fondu inspirovaná zahraniční zkušenostmi. Vláda se dále zavázala podpořit seniory pracující v důchodovém věku a více jim zohlednit celkové odpracované roky.
A nyní zlatých hřeb programového prohlášení, cituji: zkrátíme dobu potřebnou pro dosažení nároku na důchod. Ano, je to tak, doslova, opakuji: zkrátíme dobu potřebnou pro dosažení nároku na důchod. ***