Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(11.20 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)
Co jediné bych tady samozřejmě ještě nadále zmínil, je snižování tempa růstu těch nových důchodů od roku 2026. Tam máme další pozměňovací návrh, který se týká toho, aby se to vrátilo, ten vzoreček, zpátky, a rozumím tomu, že to je samozřejmě marginální částka, o kterou tady půjde, ale proč jí opravdu brát těm seniorům a měnit jim ta pravidla.
Co se týká výchovného, výchovné samozřejmě, a říkám to naplno, tak jak jsme ho tady schvalovali, tak končí. Výchovné je skutečně nesystémový prvek v tom průběžném důchodovém systému, i já jsem pro něj hlasoval, protože si uvědomuji, že by se měly vyrovnávat důchody mezi ženami a mezi muži. A tam skutečně ten propad je markantní, vidíme to u našich babiček, takže určitě výchovné ano, ale vy ho zase v tuto chvíli měníte a ta pětistovka na první a druhé dítě se snižuje na zhruba, když jsem to počítal, 270 korun, a 500 bude až od třetího a čtvrtého dítěte a těch dalších.
Pokud budete do toho průběžného systému neustále dávat nějaké nesystémové návrhy, protože výchovné by mělo jít dle mého názoru z jiných peněz než z toho průběžného systému, tak skutečně nám bude padat do deficitu. Vy jste tam dali výchovné za 19 miliard korun, které ten deficit samozřejmě prohloubilo. Teď v tuto chvíli dáváte návrh, že pro pracující seniory jako motivaci budete dávat 6,5 procentní slevu na sociálním pojištění, s tím mám zase já problém, protože to je další deficit do toho rozpočtu, další nesystémový prvek. My navrhujeme úplně jinou motivaci. Ta, která v tuto chvíli je, tak je podle mě dobrá, je dobře upravená, a navyšme tam jenom ten percentuální koeficient 0,4 % za 360 odpracovaných dnů na 1,5 %.
To je náš další pozměňovací návrh, protože ta vaše úprava, úplně bych řekl, atakuje prostě filozofický smysl toho průběžného systému, protože ten je tady od toho, že ten, kdo nemůže pracovat, tak prostě pobírá samozřejmě důchod. Ale ten, kdo prostě může pracovat a je spousta pracujících důchodců, a já jsem pro, abychom je motivovali, tak samozřejmě ať odvádí i sociální pojištění a potom se mu to promítne v té výši toho důchodu na konci, třeba klidně v 72 letech. Ale takhle, když vy jim odpustíte 6,5 %, uděláte nejen další nesystémovou díru do toho rozpočtu, ale hlavně se to nezapočítává do samotného starobního důchodu, ta práce například sedmiletá po 65 letech, a tím pádem třeba ten člověk bude mít pořád nízký starobní důchod. A co udělá? No, půjde na úřad práce a požádá si o sociální dávku, například příspěvek na bydlení.
Takže vy opravdu, bych řekl, jdete proti filozofii průběžného systému tady tímto návrhem a strašně moc bych vás prosil, vážené kolegyně a vážení kolegové, abyste podpořili spíše ten náš pozměňovací návrh než to, co předkládá vláda.
To, co se týká obecně samozřejmě té důchodové reformy, to už jsem malinko zmínil. Já, když se vrátím zpátky k té druhé vlně, tak tam jsme opravdu upravili, sešněrovali a bych řekl ztížili odchody do předčasných důchodů. Tady my máme další pozměňovací návrhy, máme problém s tou dvojí penalizací, kterou jste zavedli, a to je, že se nebudou valorizovat, že se nebude valorizovat zásluhová část těch důchodů do té doby, než bude mít člověk věk do řádného odchodu do důchodu. Takže například dva roky to bude bez valorizace a máme samozřejmě problém s tou druhou penalizací, kterou jste navýšili z 0,9 a 1,2 % za ta léta, kdy ten člověk, nebo za ty dny tam to je takhle, kdy jde člověk do předčasného důchodu na 1,5 %, což se mi zdá, že prostě ta dvojí penalizace by neměla být.
Když už jednou ten člověk zaplatí za to, že jde do předčasného důchodu, tak ať to zaplatí například těmi 1,5 %, ale potom už na něj pohlížejme jako na klasického seniora a třeba mu i tu zásluhovou část valorizujme a nestěžujme to, protože v tuto chvíli, a není to pravda, že to děláte tak, jak jste původně slíbili, pro všechny, kteří mají v tuto chvíli pod padesát let, protože jste tady tímto změnili celou řadu životů i pro ty seniory, kteří chtěli jít dříve do důchodu a nemůžou a měli třeba šedesát jedna, šedesát dva, šedesát tři a měli nějakou životní strategii, kterou jste jim před několika měsíci takovýmto zásahem jednoduše upravili, protože budou muset být déle v zaměstnání.
Co se týká obecně, samozřejmě nevidím u třeba těch předčasných důchodů žádnou analýzu, žádný dopad, žádnou studii na to, proč ti lidé do předčasného důchodu utíkají, protože ten nárůst je čím dál tím větší. Může to být samozřejmě i nějaká obava z toho, co přijde poté, když budeme schvalovat opravdu tu třetí vlnu tady těchto důchodových parametrů. Může to být klidně to, že už nemůžou prostě v práci dále mít tu fyzickou nebo i psychickou zátěž, může to být z toho důvodu, že mají nemocného partnera, o kterého se musí starat, nebo třeba už mají skutečně našetřeno tolik peněz, že jdou do předčasného důchodu, protože už jim to nějakým způsobem do konce života samozřejmě ty příjmy nesníží, ale ty důvody mi prostě neznáme, protože nikdo je nezkoumal, my to nevíme, nemáme žádná data a nemůžeme se na základě přece toho nějakým způsobem rozhodovat, že nic o těch lidech, proč jdou do předčasných důchodů, anebo dokonce, jak říkal pan kolega Navrátil, do předdůchodů vědět.
Co se týká potom té další pracovní aktivity, tak tady říkal pan ministr, tuším, během včerejšího dne, že existuje zhruba 30 000 lidí, kteří jsou na různých rekvalifikačních programech, na úřadech práce. Já bych strašně moc rád znal ty programy a myslím si, že by to bylo dobré, kdybychom si dali další bod někdy na výbor pro sociální politiku, nebo nejlépe i na plénum Poslanecké sněmovny, který se týká jenom úřadů práce a vlastně těch změn, které tam v tuto chvíli jsou. Poněvadž podle dalších informací má přijít dokonce zákon, který by měl dát například dětské skupiny, jejich schvalování a jejich kontrolu právě pod křídla úřadů práce. Zajímá mě celý ten systém té změny, no ale samozřejmě i to, co vy budete dělat v rámci rekvalifikací, když v tuto chvíli opravdu ty podmínky pro starobní důchodce sešněrováváte a samozřejmě jim prodlužujete celou, nejen věk odchodu do důchodu, ale i celou škálu, nebo jim dáváte na bedra celou škálu dalších zodpovědností, které oni musí udělat, aby si mohli svůj život do budoucna nějak naplánovat.
Takže v tuto chvíli děkuji za pozornost. Já se možná ještě s dalšími věcmi přihlásím.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní budeme pokračovat v obecné rozpravě, vystoupí pan poslanec Lubomír Brož, připraví se pan poslanec Josef Kott, Karel Sládeček a další v pořadí. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Lubomír Brož: Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dnes před námi stojí návrh, který vláda již poněkolikáté označuje jako důchodovou reformu. Je ale nutné se na to podívat zblízka a zeptat se: Opravdu jde o reformu? Opravdu jde o plnohodnotnou důchodovou reformu? Nebo jde spíš o postupné nabourávání důvěry občanů především mladých lidí v důchodový systém jeho konzistentnost a jeho transparentnost?
A připomenu, že důchodový systém je jedna ze základních věcí, která by měla být základem jistoty ve stáří. Podívejme se na několik zásadních bodů tohoto programu. Bylo to tady již řečeno mnohokrát. Vláda argumentuje tím, že vzhledem k prodlužující se délce života je logická, že se musí zvyšovat i věk odchodu do důchodu. Tento argument však stojí na velmi křehkých základech. ***