Korektura


(17.40 hodin)
(pokračuje Karel Rais)

Dále považujeme za potřebné reagovat na současnou, zejména platovou situaci doktorandů, na změny v bezpečnostních systémech univerzit, které reagují na loňskou nesmyslnou střelbu studenta na Karlově univerzitě a podobně. Zde se v principu ztotožňujeme s názory koaličních poslanců.

Závěrem bych chtěl zdůraznit skutečnost, že předložený návrh zákona o vysokých školách jde dobrým směrem. Osobně jsem velmi uvítal řadu konkrétních článků, kdy jde o ukotvení pozic zahraničních univerzit. Domnívám se, že tam je řada dobrých věcí.

Ale chtěl bych se vyjádřit konkrétně k těm našim pozměňovacím návrhům. Já jsem celkově se svými kolegy předložil pozměňovací návrhy, kdy jde o pozměňovací návrh číslo 4407 jako první, jako druhý 4537, třetí 4555 a čtvrtý 4514. Cílem jednoho z nejdůležitějších návrhů, a to pozměňovacího návrhu 4407, je přenesení pravomoci akademického senátu veřejné vysoké školy schvalovat rozpočet, střednědobý výhled vysoké školy předložený rektorem a kontrolovat využívání finančních prostředků vysoké školy, jakož i schvalovat výroční zprávy o činnosti a výroční zprávu o hospodaření vysoké školy, tak to převést na správní radu veřejné vysoké školy. To je jádro toho prvního pozměňovacího návrhu. Autoři tohoto pozměňovacího návrhu jsou: Rais, Hanzlíková, Špičák, Válková.

Cílem dalšího, toho druhého pozměňovacího návrhu 4537, je úprava volby rektora veřejné vysoké školy tak, aby se na jeho volbě podílela i správní rada veřejné vysoké školy. Spolu s akademickým Senátem univerzity bude pro účely volby tvořit takzvané volební shromáždění. Toto volební shromáždění svolá a bude řídit předseda akademického senátu veřejné vysoké školy. Kandidáty na funkci rektora budou navrhovat členové akademického senátu a členové správní rady veřejné vysoké školy. Zvolen bude kandidát, který získá nadpoloviční většinu hlasů všech členů volebního shromáždění. Návrh na jmenování rektora prezidentem republiky bude jako doposud podáván prostřednictvím ministra školství, avšak namísto akademického senátu samostatně jej bude podávat přímo volební shromáždění. Výše uvedená změna se dotýká toliko veřejných vysokých škol, na státních vysokých školách bude ponechána volba na akademickém senátu, a to mimo jiné z důvodu absence správní rady coby orgánu státní vysoké školy.

Pozměňovací návrh upravuje také skončení funkce rektora vysoké školy - zase opačně, že ho může odvolat pouze to volební shromáždění. Autoři tohoto pozměňovacího návrhu jsou: Rais, Válková, Berkovcová, Adámková.

Třetí pozměňovací návrh 4555 je umožnit rektorům, kteří budou ve funkci ke dni nabytí účinnosti vládního návrhu zákona již své druhé funkční období v řadě, dokončit plnění zahájení strategického záměru a dalších koncepčně rozvojových procesů veřejné vysoké školy, aniž by tyto procesy byly přerušeny případnou změnou v osobě rektora mající potenciálně za následek diskontinuitu v započatých strukturálních a kvalitativních proměnách instituce. Autoři tohoto pozměňovacího návrhu jsou: Rais, Brož, Hanzlíková, Berkovcová.

A poslední pozměňovací návrh, který předkládám, je návrh, kdy jde o schválení legislativního procesu zpřesněním ustanovení § 91a zákona o vysokých školách, který upravuje doktorský studijní příjem a doktorské stipendium. Právní vztah studenta doktorského studijního programu, který vykonává svou tvůrčí činnost ve vztahu k vysoké škole, a to na základě pracovního poměru, zůstává nedotčen. Jen prostě chceme trochu zvýhodnit doposud nepříjemnou situaci kolem příjmů a doktorských stipendií doktorandů. Autory tohoto pozměňovacího návrhu 4414 jsou: Rais, Špičák. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Jako další vystoupí přihlášený pan poslanec Zdeněk Kettner, připraví se pan poslanec Michal Zuna. Prosím.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, nebudu nějak extrémně dlouhý, protože vše, co jsem potřeboval říci k této novele, už jsem říkal v prvním čtení. Takže já bych chtěl využít tento čas k přihlášení se k pozměňovacímu návrhu. Je to pozměňovací návrh vedený jako sněmovní dokument 4825. Je to pozměňovací můj, kolegyně Jany Berkovcové a kolegy Jana Kuchaře.

V rámci tohoto pozměňovacího návrhu v části první čl. 2 v bodě 18 se slova "sedm měsíců" nahrazují slovy "tří let" a v části první čl. 2 v bodě 19 se slova "sedm měsíců" nahrazují slovy též "tří let".

Novela zákona je připravena ve smyslu správného přístupu pro celkové kontinuální zpřísňování systému pro akreditace studijních programů. Stávající právnické osoby, například poskytující polské studijní programy, musely již při akreditaci programu realizovaném v České republice splnit velmi přísná kritéria, ovšem polské standardy preferují primárně jiný typ kritérií pro akreditaci programů, než jaké naopak nastavují tuzemské podmínky.

Implementace těchto rozdílů ve lhůtě sedmi měsíců představuje délku pouhého semestru v rámci akademického roku. Během jednoho semestru musí instituce studijní program realizovat dle stávajících standardů zahraniční akreditace a zároveň přejít na nový tuzemský systém. V této lhůtě za běhu semestru významně rozšířit tým o další docenty a profesory, včetně například i systémové podpory studia elektronických agend. To je velmi komplikované a řekl bych až nereálné. Přitom Evropská komise připravuje implementaci směrnice upravující jednotný evropský bakalářský a magisterský titul a v rámci EU dále pokračuje integrace i v oblasti vysokoškolského vzdělávání a uznávání titulů a studií. Takováto rychlá změna u realizace zahraničních studijních programů se pochopitelně významně dotýká zahraničních zřizovatelů, kteří jsou ze zemí Evropské unie.

V tomto prostředí je naopak zvýhodněn nový subjekt, který bude chtít realizovat zahraniční studijní program v České republice, kdy se předem zcela připraví na standardy tuzemského oprávnění, neb není zatížen realizací stávajících agend. Počet zahraničních vysokých škol se přitom přirozeně neustále snižuje. V posledních letech přibyly pouze v Praze. Zde studují převážně zahraniční studenti denního studia, kteří během studia značně přispívají k prosperitě metropole. Zde jsou převážně zřizovatelé z USA. Tuzemských studentů v zahraničních programech v regionech je statisticky nevýznamné minimum. Minimální optimální doba plynulého přechodu na nový typ kritérií představuje délka realizace studijního bakalářského programu, tedy tři roky.

Můj první pozměňovací návrh, který jsem vložil, byl podstatně ambicióznější. Tam to bylo pět let, ale po konzultacích napříč politickým spektrem a po konzultacích i s opozicí jsme dospěli ke kompromisu, tedy tří let.

To je z mé strany všechno. Já se k pozměňovacímu návrhu ještě přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní poprosím o vystoupení pana poslance Michala Zunu, připraví se paní poslankyně Jana Hanzlíková. Prosím.

 

Poslanec Michal Zuna: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi také stručně odůvodnit pozměňovací návrh nahraný v systému pod číslem 4534, což je pozměňovací návrh Olgy Richterové, Michala Zuny, Ondřeje Lochmana, Jana Bartoška a Martina Majora. Tento pozměňovací návrh má za cíl zajistit kontinuitu výuky v oblastech a oborech regulovaných zákonem o zahraničním obchodu s vojenským materiálem. Stávající stav je totiž takový, že bezpečnostní prověrku získává nebo může získat pouze rektor veřejné vysoké školy, který však má mandát vždy na čtyři roky, čímž je kontinuita toho oboru nebo té oblasti výrazně limitována a i v případě, že je rektor jmenován na další čtyřleté volební období, tak musí tu bezpečnostní prověrku opětovně získat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP