Korektura


(16.50 hodin)
(pokračuje Josef Kott)

Tím, jak se vlastně zákon upravil, tak dáváme možnost vlastně i ostatním vysokým školám, které mají buďto magisterská, nebo bakalářská studia, ať už je to Česká zemědělská univerzita, nebo Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, popřípadě hygiena v Brně, takže i odsud budou moct odcházet kvalifikovaní pracovníci, kteří budou v rámci zemědělství, potravinářství v České republice moci vykonávat funkci, která jim dneska nebyla umožněna. Takže za to děkuji a myslím si, že to je krok správným směrem a že určitě pomůže jak českému zemědělství a potravinářství. A kvitují to všichni, ať už jsou to zemědělské společnosti, anebo potravinářské formy.

Druhou věcí, které bych se chtěl věnovat, je, jak zde pan ministr představil, v podstatě na jedné straně jsou to věci, které jsou implementační a které musí být zařazeny do našeho řádu od 1. 1. 2025, a na druhou stranu řeší - což je taky velice dobře, vlastně antibiotickou zátěž, která na české zemědělce a potravináře byla nějakým způsobem nahrnuta nebo legislativně přijata. Nebylo to vždy jenom proto, že jsme akceptovali doporučení z Evropské komise, ale v některých případech došlo i k tomu, že to byla naše iniciativa, a určitě se tady shodneme na tom, že české zemědělství a potravinářství je na velice vysoké úrovni a kontrolní orgány provádí dobrou práci a není zapotřebí nějakým způsobem dále naše zemědělce sankcionovat.

Kde bych se chtěl zastavit a kde si myslím, že bychom ještě měli nějakým způsobem být nápomocni, a já jsem to říkal panu ministrovi, nevím, jestli je to bezprostředně nutné dělat zákonnou normu, anebo jestli stačí podzákonná norma, nějaká vyhláška, ať už ministerstva, nebo nařízení vlády, je, co se týče používání pesticidů jako takových, které vlastně jsou evidovány 2D kódem. My tady vlastně nutíme, aby si na sebe brali tu zodpovědnost v rámci celé té vertikály různí distributoři. Já jsem přesvědčen o tom, že ten identický 2D kód je specifický a že by bylo dostačující, kdyby tu zodpovědnost za uvádění na trh měl buďto český výrobce, anebo distributor, první distributor, který v rámci České republiky tento výrobek vlastně vkládá.

Znamená to to, že v podstatě v rámci toho, jak se ty výrobky různě přeprodávají ze subjektu X na subjekt Y, tak můžou vlastně nastávat ať už to vědomé, anebo nevědomé chyby. To znamená, že ve chvíli, kdy první distributor nebo výrobce nezadá správné údaje, tak to pokračuje v rámci té vertikály a v podstatě jsem přesvědčen o tom, že stejně nedojde k tomu, že by došlo k nějakému odhalení ze strany kontrolních orgánů.

Druhá věc je ta, že pořád tam existuje faktor lidské chyby, takže při přepisování se domnívám, že buďto zemědělci, nebo jednotliví distributoři nemají vyčleněny  pracovníky na to, aby se zabývali takto úzkým způsobem v rámci své pracovní činnosti, a hlavně u těch zemědělců po nich chceme, aby se vlastně věnovali zemědělské činnosti jako takové. Takže snaha z naší strany je, abychom skutečně se na to podívali tak, že pro kontrolní činnost bude dostačující, když ten správný identifikační 2D kód zadá buďto první distributor, anebo výrobce.

S čím teda vlastně souhlasíme, je i to, že je tam jasně nastavená evidence spotřeby pesticidů. O čem už nemáme takto kladné mínění, je povinnost každý měsíc odesílat, aktualizovat data. Domníváme se, že ta evidence v rámci zemědělských podniků i v rámci jednotlivých farmářů je vedena poctivě s tím, že v podstatě dle našeho názoru by stačilo pouze na vyžádání kontrolních orgánů, aby bylo doloženo, aby byla doložena požadovaná evidence, abychom prostě nenutili zemědělce k tomu, aby každý měsíc posílali aktualizaci. A pominu to, že vlastně ošetření chemickými látkami probíhá v určitém čase, to znamená, že ta měsíční evidence se i zde domnívám, že není úplně zcela relevantní a že i zde bychom se nad tím měli zamyslet, co se týče byrokratické zátěže prvovýrobců zemědělců.

Kde, a to je můj osobní názor, to teď neprezentuji názor hnutí ANO, je to, co se týče evidence hnojiv. Tam v minulém volebním období jsme prosadili, aby evidenci hnojiv prováděly zemědělské subjekty od 20 hektarů výš. Současná legislativa nově říká, že v podstatě evidenci hnojiv jako takových musí vést zemědělský podnikatel, který má více než 200 hektarů. A já se domnívám, že jestliže se chceme bavit o to, že ochrana zemědělského půdního fondu, ochrana zdraví lidí, ochrana zdraví zvířat je spojená i s používáním hnojiv, tak si myslím, že zde by ta evidence neměla být dána hranicí 200 hektarů, ale skutečně tím, kdo se zemědělstvím jako takovým v podstatě živí.

Na druhou stranu zcela zodpovědně říkám, že snížení byrokracie převažuje tu misku proto, že podpoříme i tento pozměňovací návrh, protože ze strany zemědělců i zemědělských společností je kvitováno právě to snížení byrokracie.

Další věcí, kterou bych chtěl podpořit, tak je pozměňovací návrh kolegy Smetany, na kterém já jsem se snažil coby předseda podvýboru spolupracovat už v minulém volebním období a jsem rád, že se nám podařilo to dotáhnout, že jsme umožnili jak papírové, tak elektronické formy povolenky k lovu, a domnívám se, že to je správná cesta, byť vlastně to možná pro ten rybářský svaz nebo ne možná, ale určitě to bylo pro ten rybářský svaz složité v tom, že v podstatě pracovali pouze se svými finančními prostředky a neměli možnost žádné podpory si pomoci s tím, aby vlastně ten systém možná zdokonalili, i když oni tvrdí, že to je naprosto v pořádku. Všecko ale možná urychlili a už jsme mohli být v nějaké fázi zkoušení.

Poslední věcí, kterou by chtěl v rámci svého vystoupení říci, tak je, že jsem vložil do systému pozměňovací návrh pod číslem 4840, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě. A i když jsme se tam bavili o tom, že vlastně do jisté míry jsme rozvolnili záležitost týkající se těch veterinárních lékařů, tak jsou zde i ostatní chovatelské zásahy, které dle mého názoru nevyžadují přítomnost veterinárního lékaře. A vzhledem k tomu, že si myslím, že ten veterinární lékař je natolik úzkoprofilové do velkých uvozovek zboží, že nemůže jezdit skutečně ke každému zákroku a musí se věnovat k těm složitým záležitostem, a možná s tím legalizujeme akorát to, co se v rámci jednotlivých zemědělských provozů děje, tak zde přicházím s rozšířením oprávněných osob, které můžou řešit jednotlivé zákroky, které skutečně dle mého názoru nevyžadují přítomnost veterinárního lékaře. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP