Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(15.40 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: A nyní se budeme zabývat bodem
59.
Vládní návrh zákona o digitální ekonomice a o změně některých souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 776/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede místo ministra průmyslu a obchodu pan ministr Martin Dvořák. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, i podruhé mám to potěšení a čest zaskočit za kolegu Síkelu. Předkládám vám k projednání sněmovní tisk číslo 776, kterým je návrh zákona o digitální ekonomice a změně některých souvisejících zákonů. Návrh novely zákona je předkládán z důvodu adaptace nařízení 2000-022/2065, o jednotném trhu digitálních služeb, a částečné adaptace nařízení 2000-022/868, o evropské správě dat. Účelem tohoto návrhu je zajistit efektivní fungování vnitřního trhu v digitální a datové sféře prostřednictvím zavedení jasného a stabilního právního rámce pro vymáhání povinností vyplývajících z evropských právních předpisů. Návrh určuje příslušné orgány k dozoru, jimiž jsou Český telekomunikační úřad jako takzvaný koordinátor digitálních služeb a Úřad pro ochranu osobních údajů.
Dále návrh vymezuje přestupky za porušení evropských předpisů, jejichž výše je stanovena již na evropské úrovni. Návrh zákona rovněž reviduje platnou právní úpravu v oblasti zprostředkovatelských služeb a ruší zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Cílem je vytvořit komplexní právní rámec pro digitální a datový sektor v Česku. Jak již bylo uvedeno, návrh zákona má adaptační charakter a představuje minimalistickou implementaci práva Evropské unie, neboť obsahuje jen takovou právní úpravu, kterou je nutné přijmout k řádné adaptaci českého právního řádu na předmětná nařízení Evropské unie.
Pokud jde o zrušení zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, který implementoval směrnici Evropského parlamentu a Rady 2000/31/ES, o elektronickém obchodu, a nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2019/11-50, o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele on-line, takzvané P2B. Nařízení návrh zákona tuto implementaci přebírá a upravuje pouze tam, kde je to nezbytné.
Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi požádat vás o podporu předloženého návrhu zákona již v prvním čtení, a to z důvodu jeho časové naléhavosti. Současný stav by mohl mít negativní dopady na Česko, neboť se již nacházíme v prodlení s adaptací našeho právního řádu na příslušná nařízení. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Marek Novák. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, vládní návrh zákona o digitální ekonomice a o změně některých souvisejících zákonů, respektive transpozice nařízení DSA - cílem předloženého návrhu je zajištění správného fungování vnitřního trhu v oblasti digitální, a hlavně datové ekonomiky vytvořením právního rámce pro vymáhání povinností plynoucích ze souvisejících právních řádů Evropské unie. Jak už jsem říkal, návrh zákona je adaptačním předpisem k nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2022/2065 ze dne 19. října 2022, které pojednává o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31 ES, dále též nařízení o digitálních službách. A taky částečně se toho dotýká adaptační předpis k nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2022/868, ten je z května 2022 a pojednává o evropské správě dat a o změně nařízení Evropské unie 2018/1724, dále jen nařízení o správě dat.
Nařízení o digitálních službách aktualizuje a harmonizuje pravidla pro digitální služby na vnitřním trhu a stanovuje povinnosti a odpovědnosti poskytovatelů zprostředkovatelských služeb, zejména se jedná o on-line platformy, a zároveň usiluje o vyšší bezpečnost uživatelů on-line a posílení jejich základních práv. Povinnosti poskytovatelů jsou stanoveny asymetricky právě podle velikosti poskytovatele a typu služby s výjimkou některých povinností pro mikro a malé podniky.
Účelem nařízení o správě dat je usnadnit, respektive zvýšit sdílení osobních i neosobních dat v rámci Evropské unie prostřednictvím vytvoření horizontálního rámce pro poskytovatele služeb zprostředkovatelů dat a rámce pro dobrovolné poskytnutí osobních dat právě pro altruistické účely. S ohledem na to návrh zahrnuje jednak určení příslušných orgánů, které odpovídají za vymáhání nařízení o správě dat a nařízení o digitálních službách, tam máme Český telekomunikační úřad a Úřad na ochranu osobních údajů, ale jednak také stanovení pravidel týkajících se sankcí za porušení nařízení o správě dat a nařízení o digitálních službách. Cílem návrhu je rovněž revize platné právní úpravy v oblasti zprostředkovatelských služeb, a proto se jím zrušuje současný právní rámec, který je upraven zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů, například zákon o některých službách informační společnosti.
Součástí návrhu zákona jsou s výše uvedenými cíli, které jsou jasně definované v nařízení, tak jsou to právě návrhy související s návrhy novel trestního řádu, zákona o správních poplatcích, občanského zákoníku, kde máme nové ustanovení o elektronickém obchodu, zákona o zvláštních řízeních soudních a novel některých dalších zákonů zpracovaných právě z důvodu nezbytného zajištění souvisejících změn v právním řádu, a to se konkrétně týká návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele, novely autorského zákona, novely zákona o audiovizuálních mediálních službách a na vyžádání také novely zákona o kybernetické bezpečnosti. O tom jsme se tady bavili včera.
Navrhovatel navrhl Sněmovně projednávání návrhu zákona tak, aby Sněmovna s ním mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení podle § 90 odst. 2 jednacího řádu. Navržená je účinnost patnáctým dnem po dni vyhlášení s některými výjimkami a termíny stanovené pro implementaci již uplynuly. Ale to není asi ani první, ani poslední transpozice, kde nám v uvozovkách ujel vlak. Toliko k mé zpravodajské zprávě. A po kolegovi Králíčkovi se hlásím do obecné rozpravy. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. Já si poznamenám vaši přihlášku do rozpravy. Otevírám nyní obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášena s přednostním právem paní předsedkyně Schillerová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Asi chápete, proč sem teď přicházím. Návrh je předkládán v takzvané devadesátce. A já jménem dvou klubů - poslaneckého klubu hnutí ANO a poslaneckého klubu hnutí SPD - podávám veto na projednání zákona ve zkráceném řízení podle § 90 jednacího řádu. Dovolte, abych to stručně odůvodnila. ***