Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(15.20 hodin)
(pokračuje Marek Novák)
Poslanec Marek Novák: V souvislosti s předloženým návrhem novely zákona o elektronických komunikacích jsou dále navrženy dílčí úpravy zákonů o zpravodajských službách, o provozování rozhlasového a televizního vysílání, o správních poplatcích a zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů.
Tímto se, paní předsedkyně, hlásím potom i do obecné rozpravy jako poslanec. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji. Ještě před vámi se přihlásil pan poslanec Nacher. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil nejprve pan poslanec Patrik Nacher a poté pan poslanec Marek Novák. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, dámy a pánové. Já jsem upřímně rád, že to tady je, protože tohleto spadá do té sekce ochrany spotřebitele. Já jsem po té novele zákona o elektronických komunikacích volal, tuším, rok a půl, dva. To se schválně podívám v telefonu, kdy jsem o tom mluvil s panem ministrem Síkelou. O co tady vlastně jde? Jde o to, aby ty spory vycházející z, řekněme, služeb elektronické komunikace - já vám tady za chvilku popíšu, tam nespadá jenom to telefonování, esemeskování a podobně - tak aby se to řešilo na jednom místě.
Dneska je to tak, že to má rozpad, že něco řeší soudy a něco řeší ČTÚ. No, a ti lidé se v tom nevyznají. Já mám tady nějaký odhad takového typického průměrného dluhu 15 000. 90 % nezaplacených faktur obsahuje nezaplacené položky za jiné služby, než jsou služby elektronických komunikací, to je to telefonování, esemeskování. Ten rozpad je, že 10 000 jde na soud a 5 000 jde na ČTÚ. Jakým způsobem má teď tohleto fungovat? Takže naším cílem bylo, aby se to vlastně dostalo na jedno místo.
Historicky sděluji, že vlastně v minulosti se uvažovalo, že ta agenda se z ČTÚ úplně přesune na soudy. To se potom vyhodnotilo analýzou, že by to asi nebylo dobré. Teď je zase ta cesta, podle mě správná, že co nejvíc sporů se bude řešit přes, nebo u, ČTÚ. Typicky jsou to - mám tady takovou tabulku, položky, u kterých se navrhuje to dát do gesce ČTÚ. To jsou fakt věci, to ani nevíte, co všechno se platí - TV archiv, instalace zařízení, zřízení přípojky, aktivační poplatek a tak dále. Pak jsou položky, kde to není, ale kde by to právě býti mohlo - prémiové esemesky, mmesky, dárcové esemesky, platební transakce, pojištění, melodie a tak dále a tak dále. Teď to máte i v tom dokumentu, v tom materiálu - vstupenky, platby za audiovizuální, mediální služby, na vyžádání a podobně. Tudíž jde o to, aby se to vlastně potom nerozdvojilo, řešení takového sporu.
My jsme o tom mluvili - koukám na svého ctěného kolegu z podvýboru pro ochranu spotřebitele - je to asi rok, rok a půl, dva, zpátky. My jsme dokonce měli pozměňovací návrh, jestli si vzpomenete, k předchozímu ZEKu. Pak jsme ho stáhli s tím, že to tady budeme řešit samostatně. Tak bych jenom chtěl pro všechny říct - takový jako průvodce v tomhletom tématu - že tenhleten tisk 774 vlastně navazuje na náš společný pozměňovací návrh, který právě rozšiřoval to, aby se pokud možno nejvíc položek dostalo pod jeden úřad, to je to ČTÚ. To je právě to, co teď tady předložil pan ministr Dvořák. Tak to je jedna část.
Já jsem se ptal na ministerstvu, proč se to tak zdrželo, protože jsem to honil. Každý kvartál jsem pana náměstka nebo vrchního ředitele - já už se tam v tom nevyznám - honil. Ono se to právě honilo přes ty náklady na odposlechy. O tom mluvil pan zpravodaj, že tam jsou součástí i věci týkající se nákladů na odposlechy a tam kolem toho prý bylo to zdržení. No, dobře, zaplaťpánbůh za to.
Co je tam dál - a to bych ale chtěl, abychom si ve druhém čtení v rámci nějaké odborné debaty projednali, jestli můžu poprosit o pozornost - to je problematika telemarketingu a těch telemarketingových šmejdů, kde my jsme to v předchozím návrhu zpřísnili - jestli si vzpomenete - z toho opt-outu, kde vás ty firmy navolávají a vy, když nechcete, tak se musíte proaktivně odhlásit do toho opt-inu. Že je to prostě zakázané, to navolávání, a když to někomu nevadí, tak se musí proaktivně přihlásit. Neplatí to u firem, kde už nějakou tu smlouvu máte samozřejmě logicky. Máte tam smlouvu, tak vám někdo z té firmy zavolá, že má nějakou novou nabídku. Tady se § 66 odst. 1 a § 96 odst. 1 nějakým způsobem mění, že se zpřesňuje zakázaný marketing, včetně vymezení rozsahu pojmu marketing při zachování současného principu opt-in.
Smyslem navržené úpravy je údajně, aby daný zákaz kontaktování za účelem marketingu platil plošně, respektive obecně ve vztahu k jakémukoliv takovému kontaktování uskutečněnému prostřednictvím hlasové komunikační služby, s určitými výjimkami, které jsou tam vyjmenovány. Já bych chtěl skutečně tohleto odborně otevřít, protože to platí čerstvě od 1. 1. Tak bych jenom potřeboval vědět... V zásadě s tím nemám problém, na druhou stranu ten, který je na straně spotřebitelů. Ale platí-li to od 1. 1, tak to ještě podle mě není vyzkoušené, abychom teď hned po 10 měsících to znovu nějakým způsobem měnili nebo zpřísnili. Nebo jaký by to mělo důsledek? To by mě zajímalo a to je skutečně velmi odborná debata, která si zaslouží, jakože já to vezmu na podvýbor pro ochranu spotřebitele. Předpokládám, že kolega to vezme na ten svůj podvýbor, abychom se kolem toho bavili.
Jinými slovy, ta jedna část je v pořádku. To si dokonce myslím, že je to tady pozdě. Mělo to tady být dřív, ale zaplať pánbůh, že je to tady. To je to, aby co nejvíce těch služeb se řešilo na jednom místě, to je ČTÚ. Ta druhá věc je velmi odborná, si myslím, ta specifikace. Nedovidím tam ty důsledky. Pojďme se o tom odborně ve druhém čtení bavit. Tolik tedy v rámci prvního čtení. Kdyby to někoho zajímalo, tak mám tady různé srovnání, tabulky, grafy a tak dále. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je přihlášen pan poslanec Marek Novák. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marek Novák: Děkuju za slovo. Já teď mimo tu zpravodajskou zprávu se ještě vrátím k některým sporným bodům a spíš upozorňuji kolegy, že těmto bodům se budeme velmi intenzivně věnovat, ať na podvýboru, tak věřím, že i na výboru. Protože v první řadě, jak zmínil kolega Nacher - marketing. Myslím si, že současné platné znění, které v tom zákoně je, je naprosto dostatečné. Vidím ty problémy telemarketingu ne přicházející z České republiky, ale přicházející ze států mimo Evropskou unii, na které prostě nedosáhneme. Tam je ten problém a tam se můžeme bavit s operátory, jak to řešit.
Můžu volně tímto přejít ke spoofingu, protože tam se s operátory bavíme, že právě při telemarketingu ze zahraničí, kdy jsou zneužívána čísla, skutečná čísla skutečných lidí, kterým vy potom napíšete - teď nemůžu mluvit, napište mi, o co jde - tak vám odepíšou - já jsem vám nevolal, nevím, co se děje. Takže k tomuto dochází velmi často. Když ten telefon zvednete, tak většinou velmi lámavou češtinou vám někdo nabízí kryptoměny a podobně. Myslím si, že se už mnoho z vás anebo z vašich známých s tím setkalo.
Takže tam se navrhuje technické řešení, kdy operátor zjistí, má hlášené, že číslo se fyzicky pohybuje v rámci České republiky, hovor z toho čísla přichází ze zahraničí, automaticky zablokuje ten hovor a neměl by se vůbec uskutečnit. Takže za toto děkuji, protože tam byla velká diskuze, velké technické problémy a ti operátoři s tím mají taky potom nemalé problémy. ***