Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(15.10 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)
Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák: Dobré odpoledne, vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, páni poslanci, jak už řečeno, za kolegu Síkelu předkládám k projednání Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o elektronických komunikacích a některé další zákony. Návrh zákona obsahuje legislativně technické úpravy vyplývající ze zkušeností z aplikační praxe regulátora a dále řeší problematiku rozhodování takzvaných účastnických sporů o peněžitá plnění, to je zjednodušeně spory o nesplacené faktury. Navrhovaná úprava spočívá v přesunutí části sporů, které v současnosti řeší obecné soudy, do působnosti Českého telekomunikačního úřadu. Jedná se o spory v případě plateb za služby a zboží, které nejsou službami elektronických komunikací, ale s poskytováním služeb elektronických komunikací souvisí. Tím dojde k zefektivnění systému pro stát, věřitele i dlužníka.
Dále návrh upravuje problematiku úhrady nákladů za zjištění odposlechů a uchovávání a poskytování takzvaných provozních a lokalizačních údajů. Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Ministerstvem vnitra a Českým telekomunikačním úřadem zpracovalo návrh úpravy příslušného ustanovení zákona o elektronických komunikacích a dalších souvisejících předpisů tak, aby navržený text do určité míry zachoval hrazení některých nákladů, nicméně zároveň aby tyto výdaje byly lépe kontrolovatelné a bylo tak zajištěno hospodárné využívání prostředků ze státního rozpočtu.
Jedná se také o reakci na problematickou úpravu, která byla součástí konsolidačního balíčku a má nabýt účinnosti dnem 1. července 2025. Dále. Se návrhem zákona doplňují sankce za porušení povinností v případě regulace takzvaných mezinárodních volání v rámci Evropské unie. Tyto sankce v minulosti zákon obsahoval, ale z důvodu, že tyto povinnosti byly časově limitovány, a to s platností na pět let, dnem 14. května 2024 byly zrušeny.
Součástí nového zařízení Evropské unie o gigabytové infrastruktuře byla i tato problematika a platnost těchto povinností prodloužena. Proto Česká republika musí opět zavést sankce za jejich porušení do svého právního řádu. Návrh zákona bude přínosem pro občany i podnikatele a s ohledem na to, že jde z větší části o technický předpis, je třeba včas zrušit nevhodnou úpravu z konsolidačního balíčku, bych vás chtěl požádat o jeho rychlé projednání. Předem děkuji za vstřícnost při projednání tohoto návrhu. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů, a nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Marek Novák. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Elektronické komunikace. Tak tento vládní návrh zákona nám pan ministr víceméně představil. My samozřejmě se budeme bavit dál,protože všichni víme, že pokaždé, když se otevře zákon o elektronických komunikacích, tak se ozývají další a další, kteří by tam chtěli něco přidat.
Ale teď v tom současném stavu je skutečně cílem rozšířit právě tu působnost Českého telekomunikačního úřadu jako orgánu příslušného k řešení sporů. A jsou tam právě ty další věci nad rámec, že už to nejsou vyloženě ty věci, které se týkaly pouze dluhů za služby elektronických komunikací, což je volání, SMS a data, ale je tam vlastně nad rámec přidáno právě to, co se v průběhu let změnilo, a to jsou ty různé poskytování mobilních přístrojů na různé splátky, prodej jízdného, dárcovské SMS a podobně.
Takže podle toho návrhu, pokud zákazníci nezaplatí fakturu, kde jsou takové položky, tak už by se to řízení nerozdvojovalo a rozhodl by všechno Český telekomunikační úřad a už by vlastně ty zmíněné věci nešly k soudu. Takže je to skutečně zjednodušení a tenhle návrh je dobrý.
Když si to vezmeme dál, tak ten návrh dále obsahuje úpravu problematiky úhrady nákladů na zajištění odposlechů a uchování o poskytování provozních a lokalizačních údajů. (?) Zní to velmi jednoduše, nicméně kolegové, kteří jsou v komisi pro odposlechy, tak vědí, že tohle je docela zásadní téma, které se intenzivně na půdě komise komunikovalo. Ozývají se operátoři, že úplně nejsou v souladu s tou takzvanou dohodou, takže tam možná také uvidíme, jestli se o tom budeme dále bavit.
Dále se zpřesňuje ustanovení o zakázaném marketingu. Tam je to popsáno v § 96, kde
je navrhnutá změna oproti současnému stavu. Uvidíme, protože opět se nám ozývají dotčené osoby, které v tom nevidí úplně smysl. Protože jak je psáno v tom návrhu zákona, tak smyslem je, aby daný zákaz kontaktování za účelem marketingu platil plošně, respektive obecně ve vztahu k jakémukoliv kontaktování uskutečňovanému prostřednictvím hlasové komunikační služby. S výjimkou těch kontaktů účastníků, respektive uživatelů, kteří za a) poskytli souhlas se zveřejněním jejich kontaktu ve veřejném účastnickém seznamu a zároveň uvedli, že si přejí být kontaktováni za účelem marketingu, tedy vlastně dva souhlasy. Nebo za b), sice ve veřejném účastnickém seznamu vedení nejsou, avšak poskytli kvalifikovaný souhlas za takovým účelem jiným způsobem. Takže tam ještě o tom se budeme asi bavit. Dále se rozšiřují možnosti vzájemného předávání provozních a lokalizačních údajů k lepšímu odhalování podvodných praktik založených na spoofingu. Tady musím pochválit jak operátory, kteří hledali technické řešení, tak i Český telekomunikační úřad, protože není jednoduché spoofing řešit. Myslím si, že každý druhý z nás se s tím setkal. A já potom se přihlásím ještě do obecné rozpravy, kde to více popíšu, abych to nemíchal do zpravodajské Zprávy.
Dále při povolování staveb, kdy je třeba zajistit smluvní zřízení služebností, se navrhuje stanovit danou míru šíře služebnosti, a tedy míru omezení vlastnického práva k pozemku pro všechny podzemní stavby sítí elektronických komunikací a předejít (Odmlka pro neklid v sále.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím vás o ztišení. Děkuji. Prosím, pokračujte.
Poslanec Marek Novák: A právě díky té jasné definici předejít diskusím, jak velká šíře služebnosti má zatížit pozemek, a současně vlastně i ochránit vlastníka toho pozemku před zatížením pozemku nad míru nezbytně nutnou. Navržených je 0,3 metru, což by měla být standardní šíře služebnosti, nicméně v případě, že by šíře některé části sítě či zařízení překročila 0,3 metru, tak potom by zatížení pozemků služebnosti bylo stanoveno šíří sítě či velikostí technického zařízení.
Český telekomunikační úřad dále bude shromažďovat a uveřejňovat seznam všech blokovaných internetových stránek podle jiných právních předpisů. Tam je to velmi podobné jako dneska Ministerstvo financí s hazardem. Smyslem je, aby existoval úplný seznam blokovaných stránek dostupný na jednom místě, kdy v současnosti jednotlivé příslušné orgány uveřejňují seznam blokovaných stránek právě pouze z hlediska své působnosti, tak jako jsem zmiňoval Ministerstvo financí nebo Státní úřad pro kontrolu léčiv, Ústav pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv a podobně.
Dále se zpřesňují a zpřehledňují ustanovení, kterými se stanoví důvody pro odvolání člena Rady Českého telekomunikačního úřadu, a právě případy, kdy nevzniká nárok na odchodné člena Rady ČTÚ. Tak tady musím poděkovat za ohleduplnost ke státnímu rozpočtu. ***