Korektura


(11.30 hodin)

 

Poslankyně Alena Schillerová: Takže rekapitulace celé vládní anabáze směrem k živnostníkům za poslední rok. Nejprve jim zvedneme odvody a potom jim je jakože blahosklonně dovolíme zaplatit jednorázově, tedy nikoliv v rámci standardních zálohových splátek, na které jsme všichni zvyklí a které mají svou nespornou logiku. Neříká se tomu náhodou farizejství? Jak už jsem tady jednou říkala, je to podobná situace, jako by elektrárna nejprve v honbě za ziskem rekordně zvýšila ceny elektřiny, aby nám následně dovolila místo měsíčních záloh zaplatit balík peněz jednorázově. Troufám si tvrdit, že takový výhodný balíček by naprostá většina domácností elektrárně bez delšího přemýšlení odmítla. A já osobně bych se vůbec nedivila, kdyby takovou nabídku označila za šmejdskou.

Víte, ten zákon, podíváme-li se na něj v kontextu celého vládního počínání, ale zvýšení odvodů živnostníkům speciálně, je skutečně takový trochu špatný vtip. A to nemluvím o tom, že vlastně živnostníkům, kteří ho třeba v dobré víře využijí, přináší skrytě jen další administrativu a komplikace, například v podobě nedoplatku při ukončení podnikání nebo extrémní zátěže při jednorázovém doplácení. A to, prosím pěkně, nemluvím ani o tom, že začínající OSVČ nejčastěji využívají paušální daň, na kterou se toto opatření vůbec nevztahuje.

Znovu opakuji, od vlády, která nejprve živnostníkům odvody zvýšila, je to výsměch. To, co by živnostníkům doopravdy pomohlo, je snížení daňové povinnosti, aby mohli více investovat do nových technologií, výrobních postupů a celkově do rozvoje svého podnikání. A právě proto jsme s kolegyněmi Hanzlíkovou, Knechtovou, Babišovou, kolegou Alešem Juchelkou připravili pozměňovací návrh, který usiluje o obnovení právní úpravy pojistného na sociální zabezpečení ve vztahu k osobám samostatně výdělečně činným do stavu před přijetím takzvaného konsolidačního balíčku, respektive daleko přesněji řečeno balíčku daňového. Proto navrhujeme snížení minimálního ročního vyměřovacího základu, jakož i výše měsíčního vyměřovacího základu a vyměřovacího základu pro jednotlivá pásma.

Věřím, že pokud chceme skutečně podpořit podnikatelskou aktivitu v České republice, pokud chceme budovat zemi pro budoucnost, tak se shodneme, že čeští podnikatelé nepotřebují nesystémové kroky dělané pouze na efekt, ale systematickou, dobře připravenou a odvážnou pomoc. Tento návrh je cestou ke spravedlnosti a podpoře těch, kteří si to zaslouží. Nezavádíme žádné daňové úlevy pro velké korporace, žádné výhodné podmínky pro zahraniční vlastníky bank, které si mohou dovolit týmy právníků a daňových poradců. Pomáháme lidem, kteří pracují sami na sebe, pro své rodiny, děti, příbuzné. Těm, kteří se snaží rozjet svůj podnik a přitom riskují své vlastní peníze.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím vás, abyste ve třetím čtení podpořili tento pozměňovací návrh. Není to jen technická úprava. Je to krok směrem k podpoře našich malých a středních podnikatelů, k podpoře těch, kteří často stojí na začátku svého podnikání sami s minimálními prostředky, a přesto s velkými ambicemi. Děkuji vám. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní předsedkyně. A poprosím další řádně přihlášenou do obecné rozpravy paní poslankyni Hanzlíkovou. A připraví se paní poslankyně Knechtová. Máte slovo.

 

Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, již jenom krátce navážu na paní předsedkyni, která velmi podrobně tady vysvětlila náš postoj k tomuto projednávanému tisku. A musím říct, že já sama, protože jsem měla velké pochybnosti o něm už po prvním čtení, jsem uspořádala kulatý stůl pro OSVČ a podnikatele, a to takové, kteří mají za sebou již spoustu let podnikání, potom nově začínající, a dokonce jsem tam měla několik lidí, kteří se teprve podnikat chystají. Probrali jsme tento tisk a shodli jsme se všichni na tom, že co se týká cíle toho sněmovního tisku, tak samozřejmě je velmi dobrý. Jak už tady zaznělo, my jsme vždycky bojovali za OSVČ a podnikatele. Zvlášť si uvědomujeme, že ti začínající mají opravdu složitou situaci. A o to víc ji mají složitou v této době.

Na kulatém stolu padlo to, a nemohli jsme se tomu ani vyhnout, v jakém období v podstatě tento tisk přijímáme a jak je za mě, musím říct, až téměř alibistický, protože už to tady zaznělo, že on nic neodpouští začínajícím podnikatelům, pouze jim to posouvá. Takže jsme se bavili o tom, co všechno museli od roku 2020 v podstatě OSVČ a podnikatelé překonávat, ať už to byla opatření, která souvisela s covidovou situací, nebo potom řešili skokové zvýšení cen energií, pohonných hmot a podobně. Opravdu to je velmi složitá situace.

My se k tomu stavíme stále stejně, protože vy to víte, že jsme tady velmi bojovali proti tomu, aby došlo ke změnám, které obsahoval konsolidační neboli daňový balíček. Bohužel se tak stalo a asi zřejmě si to uvědomili i kolegové, kteří ten sněmovní tisk předkládají, proto se snaží alespoň něco málo pro ty podnikatele udělat. Ale na tom kulatém stolu jsme se shodli na tom, že to přináší i svoje rizika. Samotní podnikatelé, a to i ti, kteří mají velké zkušenosti s podnikáním, tvrdili, že to pro některé podnikatele může být opravdu rizikové - odložit si tyto splátky a potom je platit najednou. Takže to velká pomoc není.

A jsem ráda, že podáváme pozměňovací návrh, který tady už částečně představila paní předsedkyně, a představí ho moje kolegyně paní poslankyně Knechtová. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Mám zde jedno přednostní právo, a to od pana místopředsedy Aleše Juchelky. Prosím.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji moc. Vážené poslankyně, vážení páni poslanci, já rovněž taky nechápu vlastně jakoby smysl a filozofii tady této novely, kterou předkládá pan poslanec Munzar, vaším prostřednictvím, poněvadž opět jakoby je to atak na samotný sociální účet, tam, kde vlastně skutečně se platí i skrze toho důchody sirotčí, vdovské, starobní. A nerozumím tomu, protože vy vždycky řeknete, že uděláte nějaký, takovýto jakoby odklad, samozřejmě víme, že to nebude nikdy v plusu, poněvadž ti, kteří během těch dvou let skutečně v tom podnikání třeba skončí, tak budou mít velký problém doplatit samozřejmě to sociální pojištění, zůstane to administrativně na České správě sociálního zabezpečení, která to bude muset nějakým způsobem vymáhat, dopočítávat a tak dále.

Ale ten základní dotaz je, proč opět atakujete nějakou novelou zákona právě to sociální zabezpečení, to pojistné? Proč třeba neodložíte, já nevím, splátku na zdravotním pojištění? Proč opět zase slibujete, že tu dáte slevu samozřejmě na sociálním pojištění? Já nevím, v tuto chvíli nám tady přichází samozřejmě třetí vlna změny parametrů u důchodů, tak tam bude 6,5 % sleva u pracujících důchodců. Pan ministr zemědělství slíbil zemědělcům slevu taktéž na sociální pojištění, ne na zdravotním, ani ne na daních, ani ne žádný odklad daně, ale zase na sociálním pojištění. A potom samozřejmě tady všichni vystupujete a říkáte: no, tak my jsme v minusu, my tady máme deficit na tom sociálním pojištění, musíme něco udělat s těmi starobními důchody, je to největší mandatorní výdaj. Ale vždycky všichni, když si vymyslí nějakou slevu pro nějakou skupinu lidí, tak to je vždycky na sociálním pojištění.

Takže proč neatakujete zdravotní pojištění? Proč se nemůže odložit prostě na dva roky splátka zdravotního pojištění? Nebo dokonce, když tedy chcete podnikatelům pomoci, tak odložte třeba na dva roky splátku daní. Tam taky můžete samozřejmě to odložit. Ale proč pořád prostě nějak tak běháte kolem toho sociálního pojištění? A této skupině slíbíte slevu, této skupině slíbíte slevu, tady slíbíte odklad... A potom říkáte: vždyť my jsme v deficitu, musíme to starobním důchodcům trošičku seškrtat. A změníte valorizace, mimořádné valorizace a od roku 2026 dokonce výpočet nových důchodů. Mně to žádnou logiku nedává. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP