Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(11.10 hodin)
Poslankyně Monika Oborná: Jak už tady říkal pan ministr, k tomuto tisku 724 byl doposud podán jeden pozměňovací návrh paní kolegyně Elišky Olšákové, který byl dne 5. 9. 2004 (2024?) projednán na hospodářském výboru.
Co se týká toho pozměňovacího návrhu kolegyně Olšákové, vidím, že je přihlášena, takže věřím, že si ten pozměňovací návrh ještě odůvodní. Byl velmi obšírný a obsáhlý, proto my jsme se na hospodářském výboru rozhodli ho vlastně hlasovat po nějakých částech. Hospodářský výbor schválil zejména ty části, kde se jedná o navýšení limitů jak pro veřejné zakázky malého rozsahu, to už tady pan ministr říkal, z těch 2 milionů na tři a ze 6 milionů na devět.
Dále hospodářský výbor schválil také ten pozměňovací návrh, co se týká zvýšení limitu, od kterého je zadavatel povinen uveřejnit smlouvu v registru smluv z 500 000 na 1 milion, a poslední ta část, která prošla hospodářským výborem, byla ta výjimka pro uveřejňování smluv uzavřených za účelem zajištění bezpečnosti nebo obrany ČR. Takže já věřím, že si to ještě paní kolegyně tady nějakým způsobem odůvodní.
Co se týká za tu zpravodajskou zprávu, tak za mě vše, já se ještě přihlásím s nějakým stanoviskem našeho klubu hnutí ANO potom v rozpravě. Děkuju.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji, paní poslankyně. A poprosím pana předsedu Michálka, který je přihlášen do podrobné rozpravy. (Poslanec Michálek nechce vystoupit.) Pardon.
Máte pravdu, já jsem to tady doloval, takže samozřejmě má paní poslankyně přednost, omlouvám se. No, máte pravdu, já už jsem v zemi, kde zítra znamená již včera. (Pobavení v sále.)
Poslankyně Eliška Olšáková: Děkuju, vážený pane předsedající. Vážená paní ministryně, páni ministři, já bych se ráda v podrobné rozpravě vyjádřila a přihlásila ke čtyřem pozměňovacím návrhům, které jsem podala tady k tomuto sněmovnímu tisku 724.
Jsou to pozměňovací návrhy, které ve svém úvodním slovu v podstatě krátce zdůvodňoval i pan ministr jako předkladatel.
Pozměňovací návrh číslo 1, který byl v systému nahrán jako sněmovní dokument 4881, je zčásti legislativně technický a věcná úprava je provedena pouze v § 211a v příloze číslo 6. § 211 říká, že úprava okamžiku řeší úpravu okamžiku doručení při komunikaci prostřednictvím elektronického nástroje. A v příloze číslo 6 se upravuje stanovení hodnotících kritérií v dynamickém nákupním systému tak, aby se i na tento systém vztahoval zákaz hodnocení jen dle nejnižší ceny u některých služeb, například projektantů nebo technického dozoru.
Pozměňovací návrh číslo 2, který je nahrán v systému pod číslem sněmovního dokumentu 4882, tak tento pozměňovací návrh ukládá možnost, nikoliv povinnost centrálnímu zadavateli uzavírat písemnou smlouvu týkající se práv a povinností v souvislosti s centrálním zadáváním, v souvislosti s rozvojem centralizovaného zadávání to není považováno za nezbytné například v situaci, kdyby centrální zadavatel v budoucnu provozoval pro zadavaele něco, jako je e-shop, který by mohli využívat. A dále umožňuje zadavateli vyřešit situaci, kdy uzavřená smlouva s vítězem veřejné zakázky byla zrušena z důvodu nezveřejnění v registru smluv.
Metodika DIA umožňuje provést nápravu opakovaným uveřejněním identické smlouvy v případě, že teda nebylo zatím plněno a či dohody o narovnání. Tím jsou vyřešeny problémy ze soukromoprávního hlediska, protože z hlediska zákona o zadávání veřejných zakázek byl takový postup dosud považován za rozporný se zákonem, což není pro praxi žádoucí, a může to mít vliv třeba na čerpání dotací a na fungování v obcích nebo tam, kde ty zakázky se realizovaly.
Třetí pozměňovací návrh se týká podlimitní výjimky a byl nahrán do systému pod číslem sněmovního dokumentu 4883, a tento pozměňovací návrh se týká zejména výjimek pro povinnost zadat podlimitní veřejnou zakázku v zadávacím řízení, konkrétně pro nákup potravin. Typicky třeba ze strany škol, nemocnic či věznic, nebo pro případy, kdy energetické společenství je v případě potenciálního dodavatele. To je pozměňovací návrh číslo 3.
Pozměňovací návrh číslo 4, který je v systému nahrán pod sněmovním dokumentem 4884, ten vypouští pravidlo, které zadavateli brání v zahájení nového zadávacího řízení v situaci, kdy nedošlo k ukončení zadávacího řízení s obdobným předmětem plnění, protože je řada případů, kdy toto pravidlo prodražuje zadavatelům zadávání zakázek a komplikuje proces zadávání, například v situaci, kdy je v původní veřejné zakázce vedeno řízení před ÚHOSem, však zadavatel by potřeboval vyhlásit veřejnou zakázku znovu s již upravenými podmínkami či například rozdělit veřejnou zakázku na více částí. Nyní musí čekat často velmi dlouhou dobu, než ÚHOS řízení dokončí, a pak teprve může upravenou zakázku vyhlásit. Případné zneužití bude moci ÚHOS stíhat i nadále na základě porušení principu transparentnosti.
Navíc toto pravidlo nevyplývá z evropských směrnic, a lze ho tedy vypustit. Takže já se teda tímto hlásím k těm čtyřem pozměňovacím návrhům, které byly do systému nahrány a podány, a jejich čísla jsem řekla.
A co se týká pozměňovacího návrhu, o kterém hovořila paní zpravodajka, který byl vlastně na hospodářském výboru přijat jenom zčásti, tak tady tu část odůvodní pan kolega Jakub Michálek. Já si stojím za tím, že ten pozměňovací návrh byl podán správně, že pokud se zvyšují limity u zakázek malého rozsahu, tak je nutné zvýšit i opatření pro jejich transparentnost. Děkuju.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji, paní poslankyně. A nyní tedy už pan předseda Jakub Michálek. Připomínám, že jsem otevřel obecnou rozpravu.
Poslanec Jakub Michálek: Vážený pane místopředsedo, vážený pane vicepremiére, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, já se tímto hlásím ke dvěma pozměňovacím návrhům, které jsou pod mým jménem nahrány v našem informačním systému a které jsem zpracoval ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj.
V prvním případě se hlásím k sněmovnímu dokumentu 4903, což je pozměňovací návrh poslanců Jakuba Michálka, Ivana Bartoše, Elišky Olšákové a Róberta Telekyho. Je to ten už zmíněný pozměňovací návrh, o kterém mluvil pan ministr i paní kolegyně Olšáková, který byl projednáván na hospodářském výboru, respektive je upravený tak, aby byly doplněny podmínky transparence, které mají být schváleny souběžně s tím, když jsou navyšovány limity pro zakázky.
V druhém případě jde o sněmovní dokument, ke kterému se hlásím, 4943. Je to pozměňovací návrh můj a dále kolegů Josefa Cogana, Aleše Dufka a Jana Jakoba. A jde o pozměňovací návrh, kterým se v návaznosti na problematiku řešenou ve sněmovním tisku 724, který se mimo jiné dotýká i vylučování dodavatelů z výběrových řízení, se navrhuje doplnit další podmínky vyloučení vybraného dodavatele a zpřesnit právní úpravu veřejných zakázek, která navazuje na zákon 159/2006 jako zvláštní právní předpis.
Jde tam o vyjasnění té problematiky, že zákon o veřejných zakázkách aktuálně umožňuje vyloučení pouze z důvodu stanovených tímto zákonem, a nikoliv zvláštním právním předpisem, takže ta právní úprava se nově sjednocuje tak, aby všechny podmínky vyloučení byly obsaženy v zákoně o veřejných zakázkách, a dále se upřesňuje, že ta kritéria se týkají pouze, pouze státu jako subjektů veřejné moci, ve kterém jsou daní veřejní funkcionáři, nikoliv problematiky samospráv. A současně tam dochází k úpravě kritéria, že nově nebude rozhodujícím kritériem ovládání, ale kritérium skutečného majitele. Jde o takzvaný rakouský model. Už o tom byla diskuze při předchozím projednávání problematiky veřejných zakázek, takže domnívám se, že tímto způsobem zpřehledníme tu úpravu návrhu zákona. Děkuji za pozornost. ***