Korektura


(17.40 hodin)

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák: Dobré odpoledne ještě jednou. Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, jak už zaznělo, je to jenom doprovodný zákon, který je takzvaným změnovým zákonem k zákonu o volebních kampaních. Jeho primárním účelem je z jednotlivých volebních zákonů vypustit pasáže, které budou nahrazeny novou komplexní úpravou volebních kampaní představenou v předcházejícím bodě. V rámci změnového zákona se dále navrhuje v zákoně o sdružování politických stranách zpřísnit pravidla pro sponzoring politických stran stanovením obdobných pravidel jako pro registraci třetích osob. Účinnost zákona se navrhuje rovněž k 1. lednu 2026, kdy nabude také účinnosti zákon o správě voleb.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře, a poprosím pana zpravodaje, aby se ujal slova.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. U tohoto tisku budu ještě mnohem stručnější. Pravda je, že ta problematika volební kampaně je vlastně zpracována v celkem pěti různých účinných volebních zákonech. A samozřejmě, když přijmeme tento zákon, tak ty změny se budou propisovat do těch jednotlivých zákonů. Z toho důvodu je předkládán tisk 779, který je, jak uvedl pan ministr, změnovým zákonem, který je přijímán v souvislosti s přijetím nového zákona o volebních kampaních.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu a ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Nevidím žádnou přihlášku. Je-li tomu tak, končím obecnou rozpravu a ptám se pana ministra, pana zpravodaje, zda si chcete vzít závěrečné slovo. Není tomu tak.

Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu.

 

Navrhuje někdo jiný garanční výbor, než je ústavně-právní? Takový návrh nevidím.

V tom případě zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, aby tento tisk byl předložen ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 119, přihlášeno je 126 poslankyň a poslanců, pro 100, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru nebo výborům a ptám se, zda je zde návrh na přikázání dalším výborům. Takový návrh nevidím. V tom případě vám děkuji a končím projednávání tohoto bodu.

Otevírám další bod dnešního jednání a tím je

 

44.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 743/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr Martin Baxa. Já vás poprosím, pane ministře, abyste se ujal slova.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, dovolím si tady v zastoupení pana ministra Mariana Jurečky předložit tento návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 435/2004 Sb., o zaměstnanosti a další.

Primárním důvodem předložení návrhu zákona je provedení změn v oblasti zaměstnávání osob se zdravotním postižením a postihu subjektů, kterým byla uložena pokuta za umožnění výkonu nelegální práce a zastřené zprostředkování zaměstnání. Navrhuje se například: zpřehlednění právní úpravy poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce a systému uznávání dalších nákladů zaměstnavatele těchto osob; navrhuje se diferenciace odvodů prostředků do státního rozpočtu v případě neplnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením; navrhuje se upřesnění období, z něhož se vychází při stanovení výše podpory v nezaměstnanosti a podpory při rekvalifikaci; navrhuje se možnost orgánů inspekce práce ukládat správní trest zveřejnění rozhodnutí o přestupku spočívající v umožnění nelegální práce a zastřeném zprostředkování zaměstnání na úřední desce Státního úřadu inspekce práce po dobu jednoho roku; navrhuje se právo orgánů inspekce práce v určitých případech pořizovat zvukové, obrazové a zvukově obrazové záznamy bez vědomí kontrolovaných osob; navrhuje se možnost inspekčních orgánů ve stanovených případech nezahájit přestupkové řízení, ačkoliv jsou naplněny formální znaky přestupku.

Návrh zákona nemá negativní dopady na státní rozpočet. Jsou ale možné pozitivní dopady na státní rozpočet, úspory veřejných výdajů na příspěvek pro zaměstnavatele na chráněném trhu práce v důsledku zavedení stropu částky provozní části příspěvku anebo zvýšení odvodů pro zaměstnavatele zaměstnávající méně než 1 procento osob ze zdravotním postižením. Účinnost návrhu je navržena od 1. ledna 2025.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám a nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Jana Bačíková. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Bačíková: Tak, pane předsedající, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, my máme před sebou tedy novelu zákona 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Předkladatel tu novelu podrobně představil, já to možná jen krátce doplním.

Jedná se tedy opravdu o úpravu, která má za cíl zlepšit efektivitu systému podpory zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Zpřesňují se ty podmínky pro poskytování příspěvku zaměstnavatelům zaměstnávajících osoby zdravotně postižené, zavádí se také omezení příspěvku na určité náklady, jako jsou například mzdy pracovních asistentů. Pozitivním prvkem novely je také drobná debyrokratizace v podobě vyjmutí z povinnosti písemně ohlásit do 15. února plnění povinného podílu zaměstnávání osob ze zdravotním postižením, a to pro ty zaměstnavatele, se kterými Úřad práce uzavřel dohodu o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele právě na tom chráněném trhu práce. Zároveň je také cílem nové úpravy, aby byla účinnější kontrola pracovních podmínek a nelegální práce v podobě posílení pravomocí orgánů inspektorátu práce. Ale to už tady řekl i pan ministr. Jinak ta novela dále obsahuje řadu legislativních úprav. Primárně jde o odstranění nepřesností v důsledku minulých a častých rychlých úprav tady tohoto zákona.

Myslím, že ode mě to teď pro začátek určitě stačí a podrobnější debatu určitě budu čekat potom dál i na výborech.

Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, paní zpravodajko, a poprosím, abyste zaujala místo vedle pana ministra. Otevírám obecnou rozpravu. Tam je jedna přihláška paní poslankyně Jany Hanzlíkové. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, i já bych se ráda za hnutí ANO vyjádřila k tomuto tisku a hned na začátku musím říct, že velmi kvituji, že v tom návrhu, který máme zde k projednávání, již není ta pasáž, která rušila podporu osob se zdravotním znevýhodněním. Protože pokud by to tak bylo, tak s tím bychom měli opravdu velký problém a zásadně bychom s tím nesouhlasili, protože už se to jednou stalo a v praxi se potom ukázalo, že to byla opravdu významná chyba a velmi poškodila právě lidi s tím zdravotním znevýhodněním.

Jinak co se týká obecného cíle tohoto tisku, a to je smysluplné využití financí, které se dostávají k zaměstnavatelům, kteří zaměstnávají osoby se zdravotním postižením, tak s tím samozřejmě souhlasíme.

Ty cíle, pokud je vezmu jeden po druhém, tak ten zásadní je eliminovat účelové postupy zaměstnavatelů při tom čerpání příspěvků. Tak zde musíme souhlasit, a je vidět i z praxe, že je opravdu velmi nutné zpřesnit ještě ty uznatelné náklady pro účely čerpání, protože v současnosti je ten prostor opravdu příliš velký a u některých zaměstnavatelů to opravdu je problém.***




Přihlásit/registrovat se do ISP