Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(13.00 hodin)
(pokračuje Berenika Peštová)
A já se vrátím zpátky k tomu semináři respektive k těm seminářům, které jsme pořádali, a tam byly nádherné prezentace, protože ty jednotlivé subjekty - samozřejmě těch, kterých se to dotýká - a říkám, je to benzin, nafta, plyn, a tak dál - si tam vystoupili a řekli si to své. Tak já vám jenom tak jako pro ilustraci řeknu, že kdyby ta emisní povolenka byla těch 45 euro, tak se bavíme o těch 2 - 3 korunách, co říká pan ministr, ale bez DPH. Stále budu říkat ceny bez DPH. Takže se bavíme o ceně 2 - 3 koruny bez DPH. Když bude emisní povolenka 100 euro, tak se bavíme o částce 6,39, když bude 200 euro, tak se bavíme o 12,77, když bude 300 euro, tak o 19,16 korun bez DPH. Takže když tady říkáme lidem, že to zdražíme o nějaké 2 - 3 koruny, tak je to fikce. Je to fikce. V současné době už mezi průmyslem - a nejenom tím naším, ale tím evropským - oni si to postupně dávají dohromady a bavíme se něco kolem 135 nebo 130 až 200 euro za jednu emisní povolenku. V Bruselu jdou dál, tam už jsou na 230 eurech skoro za emisní povolenku. Takže ano, pane ministře (k ministru Hladíkovi), nekoukejte na mě, je to tak. Je to tak. Takže to se bavíme stále o tom benzínu, o té naftě.
A teď tam máme ten plyn, který by se nám taky měl zvednout, zvedne se nám to uhlí. A když se bavíme o benzínu a naftě, tak se nebavíme jenom pro ty občany o benzínu a naftě, bavíme se o tom, že ti občané chodí někam nakupovat třeba jídlo, tam musí být ty potraviny dovezeny. Takže ta cena se bude promítat všude. A já tady stále volám po té studii dopadů pro Českou republiku, stále volám po studii dopadů, která prostě není. My si tady hrajeme s nějakými čísly, ale ve finále vlastně vůbec nevíme, kolik to bude, kolik ti občané zaplatí za ten rok víc, až to vejde v život.
Já chápu, že teď nás to netrápí, ono nás to začne trápit třeba od toho roku 2027, protože už tam prostě musí být známo, kolik budeme vyřazovat těch emisních povolenek. A rozumím tomu, že pokud chcete jít cestou sankcí, tak by měl někdo dát proti sobě, kolik budou sankce a kolik bude zavedení v život EU ETS 2. A ono se třeba může stát, že se vyplatí každý rok platit ty sankce, než toto kompletně zavést. To se může stát. Ale někdo to musí dát na papír. Vždyť se musíte chovat s péčí řádného hospodáře, ne? Vždyť vy tady vlastně rozhodujete o penězích našich občanů. Ale ty studie dopadů tady stále nejsou, takže nikdo nevíme, kolik to bude. Predikce jsou, že to může být od minus 20 tisíc ročně pro každou domácnost a výš, nebo to může být minus 30 tisíc, minus 40 tisíc, já nevím. Prostě ty studie dopadů tady nejsou.
Já si myslím, že to bylo takové na úvod. Věřím tomu, že nějaká rozprava vznikne a ráda si s vámi o tom popovídám. V každém případě neházejte na minulou vládu to, co jste udělali vy, to je zbytečné. Opravdu tady to máte, kdy to bylo přijmuté, od kdy se to dělalo. Frčíte v tom jenom vy. My ne. Ale rozumím tomu, že jste se zalekli a že to tam nechcete transponovat. Opravdu, věřte mi, tomu rozumím. Ale aspoň si to přiznejte a řekněte to a nenechávejte to na budoucí vlády. Děkuji. (Potlesk opozičních poslanců.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A vystoupení vyvolalo už rovnou faktické, a sice pana poslance Václava Krále a poté pana poslance Michala Kučery. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Václav Král: Děkuji. Tak byl tady mou kolegyní zmíněn můj pozměňovací návrh. Tak ten jsem předkládal především pod tlakem opozice, která kritizovala to, že jsme se nepokusili o plnou transpozici té evropské směrnice. Škoda, že mě nikdo z kolegů z opozice nepodpořil. Ten pozměňovací návrh byl zcela v duchu parametrů toho nově zaváděného systému EU ETS 2, o kterém se teď tady zejména emotivně bavíme. A ty parametry byly, podržte se, nastaveny v legislativě evropské zejména od roku 2018, pak od roku 2019, pak od roku 2020, nechci zdržovat, tu detailní debatu jsme si absolvovali na výboru pro životní prostředí a řekl bych, že je snad pod úroveň mojí a této Sněmovny připomínat, kdo tenkrát byl ve vládě a kdo co pro ty věci udělal.
Jistě nemůžete popřít, že část průmyslu volá po transparentním a předvídatelném nastavení legislativy, která se týká obchodování s emisní povolenkou a se vším, co se změn klimatu týká. A já chci pouze věřit v to, že ten oddechový čas, který teď tady vytváříme, a tím, že vláda například neschválila ty klíčové strategické dokumenty, které se týkají - jak novináři nebo i opozice, myslím, nazvali českým Green Dealem - tak že vláda si tento oddechový čas vzala právě proto, aby se v novém Evropském parlamentu pokusila vyjednat výjimky právě v systému obchodování s emisní povolenkou, případně výjimky na provozování uhelných zdrojů v České republice, tak jako to má například Polsko nebo Německo.
A co se týká těch dopadových studií, tak tam já skutečně nevím, jaké ty dopadové studie chcete. Podívejte se, jak funguje systém EU ETS 1, podívejte se na praxi v Německu a ve státech, které zavedly uhlíkovou (Předsedající: Čas!) daň.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní pan poslanec Kučera, poté se připraví paní poslankyně Berenika Peštová a pan poslanec Lukáš Vlček. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové. Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já se víceméně ztotožňuji s tím vystoupením, které tady měl přede mnou pan poslanec Král. Já skutečně vnímám, že část toho monitoringu, respektive ten čas bude skutečně využit na to, aby nový Evropský parlament skutečně přehodnotil - a nová komise samozřejmě - některá rozhodnutí, která tam padla.
Já si myslím, že tady už téměř není nikdo, kdo by zpochybňoval klimatickou změnu a to, že je třeba v této věci činit kroky, skutečně o tom to není. Debata je ale o jedné základní věci. Běží víceméně paralelně dva procesy. Ten jeden proces je odchod od fosilního průmyslu, od fosilních paliv a ten druhý proces je nástup bezemisních technologií. A co se děje teď? Děje se to, že část toho odchodu skutečně předbíhá nástup těch bezemisních technologií, to se děje teď. A my skutečně se musíme podívat v následujících letech... Ty bezemisní technologie mají šanci tehdy, pokud budou atraktivní, pokud budou dostupné, pokud budou konkurenceschopné, pokud je bude chtít trh, pokud je bude chtít byznys. To se dnes ještě bohužel neděje. Takže my si musíme - a to je podle mě základní věc - musí se stát to, aby ty oba dva procesy, to znamená odchod od těch fosilních technologií byl sladěn s nástupem nových bezemisních technologií. A proto je třeba i ten postup zavádění jak těch jednotlivých směrnic, norem a dalších opatření skutečně buď zpomalit, anebo tu druhou část zrychlit, jedno, nebo druhé, nejlépe možná oboje. Ale v každém případě ty dva procesy synchronizovat.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně i za dodržení času a nyní se svou faktickou zareaguje na průběh rozpravy paní poslankyně Peštová.
Poslankyně Berenika Peštová: Já děkuji za slovo, paní předsedající. Já teda zareaguju postupně na všechny předřečníky, oni se tam v tom najdou.
Když jsem byla na Ministerstvu životního prostředí, tak jsem se snažila vždycky hledat kompromis mezi tou ekologií a mezi tím, co mi to má přinést a kde je ten průmysl, prostě hledat nějaký kompromis. Nezlobte se na mě, dávat miliardové investice do toho, abych snížila emise o 1 %, o 0,5 %, je totální nesmysl. To je totální nesmysl. Ale tam se řítíme. Protože v současné době Evropa se podílí 7 %, bylo to 8, teď už jsme na 7 %, Evropa 7 % emisí. Když se kouknu na Čínu, Indii, Ameriku - ano, budete mi oponovat, budou tam dělat jádro. Ano, dělají jádro, ale k tomu dělají i uhelky, jo, takže oni to hezky mají vykompenzované, dvě jádra versus třeba čtyři uhelky v Číně, protože potřebujou tu energii. ***