Autorizace


(11.40 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy? Není tomu tak, končím podrobnou rozpravu. Táži se na závěrečná slova. Pan ministr nemá zájem, pan zpravodaj také ne, děkuji. Nemáme žádné návrhy, o kterých bychom museli hlasovat, končím tedy druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.

 

Nyní přistoupíme k bodu

 

20.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 693/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede v zastoupení ministra financí Zbyňka Stanjury pan ministr Martin Baxa. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuju za slovo. Vážená paní první místopředsedkyně Poslanecké sněmovny, páni poslanci, paní poslankyně, dovolte mi, abych v zastoupení pana ministra financí Zbyňka Stanjury předložil tento vládní návrh zákona, který byl podrobně představen už v průběhu prvního čtení. A dovolím si tady ještě stručně shrnout jeho hlavní cíle.

Návrh primárně směřuje ke zjednodušení převodu vybraného hmotného nemovitého majetku státu na územní samosprávné celky. Za tímto účelem získají obce a kraje nárok na převod v zákoně jasně vymezeného majetku státu, a to za předem daných podmínek. Tímto postupem dojde k upřednostnění obcí a krajů při zcizování vybraného nemovitého majetku státu. Návrh současně recipročně zavádí převod vybraného majetku územních samosprávných celků na stát, ovšem výhradně v situaci, kdy je takový majetek pro dané celky nepotřebný a ony chtějí přistoupit k jeho zcizení. Promítají se do návrhu i některé aktuální potřeby aplikační praxe.

Nad podobou návrhu byla v meziresortním připomínkovém řízení nalezena shoda se všemi kraji i se sdruženími obcí s celostátní působností. Proto velmi vítám, tedy pan ministr Stanjura velmi vítá, že garanční rozpočtový výbor projednal návrh bez věcných výhrad a doporučil Poslanecké sněmovně jeho schválení ve znění dvou pozměňovacích návrhů, které mohu jen plně podpořit, neboť v principu sledují pouze dosažení vzájemného souladu navrhované úpravy s již platnou právní úpravou či úpravou, která má být v dohledné době směřována k nabytí účinnosti.

Tolik tedy úvodní slova pana ministra Stanjury. Dovolím si tedy teď jako sedmiletý primátor města

Plzně s touto zkušeností také vyjádřit svůj veliký podíl - ne, podíl, pardon, podíl nemám na tom žádný, ale svůj veliký vděk za to, že se tento návrh zákona předkládá, protože moje samospráva také v několika případech čelila velmi komplikovaným situacím při nakládání s majetkem státu. Vidím zde v sále několik kývajících zástupkyň a zástupců samospráv, kteří toto sdílejí stejně, a myslím si, že si můžeme říci opět napříč politickým spektrem, že toto je velmi užitečný návrh, který může samosprávám velmi pomoci.

Takže tolik úvodní slovo pana ministra financí Zbyňka Stanjury s mým, řekl bych, zkušenostním podotekem. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 693/1 a 2. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Jan Kuchař, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Jan Kuchař: Já děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Rozpočtový výbor se zabýval tak, jak mu byl přikázán tento návrh. Přidám se na stranu pana ministra Baxy, že i já jako bývalý starosta obce vítám tuto změnu. A rozpočtový výbor přijal jak legislativně technické změny, tak ten návrh bez připomínek.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Kuchař, poté pan poslanec Kukla. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Kuchař: Děkuji ještě jednou za slovo, paní místopředsedkyně. Já bych rád v krátkosti představil pozměňovací návrh, který podávám společně s panem Josefem Coganem, Markem Bendou, Alešem Dufkem a Jakubem Michálkem. Jedná se v podstatě o změnu, která nějakým způsobem zjednoduší transformace státních podniků. V konkrétních případech může vzniknout potřeba vyčlenění majetku státního podniku a jeho převedení či přechodu na právnickou osobu s majetkovou účastí právě tohoto státního podniku. Takové kroky mohou být vedeny legitimním záměrem zakladatele, ať už snahou o řešení ekonomické situace státního podniku, nebo jinými legitimními důvody, jako je například ekonomická výhodnost vyčlenění majetku sloužícího k výkonu podnikatelské činnosti, která převážně slouží jiným účelům, než pro jaké se zřizují státní podniky, což je třeba významný strategický, hospodářský, společenský, bezpečnostní a další zájem státu.

V případě přechodu nebo převodu majetku státního podniku do vlastnictví právnické osoby, ve které má tento státní podnik majetkovou účast, může nicméně dojít k situaci, kdy je nutné nebo vhodné, aby měl státní podnik možnost tento majetek i nadále alespoň zčásti užívat pro plnění svých funkcí ve veřejném zájmu. Zpravidla se bude jednat o potřebu zajištění nepřerušeného výkonu činnosti státního podniku, respektive vytvoření časového rámce k dokončení transformace procesu. Dočasná spolupráce může být nezbytná pro zachování činností státního podniku způsobem vyhovujícím veřejnému zájmu, který je na tyto činnosti kladen.

Já myslím, že dál nebudu tento tisk představovat, protože si myslím, že bude podroben důkladné diskusi, každopádně v krátkosti jenom řeknu, že v podstatě tento transformační pozměňovací návrh je jednoduchá obecná úprava o jednom odstavci, která nám chybí pro případy, kdy stát chce rozdělovat státní podniky. Bez této úpravy jsou transformační procesy státních podniků rizikové pro zajištění chodu kritické infrastruktury a transformační pozměňovací návrh bude do zákona zakotven tímto pozměňovacím návrhem - bude zakotven chybějící mechanismus, který pro tyto případy předvídá zákon o zadávání veřejných zakázek v § 29 odst. 1. písm. q), tedy přímá spolupráce veřejných zadavatelů zakotvená zákonem.

Tímto bych asi ukončil představení tohoto pozměňovacího návrhu, protože půjde potom dál do výborů a bude podroben podrobné diskusi.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je přihlášen do obecné rozpravy pan poslanec Martin Kukla. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, hlavním cílem této novely je informovat územní samosprávné celky, a to přehledně a na jednom místě. Já k tomu dávám určitě zelenou, protože jsme to také zažili, konkrétně na kraji, když jsme potřebovali převést pozemky z vlastnictví státu - a byly to někde nějaké kousíčky - nebo když jsme dělali obchvaty, takže tohle rozhodně uvítáme.

Co současná novela ještě navrhuje. Je tam chybějící zákonem zakotvená kontrolní pravomoc Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových ve vztahu k Centrálnímu registru administrativních budov, (jednotný?) schvalovací mechanismus převodu majetku státu z pohledu požadavku zákona o majetku státu, sjednocení úpravy účasti státu v honebních (společenstvech?) a úprava zcizitelnosti nepotřebných nemovitých věcí státu ve zvláště chráněných územích. ***

 




Přihlásit/registrovat se do ISP