Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(14.30 hodin)

(Jednání pokračovalo v 14.30 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené dámy, vážení pánové, vážený pane premiére, dalším bodem našeho pořadu jsou

 

226.
Ústní interpelace

které jsou určené právě předsedovi vlády České republiky a ostatním členům vlády. Dneska bylo za účasti ověřovatele vylosováno pořadí poslanců, v němž budou vystupovat a podávat ústní interpelace nejprve na předsedu vlády Petra Fialu či na vládu České republiky, a to v čase od 14.30 do 16 hodin, na ostatní členy vlády pak od 16 do 18 hodin. Seznamy poslanců podle vylosovaného pořadí byly publikovány na webových stránkách Sněmovny. Upozorňuji všechny poslance a interpelované členy vlády, že pokud budou vyčerpány interpelace na předsedu vlády Petra Fialu, pak bude ihned zahájen blok interpelací na ostatní členy vlády.

Ještě než předám slovo první vylosované poslankyni, tak načtu omluvy, kdy se omlouvá pan poslanec Oldřich Černý, a to od 14.30 hodin z pracovních důvodů, Robert Králíček od 12 hodin z pracovních důvodů, Karel Smetana od 14.30 hodin z rodinných důvodů, Pavel Svoboda do 10.30 hodin z pracovních důvodů a z členů vlády ministr Mikuláš Bek bere zpět svou omluvu z pracovních důvodů a taktéž pan ministr Jan Lipavský se omlouvá, a to od 14.30 hodin z pracovních důvodů.

A já nyní dávám slovo paní poslankyni Lence Knechtové, která byla vylosována na prvním místě, aby přednesla ústní interpelaci na předsedu vlády České republiky Petra Fialu a připravit se může pan poslanec Radek Rozvoral. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážený pane premiére, neustále jsme upozorňováni od partnerů v území na kritičnost celé situace v rámci digitalizace stavebního řízení. Dokonce Svaz měst a obcí vám zaslal apel na předložení adekvátních listin prokazujících, jak byl celý informační systém stavebního řízení vytvořen a s jakou architekturou. Digitalizace stavebního řízení je nutná a má moji podporu, ale musí být funkční a uživatelsky přívětivá. Co řeknete úředníkům, občanům a všem, co chtějí stavět a kolaudovat? Těm všem totiž digitalizace ve vašem podání a v podání vaší vlády značně zkomplikovala život. Jsou vystaveni právní nejistotě a je potřeba jim pomoci, protože oni za současné problémy nemohou. Stavební úřady nemohou pracovat a vysílají jasný signál, že nový systém je nefunkční.

Jak chcete zabránit, aby nedocházelo k porušování právních předpisů? Kdy budou úřady vzájemně propojeny, existovaly centrální statistiky, šablony a tak dále? Pořádání konferencí a mlčení situaci nevyřeší.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Nyní má slovo předseda vlády Petr Fiala. Prosím, ujměte se slova.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Děkuji. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jsem rád, že se opět setkáváme při interpelacích, a věřím, že otázky a témata, kterým se zde budeme věnovat, jsou ta, která zajímají veřejnost a občany, a také ty, kteří nás sledují, zdravím.

Pokud jde o otázku položenou paní poslankyní, která se týká nefunkčnosti systému digitalizace stavebního řízení, tak chci říct jasně, že se nebudu tvářit tak, že spuštění systému digitálního stavebního řízení proběhlo v pořádku a že všechno funguje. Částečně to funguje, ale s aktuální podobou nejsem spokojen ani já, ani vláda a systém se musí nadále zlepšovat. Chtěl bych ale říct, že problémy tady nenastaly 1. 7. letošního roku, a netvařme se, že předtím jsme tady měli výborně fungující stavební řízení. Opak byl pravda. Extrémní délka a komplikovanost stavebního řízení patří dlouhodobě mezi největší problémy naší země. Je to věc, která otravovala celá léta podnikatele, život lidí, odrazovala investory, prodražovala ceny nemovitostí, lidé si na to pravidelně stěžovali a dožadovali se změny.

My jsme byli od začátku připraveni celý ten systém předělat, a to znamenalo nejprve připravit a schválit nový stavební zákon a v návaznosti na to rozběhnout samotnou digitalizaci povolovacího řízení. Naším cílem bylo, a to je ve stavebním zákoně, aby ten, kdo žádá, tak jednal s jedním konkrétním úřadem, aby nemusel dokládat nesmyslné množství dalších údajů, aby se celý ten proces zjednodušil prostřednictvím portálu stavebníka a tak dál a tak dál. Ten přesun do digitálního prostoru měl zároveň odstranit zastaralé postupy, různé nesmyslné požadavky, přinést větší transparentnost, zjednodušit komunikaci všech zúčastněných občanů, developerů, úřadů. A naším cílem je ve finále zajistit konkrétní zrychlení, tak aby každý mohl počítat s tím, že jeho vlastní stavební řízení proběhne v době výrazně kratší, než tomu bylo dříve. Jsou tam jasné lhůty 30 dnů pro jednoduchou stavbu, 60 dnů pro třeba bytový dům.

Zavádění takto složitých systémů nebo rozsáhlých systémů je často provázeno problémy, ale samozřejmě naší snahou bylo a mělo by to být snahou každého, kdo takový systém zavádí, aby těch problémů bylo co nejméně. A digitalizace stavebního řízení je součástí také masivní modernizace, rozsáhlé modernizace a digitalizace státní správy, která probíhá úspěšně, a je mi líto, že problémy s digitalizací stavebního řízení, za které odpovídá Ministerstvo pro místní rozvoj, i když odpovědnost je samozřejmě na vládě jako celku, na to vrhají určitý stín.

Já se tady nechci vymlouvat na problémy, které tu byly, ale připomenul bych, že rozjezd nového systému od počátku provázely určité komplikace. Stavební zákon byl schválen až na jaře roku 2023 a podmínkou vlastně pro to, aby se mohly začít soutěžit systémy, byla existence tohoto zákona. Proto se to všechno mohlo rozběhnout až na jaře minulého roku, kdy do termínu zbýval už jenom jeden rok. A sice jsme slyšeli rady, ať to odložíme, ale odložení nepřicházelo v úvahu kvůli podmínkám evropských fondů, respektive Národního plánu obnovy. Ano, byly tu připravené zakázky z minulého vládního období v hodnotě 1,9 miliardy korun z roku 2021 kdy, tento úřad, ministerstvo, vedla Klára Dostálová, ale ty byly vyhodnoceny jako předražené, nevyhovující a musely se tedy zrušit. A tohle způsobilo na začátku určité zpoždění. Dalším faktorem byl vliv rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže; Ministerstvo pro místní rozvoj dvakrát muselo zrušit zakázky a toto si vyžádalo taky určitý čas. A třetím problémem je mimořádné navýšení počtu žádostí, které stavebníci poslali na úřady těsně před začátkem účinnosti nového stavebního zákona.

Nemám čas teď mluvit o tom, co jsme udělali... (Předsedající: Ano, čas.) ...a jak se systém zlepšuje, ale vím, že je ještě jedna interpelace na stavební zákon... (Předsedající: Čas, prosím.) ...takže tam ten prostor mít budu.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě paní poslankyně položí doplňující otázku, takže bude ještě prostor pro krátkou reakci. Prosím.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Děkuju, paní místopředsedkyně. Pane premiére, já se vás ptám jako krizového manažera na přesně ten okamžik, kdy prostě víme, že ti lidé mají vložené doklady v systému, že jim plyne lhůta 30 dnů, popřípadě v září 60 dnů, a oni nemají to rozhodnutí. A to rozhodnutí, kdyby si ho zakládali do nějaké složky doma, tak ještě jako řeknu, že se nad to nějak povzneseme, ale to rozhodnutí je klíčem k tomu, aby čerpali úvěr na koupi bytu, aby navýšili kapacitu školní družiny. Prostě jsou to významné stavby a my potřebujeme v tom území, aby tohleto se odšpuntovalo. Děkuju.***




Přihlásit/registrovat se do ISP