Korektura


(12.30 hodin)
(pokračuje Pavel Růžička)

V bodu 1 a 2 návrh změny řeší nedostatek v oblasti posuzování způsobilosti žadatele, držitele zbrojního průkazu, navrhuje se zavedení prohlášení posuzované osoby ke své zdravotní způsobilosti. Změna je inspirována návrhem zástupce odborné veřejnosti vzneseným v rámci pracovní skupiny Ministerstva vnitra ke zbraňové legislativě. A skutečně tato pracovní skupina, kterou nechal zřídit pan ministr vnitra, tam pracuje se spoustou zajímavých věcí, které postupně se dozvídáme z toho, co uvolňuje policie.

Cílem je zavedení podkladů pro posuzovanou činnost ve formě vlastního prohlášení žadatele, jak je znám z jiných posudkových oblastí, například řidičský průkaz nebo letecký průkaz. Žadatel v rámci žádosti předkládá vyplněný formulář Prohlášení posuzované osoby ke své zdravotní způsobilosti, v němž žadatel popisuje svůj zdravotní stav, vady či nemoci, užívané léky či návykové látky a zároveň také kontakt na odborného lékaře či klinického psychologa, u kterého se žadatel opakovaně či dlouhodobě léčil či léčí.

Přesný obsah bude následně vymezen v prováděcím předpise. S ohledem na to, že návrh zavádí také navazující možnosti správního trestání, lze v prováděcím předpise předpokládat omezení rozsahu dokládání informací na ty, které jsou pro zbraňovou posudkovou činnost relevantní, tedy zejména vztahující se k duševnímu stavu v případě omezení časové ve vztahu k předkládaným informacím týkajícím se z hlediska držení zbraně méně významných otázek. V bodu 3 až 5 zavedení prohlášení posuzované osoby ke své zdravotní způsobilosti, dále jen Prohlášení by bylo neúčinné, pokud by na něj nebyla navázána kontrola jeho správnosti. Návrh změny tedy vychází ze vzájemného provázání Prohlášení s informacemi zjištěnými z lékového záznamu. Uvedené má dopad nejen na zjištění relevantnosti takto posuzovaných informací, ale také na zefektivnění činnosti posuzujícího lékaře. Primární pro posuzujícího lékaře bude propojení informací z lékového záznamu o lékařích, kteří žadateli vydali konkrétní léky, s informacemi v prohlášení o specializaci těchto lékařů.

Cílem uvedené změny je předejít situacím, kdy posuzující lékař nemá informace, které by mohly vést ke vznesení požadavků na další odborná vyšetření dle § 20 odst. 4 zákona 119/2002 , o zbraních. K bodu 6. Navrhovaná změna reaguje na zjištění plynoucí z vyšetřování Policie České republiky, útoků spáchaných studentem Filozofické fakulty ve dnech 15. a 21. 12. 2023 a zejména na volání odborné veřejnosti po precizaci povinnosti týkající se sdílení informací mezi specialisty a všeobecnými lékaři. V současnosti mají specialisté povinnost předávat zprávu o poskytovaných zdravotních službách všeobecnému lékaři, je-li jim znám. To v praxi vede k případům, kdy tyto zprávy předávány nejsou. V souvislosti s útoky se odborná veřejnost opakovaně vymezila proti takto stanovené zákonné povinnosti, a to také s odkazem na to, že zjištění všeobecného lékaře je relevantně jednoduché.

Navrhovaná změna bere v potaz skutečnost, že tato povinnost specialisty nemůže být dána jako zcela objektivní, když mohou nastat situace, kdy zjištění všeobecného lékaře není možné například proto, že je pacient nezná. Proto je řešení navrhováno povinností přiměřenými prostředky se pokusit informaci o všeobecném lékaři zjistit za účelem možného splnění povinnosti předání zprávy. Uvedené ustanovení tak je chrání posuzované osoby, žadatele, když dává posuzujícím lékaři lepší možnosti zhodnotit, zdali je další odborné vyšetření jako podklad pro vydání posudku podrobné či nikoliv. Lze totiž konstatovat, že samotné zjištění předchozího poskytování odborné péče pacientovi skrze prohlášení a lékový záznam nemusí nutně vést k potřebě odborného vyšetření, pokud se specialistou poskytovaných zpráv posudek vyjádření lékaře dojde k závěru o jeho nadbytečnosti. (?)

V podrobné rozpravě se k těmto pozměňovací návrhům přihlásím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji a v obecné rozpravě se přihlásil také pan ministr. Vážený pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Stejně jako u předchozího projednávaného materiálu nechci uhýbat nějakým závěrečným slovem a přihlásil jsem se do obecné rozpravy, byť teď musím, vážené kolegyně, vážení kolegové, přiznat, že jsem v ne úplně komfortní situaci. Díval jsem se do systému, je to vaše právo a nevyčítávám to, všechny pozměňovací návrhy, které jsou tady prezentovány, byly nahrány dnes v dopoledních hodinách 11. 9. To znamená, že ano, uznávám, slovně, verbálně mně bylo avizováno, že se takové pozměňovací návrhy objeví, bylo to řečeno i na výboru pro bezpečnost, ale faktické znění těch pozměňovacích návrhů jsem neměl možnost ani číst.

Teď jsem slyšel referát pana kolegy Růžičky, akceptuji, něco jsem si poznamenal. Nicméně pochybnosti třeba o tom, zda by jeho pozměňovací návrh neznamenal i nutnost změnu zákona o specifických zdravotních službách, já to nevím. Nicméně tu pochybnost to ve mně budí a musím to konzultovat s legislativci Ministerstva vnitra, abych mohl říct relevantní právní názor, sám právníkem nejsem, na to, co tady předkládáte.

Pokud chcete vždycky i v tom druhém čtení relevantní reakci předkladatele, potom je potřeba ty pozměňovací návrhy skutečně do toho systému dávat o něco dříve než během dopoledních hodin v ten den, kdy se daná zákonná norma projednává. Tedy prosím, nechtějte po mně v téhle chvíli žádný soud. Já vám děkuji za načtení těch pozměňovacích návrhů, určitě se s nimi seznámím a určitě k nim dám své stanovisko ve třetím čtení. A to oficiální stanovisko předkladatele, ale i klidně to neoficiální v rámci rozpravy, kterou otevřeme. Pár věcí bych tam určitě rád komentoval.

Než dojdu k netrpělivému kolegovi Brázdilovi, ještě bych rád reagoval na prvního vystupujícího v této rozpravě. Omezení pro cizince v rámci držení zbrojního průkazu je prostě v rozporu s evropskou legislativou. Už jsem to tady několikrát říkal, můžeme si o tom myslet, co chceme, ale dávat do zákona něco, o čem víme, že je v podstatě neústavní a nemožné, považuji za absolutní nesmysl.

A jednu obecnou poznámku, která ale trochu směřuje ke všem, kteří jste tady hovořili. My tady v téhle chvíli nemluvíme, já vím, že je v tom trochu zmatek, těch zbraňových zákonů je celá řada v systému, něco jsme projednávali, ještě jeden projednávat budeme, ten jsme pozastavili, budeme řešit na bezpečnostním výboru někdy na konci září nebo kdy je termín zasedání - ale tohle, o čem se teď bavíme, je něco, co jsme pracovně nazývali rychlonovelou. Tohle, co teď projednáváme, bude, pokud to vůbec schválíme, platit jenom do konce roku 2025. My se bavíme o mezidobí, než naběhne nová legislativa. A věcně, věcně tady nedochází k žádnému posunu od toho, co vy jste schválili spolu s námi, opozice, koalice už na začátku tohoto roku.

Takže prosím, nevydávejme tenhle zákon, který teď tady vytváříme, za něco, co zásadně změní v podstatě filozoficky pohled na zbraně, zbraňovou legislativu v České republice. Není to pravda. Tohle je jenom implementace některých nových prvků zbraňové legislativy, které jste vy i my schválili, my dohromady jako Poslanecká sněmovna, i do toho stávajícího právního stavu, i do té stávající platné legislativy.

A nemá pravdu ani pan kolega, ani poslanecký klub SPD, že se mění, že jsme lhali, že snad dáváme jiný smysl ustanovení do této rychlonovely, než je v té novele od 1. 1. 2026 . To je technická záležitost. Pokud máte novou terminologii, novou legislativu a věcně adaptujete některé prvky té nové legislativy na tu stávající, tak ta věcnost je zachována, ale paragrafové znění a ta textace je logicky jiná, protože odpovídá té stávající právní normě a stávající právní úpravě. Ale to nic nemění na tom, že věcný obsah zůstává zachován.

A takové ty výhrady, a už jsme se tady o tom bavili v prvním čtení, já nevím, jestli to mám, nebo nemám opakovat, kdy bychom měli situaci ad absurdum. Policie opravdu vejde do obydlí někoho, kdo může být potenciálně nebezpečný, ona mu zabaví zbraně, střelné zbraně z toho důvodu, že ten člověk je nebezpečný a může to být preventivní působení. V té rodině objeví, vy říkáte zbraně kategorie D, kde najdete jenom vzduchovky. Ale ony to nejsou jenom vzduchovky, nezjednodušujme to. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP