Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(10.10 hodin)
(pokračuje Jan Paparega)
Je pak otázkou, zda by obstál v přezkumu ústavnosti stávající způsob stanovení přesného výčtu politicky exponovaných osob formou metodických pokynů FAU. To i z toho důvodu, že do rizikových osob v souvislosti s politicky exponovanými osobami jsou zahrnuty osoby blízké, mezi které patří vedle manželů, manželek, partnerek, partnerů, také sourozenci, či osoby sešvagřené.
Nad rámec Senátu je pak potřeba uvést, že samotná směrnice uvádí v taxativním výčtu pouze osoby, které zastávají významnou veřejnou funkci celostátního či mezinárodního rozsahu, nikoliv například starosty. Dámy a pánové, děkuji za pozornost a dovolím se požádat o podporu návrhu, který přišel ze Senátu.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní se táži, zda se chce k usnesení Senátu vyjádřit zpravodajka garančního výboru, paní poslankyně Hana Naiclerová? (Poslankyně Naiclerová: Nechci.)
Asi nikoliv, a tím pádem mohu otevřít rozpravu. Tu otevírám a do té mám přihlášeného pana poslance Milana Ferance. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní předsedající. Vážení páni ministři, pane senátore, dámy a pánové, jenom krátce. Podpořím to, co tady říkal pan ministr financí, podporu sněmovní verze a vysvětlím krátce i ten důvod, v čem je podstata té senátní změny.
Na úvod. My všichni, co tady sedíme, jsme politické exponované osoby a potkáváme se s různou mírou šikany ze strany bank a tak dále a tak dále. To tak je. Nicméně to není podstata tady tohoto. Ta podstata - Sněmovna schválila, že mezi politicky exponované osoby patří - jasně, je tam to "zejména" - členové řídících a kontrolních orgánů státem ovládaných obchodních korporací. Senát říká jenom členové statutárního orgánu, překládám představenstvo. Ale pozor. Které jsou nejvýznačnější obchodní korporace ovládané státem? ČEZ, České dráhy, asi ČD Cargo? Teď si nevzpomenu na další. Všechny tyto tři společnosti mají takzvaný německý model řízení. Co to znamená? Dozorčí rada volí představenstvo. Tak by bylo celkem absurdní, aby do té kategorie spadali oprávněně členové představenstva, ale ti, co je volí, co rozhodují, by do toho nespadali. Nedává mi to žádnou logiku, ať si o tom myslím cokoliv.
Takže to je praktický důvod, proč podpoříme - myslím, že mluvím i za klub - tu původní sněmovní verzi.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. S faktickou nyní vystoupí pan poslanec Michal Zuna, prosím.
Poslanec Michal Zuna: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážené poslankyně, poslanci, jenom velmi krátce. Tak, jak ten spor mezi panem ministrem a návrhem Senátu vnímám, tak jestli je podstatnější to, abychom naplnili požadavky v rámci hodnocení výboru Moneyval, anebo hledali možné cesty, skulinky v textaci směrnice, co by nám v rámci směrnice AML umožnila. Z mého pohledu je rozhodně důležitější řídit se tím, co výbor Moneyval po České republice chce, protože je to výbor expertů, který hodnotí opatření proti praní špinavých peněz. Tak, jak tady od pana ministra zaznělo, nedodržování těch doporučení výboru Moneyval má zásadní dopady na Českou republiku. Není to jen bankovní sektor, ale prostřednictvím potenciálně zhoršeného ratingu je to i reputační riziko a celá řada dalších rizik. Takže se přikláním k tomu původnímu návrhu.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Tím jsme vyčerpali přihlášky do debaty. Ještě se jednou rozhlédnu. Nikdo se už dále nehlásí, a proto rozpravu končím. Pro pořádek se táži, zda je zájem o závěrečná slova? (Ministr Stanjura: Ano.) Pan ministr má zájem. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji. Využiji této příležitosti, abych odpověděl na to, co říkal pan poslanec Feranec, když správně řekl, že to není předmětem tohoto návrhu zákona. Chci informovat, že vnímám výtky ze strany poslanců, senátorů a dalších dotčených osob ohledně zacházení s politicky exponovanými osobami a jejich rodinnými příslušníky ze strany některých dotčených a povinných osob. Jak jsem avizoval již v Senátu, tak jsme jednali na toto téma s Českou bankovní asociací. Finanční analytický úřad vydal metodický pokyn, ale současně je to i v kompetenci nezávislého regulátora České národní banky. Na toto téma mám s nimi domluvené jednání v příštích dnech, a pokud bude zájem, tak můžu na rozpočtovém výboru nebo jinde informovat. Jde o to, aby ten postup byl jednotný a aby byl důstojný pro všechny. My všichni víme, že jsme politicky exponované osoby, s tím jsme kandidovali, ale opravdu chování některých povinných osob podle mě nenaplňuje ten požadavek, aby to bylo důstojné pro obě dvě strany, a v tomhle činíme nezbytné kroky. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě se táži, zda pan senátor? (Ne.) Nikoliv. Přistoupíme k hlasování na dvě věci. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí, ale současně vás všechny odhlásím a požádám, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.
Přistoupíme tedy k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. Jenom upozorním, že je potřeba se přihlásit identifikačními kartami, protože byli všichni odhlášeni.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 659/5, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 659/6."
Nyní tedy zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování číslo 54 se účastnilo 154 hlasujících, pro 1, proti 105. Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.
Budeme tedy hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, přičemž k přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců. Na souhlas 101 poslanců a poslankyň už máme nastavené nové kvorum.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 659/5."
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 55 se účastnilo 157 poslankyň a poslanců, pro 157, proti 0. Konstatuji, že jsme návrh zákona přijali.
Děkuji panu senátorovi, děkuji panu ministrovi a končím projednávání tohoto tisku a tohoto bodu, končím tento bod. ***