Korektura


(23.10 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

My se jako opozice ptáme. Mě překvapuje támhle kolega Vomáčka, že on jako starosta místo aby tady vystoupil a vlastně se ptal ministra - protože v kuloárech jsou vlastně s tím, jak to funguje nebo nefunguje, nespokojeni i koaliční politici, zejména starostové, hejtmani a podobně - tak on místo toho vystoupí a začne mě tady zkoušet jako z dvojího metru, místo aby tady vystoupil jako starosta a řekl nám, jak to tedy u něj funguje s tou digitalizací stavebního řízení. To by mě, pane kolego, zajímalo mnohem víc, než tady to zkoušení.

Já zopakuji tedy znovu ještě, co mě tam na tom vadí. Princip, že vy někoho někam nominujete nebo se s někým znáte, a ten člověk čtyři roky poté, co tak učiníte, podle policie něco spáchá, tak vám to přece nemůže nikdo vyčítat. To je, jakože se známe teďka a já nebo vy za čtyři roky něco spácháme a pak vám někdo bude vyčítat, že jsme si tady takhle kamarádsky vyměňovali názor. O tom se tady bavíme. Protože touto optikou, jak jsem řekl, primátor Hřib seděl tři roky v radě s Petrem Hlubučkem, který teď bude před soudem. To je úplně to samé přece. Takže má okamžitě v tom případě odstoupit, když my tady mistrujeme naše pražské zastupitele, kteří si dovolili čtyři roky předtím, než se něco stalo, někoho někam nominovat. To je to srabáctví. Vy jste to možná nepochopil, teď jsem to vysvětlil.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za dodržení času. S další faktickou se přihlásil pan ministr Ivan Bartoš, prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych nerad, abychom se dostali do dvojích metrů a nálepkování. Mně tady pan kolega Janulík přiřkl několik klinických diagnóz, takže si myslím, že bychom to měli vrátit do věcné roviny. Jenom si troufnu reagovat ještě na pana poslance Králíčka, prostřednictvím pana předsedajícího. Vy jste zde přečetl usnesení, což byl vnitřní předpis MMR, který definuje řízení implementace Národního plánu obnovy všech komponent, které náleží na MMR, a ne na řízení zakázek projektu DSŘÚP. Ten pan Šteffel koordinoval DSŘ, tak to měl ve smlouvě. Pokud tedy koordinoval DSŘ, tak co koordinoval, když paní ministryně Dostálová vypsala tu věc až po parlamentních volbách 2021? Proč to tedy neběželo? Protože on tam byl v tom roce 2019.

Znovu opakuji, že ten projekt připravoval, jsou tam i podpisy na smlouvách, které podepisoval jménem ministerstva, což je mi u ičaře poměrně divné. Byl koordinátorem, byl pak obžalován ve zločinecké skupině v kauze Dozimetr a Piráti v kauze Dozimetr nefigurovali. Naopak Zakaría Nemrah je v Dozimetru obviněn a je to sponzor ANO.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za faktickou poznámku a poprosím Roberta Králíčka, který se přihlásil s další faktickou poznámkou. Pane poslanče, máte slovo, prosím.

 

Poslanec Robert Králíček: Mně to přijde ubohé, pane ministře, se tu hádat o panu Šteffelovi. Pan Šteffel na MMR nic nespáchal. To spáchal až na Dopravním podniku a vy možná namočeni nejste, ale vy jste to kryli, nic jste s tím neudělali. Pan Hřib tam čtyři roky vládnul. Politická odpovědnost, jak říkal kolega Nacher, jde za vámi, nesnažte se to házet na Kláru Dostálovou. Klára Dostálová pana Šteffela nikdy neviděla, pouze podepisovala referátník, ani ne smlouvu. Prostě to bylo podle nějakého vnitřního předpisu a pan Šteffel odešel rok před vypsáním výběrových řízení. Takže vaši neschopnost neházejte na nás. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za dodržení času. V tuto chvíli je v obecné rozpravě přihlášen kolega Robert Králíček, nicméně ten vystupoval už v rámci svého přednostního práva se stanoviskem klubu. Proto poprosím zmocněnou kolegyni Kamilu Bláhovou, aby se ujala slova v obecné rozpravě. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Kamila Bláhová: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, já už v této pozdní noční hodině nechci úplně hodně zdržovat, ale ještě bych ráda reagovala na pana ministra a chtěla bych mu připomenout, že v minulém týdnu proběhl výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, kterého se účastnili kolegové ze Svazu měst a obcí. Přinesli patnáctistránkový dokument, který mám tady před sebou, a ten rozdali všem poslancům a poslankyním, kteří byli účastni. Předpokládám, že jste ho dostal také.

Vy jste se opakovaně vyjádřil, že nerozumíte tomu, proč využíváme a používáme v těch našich vyjádřeních, že tu situaci bagatelizujete. Takže tady nebudu číst 15 stran textu, i když jsem to původně měla v úmyslu, ale protože už je opravdu hodně hodin, tak bych tady přečetla pouze obecné připomínky. Ten dokument byl zpracován ke dni 23. 8. Zpracovala ho jedna kolegyně ze Svazu měst a obcí - nebudu ji tady jmenovat - a zpracovala to ve spolupráci se zástupci měst a obcí, kteří byli tedy jak odborníci z IT, odborníci ze stavebních úřadů, odborníci z dotčených orgánů a také vedení měst a obcí. Některé ty věci už tady zazněly, tak se omlouvám, když je budu znovu číst. Nicméně myslím si, že je důležité, aby to znovu v takto širokém kontextu zaznělo.

Takže úřady jsou zahlceny žádostmi podanými do 30. 6. 2024, kdy již panovaly obavy z dalšího vývoje. K tomu se nyní načítají další podání. Původně například dvouminutový úkon v dosavadních aplikacích nyní trvá i více dní. Systém je stále v území považován za zcela nepřipravený pro výkon veřejné správy ve věcech stavebního řádu. Nikdo stavebním úřadům stále nevysvětlil práci se systémem krok za krokem od obdržení žádosti přes založení spisu po vyřízení a uzavření spisu, včetně archivace. Opravený manuál práce s novým systémem zveřejněný na stránkách MMR je pouhým nepřehledným přepisem nepříliš povedených návodů a školení bez vzájemné návaznosti jednotlivých kroků. Více viz konkrétní připomínky, které, jak už jsem říkala, už číst nebudu, protože by mně to trvalo velmi dlouho.

Často je vznášena připomínka, dle které je v důsledku nesmyslnosti a nelogičnosti nastavení ISSŘ zjevné, že funkcionality byly tvořeny těmi, kteří nemají žádné zkušenosti se správním řízením. Řešení je často spatřováno v možnosti propojení stávajících fungujících komerčních informačních systémů, což už tady zaznělo. Je to například VITA nebo VERA se zákonem stanovenou evidencí elektronických dokumentací a evidencí stavebních postupů. Dle podnětů z území je nutné dosavadní zkušenosti s ISSŘ vyhodnotit, vyhledat odpovědné osoby, je třeba řešit dopad jejich odpovědnostních rolí a v dalším vývoji se takových postupů vyvarovat.

Personální aspekt. Již nyní je svízelné sehnat kvalifikované schopné zaměstnance, neboť jsou zde kladeny vysoké požadavky na vzdělávání, zvláštní odborná způsobilost. Jedná se o stresovou práci, ti lidé mají náročné jednání s klienty a tak dále, a tak dále. Takovéto vlivy a například i aktuální debaty okolo navýšení či nenavýšení platových tabulek situaci zásadním způsobem přihoršují.

Systém obsahuje tolik chyb, nedostatků a nedotažeností, že i když se na jeho vylepšení bude pracovat intenzivně, panují důvodné obavy, že nebude plně funkční ještě dlouhou dobu. Z pohledu odborníků v území se v takovém stavu neměl tento systém vůbec do ostrého provozu dostat. Bylo potřeba si hned v úvodu uvědomit zásadní věc, na níž mimo jiné i Svaz měst a obcí České republiky upozorňoval. Jde o systém s celorepublikovou působností, do kterého mají vstupovat a pracovat v něm nejen stavební úřady, ale i všechny dotčené orgány a přes Portál stavebníka také projektanti, stavebníci, fyzické osoby, právnické osoby nebo municipality.

Takový systém otestovat pouze v "laboratorních" podmínkách IT pracovníky a hned ho nasadit do ostrého provozu je "šlendrián". To je prosím citace z území. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP