Korektura


(22.50 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)

Ještě se musím vrátit k jedné věci, a to byl ÚOHS. On to zmínil kolega Králíček, vaším prostřednictvím. Víte, když něco udělám špatně, tak za to neviním kontrolora. Já si myslím, že takové snahy, které teď jsou, beru je trošku jako mstu vůči ÚOHSu. Pravděpodobně bychom se měli zabývat tím, jaký máme zákon o zadávání veřejných zakázek. Jestliže se nám to nedaří, tak je třeba něco změnit. Ale tím, že změním kontrolní orgán a že řeknu, oni pracujou špatně, protože mi něco zrušili, tak to asi není správně. Pane ministře, já vím, že to nezní dobře z mých úst, že se vám to špatně poslouchá. Ale za mě, prosím vás, je to pravda.

Potom tam bylo zahlcení nekompletními žádostmi, on to opět kolega Králíček, vaším prostřednictvím, zmiňoval. Víte, správní řád umožňuje - výzva k odstranění nedostatků a podání. A já můžu podat žádost, jakou chci, a ve své podstatě až mě správní orgán vyzve, tak ji doplním, takže zcela v souladu se správním řádem.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně za dodržení času. A nyní máme s přednostním právem přihlášeného pana ministra Ivana Bartoše.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Já bych chtěl reagovat. Byly mi zde položeny tři konkrétní otázky od pana Raise, takže prostřednictvím paní předsedající, a on se vlastně potom takto zeptal i pan Králíček. Já si myslím, že politická zodpovědnost je ten projekt dotáhnout do zdárného konce, ne říct, tady něco je a někdo další to snad nějakým způsobem dokope. Faktem je, že za předchozích osm let na ministerstvu tu digitalizaci nikdo nenastartoval. Soutěžní dialogy byly vypsané až po tom, co byly známy výsledky voleb a bylo jasné, že hnutí ANO nebude pokračovat ve vládě. Já jsem tam přišel a fakt to tam měla na starost jedna paní, která to po dvou měsících zabalila s tím, že si nemůže lajsnout řídit čtyři soutěžní dialogy o celkovém objemu zhruba dvou miliard korun.

Jestli vyměníme odborné vedení projektu? Já už jsem to tady řekl. Já jsem i na popud Senátu ten tým posílil. Je zde nový top deployment manager pan Michal Kára, posiluje ten tým pro jednotlivé streamy, což jsou ty jednotlivé systémy, které jsou dodávány. A i stejným způsobem jsem využil nabídku od svých kolegů, což už jsem zde také zmiňoval, že pokud mají volné kapacity zejména na governments (?), na management projektu posílíme ten tým.

Pak tady byla ta otázka, kdo zaplatí ztráty developerům a stavebníkům? Tak já jsem to zmiňoval už předtím s ohledem na informace, které jsem měl od Českého statistického úřadu.

Zda někdo čekající na stavební povolení sedm let uplatňoval nějakou stížnost, či ne? Já na Ministerstvu místního rozvoje před tím, než vstoupil v platnost nový stavební zákon, respektive ta jeho část, se k nám dostalo v té nejvyšší instanci zhruba dvě stížnosti nebo dvě řešení týdně, většinou na nečinnost v nějaké té nižší struktuře toho systému Ministerstvo pro místní rozvoj jsou ve věci stavebního zákona tím odvolacím orgánem. Já nedokážu paušálně v tuto chvíli odpovědět.

Já vím jednu věc. V případě, že by v České republice byl vypnut proud a nešly by počítače, tak stavební úřad skutečně může rozhodnout na papíře, klidně i na nějakém ubrousku s razítkem, a pak se zkoumá, jestli v danou chvíli v tomto individuálním případě, byť toto rozhodnutí je platné, bylo vydáno správným způsobem. Proto jsme zřídili ten tým i ve spolupráci s platformou pro zdravý stavební zákon, abychom všechna tato potenciální rizika, která by mohla nastat tím, že někdo bude napadat nějaké stavební řízení z jakéhokoliv důvodu, dokázali ošetřit a případně ty jednotlivé problémy zkoumat individuálně.

Říká se, kde není žalobce, tam není soudce. Samozřejmě pokud stavíte domeček a máme stavební povolení už třeba k rodinným domkům a nemáte, řekněme, třeba souseda, kterému se nelíbí, že tam stavíte, tak předpoklad, že někdo bude napadat takovéto rozhodnutí, je relativně nízký. Samozřejmě u složitějších staveb, velkých investic, infrastrukturních staveb už v tuto chvíli jsou ty procesy podle starého stavebního zákona napadány a každý takovýto proces se potom řeší individuálně. Proto každou tuhletu žádost je pak potřeba právě řešit individuálně.

Tady byla ta otázka, která se týká pana Šteffela. Tak ono to flow je trošku jinak, pane Králíčku, prostřednictvím paní předsedající. Na pozici do městské firmy byl pan Šteffel dosazen Vladimírem Nepilem (?) a Ondřejem Prokopem a následně v roce 2019 - 2022 působil za asi 900 000. Jsou to ty dvě smlouvy do půl milionu, které podepsala paní bývalá ministryně Dostálová. A i ona sama se v Reportérech České televize vyjádřila - nejdřív že ho nezná, pak že je ráda, že tam byl někdo, kdo tomu rozuměl a mohl těm lidem poradit. Mně podepsaná na jeho smluv (?), což mně přijde zajímavější, on dokonce podepisoval smlouvy a objednávky za Ministerstvo místního rozvoje, byť byl tedy ičařem. Působil tam zhruba jeden rok. On tam byl vybrán bez výběrového řízení a kdesi cosi, ale to asi teď v tuto chvíli není relevantní.

K tomu nacenění, já si pamatuju a viděl jsem na mnoha konferencích tento obrázek. (Ukazuje obrázek.) To byl návrh původní architektury, myslím, a i v opozici jsme spolupracovali s Hospodářskou komorou, že to byl návrh architektury, kterou vymyslel Zdeněk Zajíček, a na základě této architektury Deloitte vlastně ji rozepsal a udělal předběžné tržní konzultace. To není žádná kritika Deloitte. Ty ceny, které jsou u soutěžních dialogů, vznikly na základě odhadů společností a odpovídaly tehdejší architektuře, která je v současném řešení, byť jsou dodány všechny komponenty, ale je tam agendový informační systém. Portál není tím integračním místem. Tato architektura obsahovala řadu redundantních funkcionalit, které v nové architektuře jsou řešeny trochu jiným způsobem.

A možná i do budoucna taková rada - je to pro mě poučení, když třeba někdy zase budeme v opozici, tak člověk, když chce, aby se něco stalo, tak není úplně nejlepším nápadem technické či architektonické řešení předjímat již v samotném zákoně, neboť ty zákony, ta realita, ale i ty trendy digitalizace se poměrně mění, a pokud nějaký návrh vzniká v nějakém legislativním prostředí a je tam jaksi zakódován, ať už to je liniový zákon, kde už ty základy digitalizace byly položeny, tak jít na úroveň jednotlivých komponent a systémů, to do legislativy nepatří, to je do technické specifikace.

Tolik asi v tuto chvíli moje reakce. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Tím jsme vyčerpali toto přednostní právo a máme tři přihlášené do faktických poznámek: jednak pana zpravodaje Roberta Králíčka, poté pana poslance Karla Raise a Patrika Nachera. Nejprve tedy pan poslanec Králíček.

 

Poslanec Robert Králíček: Já sem klidně budu chodit po každém vašem vystoupení, protože mě ty vaše ubohé útoky a lži už fakt jako vytáčí, tak vás klidně budu stínovat. (Potlesk z lavic ANO.) Já jsem vám teda přesně nerozuměl, ale jestli říkáte, že pan Nepil a pan Prokop měli pana Šteffela přivést do Dopravního podniku, tak je to nesmysl, protože poslední dvě volební období vládnete vy v Praze. Vy si určujete, kdo je v dozorčích radách. Vy si netransparentně vybíráte představitele dopravních podniků. A vy si vybíráte lidi, kteří tam pracují. To za prvé.

Za druhé, to flow sedí, jak říkáte opět anglicky, pane ministře. Pan Šteffel tam byl od září 2019 do 1. září 2020, kdy odcházel z MMR do Dopravního podniku. A nepodílel se, ani se nemohl podílet na těch zakázkách, které byly vypsány jako výběrové řízení, ty tři zakázky, které byly vypsány o rok později, v roce 2021. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP