Korektura


(22.40 hodin)
(pokračuje Robert Králíček)

Abych na něco nezapomněl... (Dívá se do podkladů.) Potom statistika. My nejsme schopni ověřit - a už na výboru pro veřejnou správu - nejsme schopni ověřit čísla, která nám pan ministr říká. Protože ta čísla, a jak už to zmínila i kolegyně Ivana Mádlová, mohou vyjadřovat úplně něco jiného, než tady pan ministr prezentuje. Takže ty věci, které jsou nám prezentovány jako statistika, mohou být klidně to, že některé věci jsou vykonávány buď ve starším systému a následně nahrány do toho nového. Stavební povolení jsou vydávána ještě podle starého zákona a některé úkony jsou prostě jenom odkládány nebo přesměrovány na jiné pracovníky, a už se to bere jako vyřízené. Takže i na tomto je vidět, že reportovací systém není úplně dokonalý.

Bylo zde zmiňováno i to, že stavební úřady byly zahlceny před 30. 6. mnoha žádostmi i nekompletními. Ano, některé stavební úřady se s tím budou potýkat až do konce roku. Ale kdo vytvořil tu nedůvěru? Byl to právě zase ministr pro místní rozvoj, protože byl upozorňován, a jak dokládá i dokument v eKLEPu, od října 2023 věděl, že to nemůže stihnout. A věděla to odborná veřejnost. Věděli to všichni. Proto zahltili stavební úřady žádostmi podle starého zákona. A jak bylo zmíněno, i my jako zákonodárci jsme se nemohli seznámit se základními dokumenty, jako je zadávací dokumentace, jako je akceptační řízení, protože prostě na těch místech, kde by měly být zveřejněny, nejsou. Pevně věřím, že nám je pan ministr dodá dvacátého šestého na výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, tak jak slíbil.

Pan předseda Michálek tu zmiňoval, že byl dodán luxusní hardware pro všechny úředníky. No, jistě si vzpomínáte na novinové články a fotografie na sociálních sítích, jak to bylo s anglickými koncovkami, takže to ty úřady nemohly používat.

Další věc, která je důležitá a byla zde zmíněna. Na začátku srpna už Česká pošta upozorňovala pana ředitele Klána, že má velké problémy s doručováním a konverzí. Zase opět - v zákoně je, že úředníci musejí přes ten systém posílat na Českou poštu ke konverzi a následně doručovat. Dříve bylo obvyklé, že na menších městech si ten občan došel na Stavební úřad a to rozhodnutí dostal. Poměrně velké množství zásilek není možné doručit a je nedoručitelné, což se může vykládat i jako rozpor se zákonem.

Další věc, která by zde měla být zmíněna, je ta právní nejistota. Ono to tady zaznívá jen tak potichu, ale ono je to zásadní. Ta právní nejistota je v tom, že některé věci se mohou projevit až za několik let, protože tak jak je nefunkční Národní geoportál územního plánování, tak některá rozhodnutí, která dneska úředníci udělají, protože nemají tu právní jistotu, nemají jasné instrukce z Ministerstva pro místní rozvoj, ne jasně fungují oba ty systémy, tak za pět let, za deset let třeba i u důležitých dopravních staveb, nebo když například rozdělíte pro své děti pozemek a postavíte jim tam dům nebo budete chtít stavět dům, tak pokud se někdo obrátí na soud, tak může dojít ke shození toho rozhodnutí z důvodu procesních pochybení. To může mít fatální následky nejenom pro ekonomiku České republiky, ale pro životy některých občanů, kteří dnes v dobré víře třeba žádají o rozdělení pozemku, o scelení pozemku, anebo i pro obce, které dnes žádají o některé změny v územním plánu tak, aby mohly vybudovat třeba silnice a další věci. Nehledě na to, že zde bylo zmíněno, kolik obcí mělo problémy s kolaudacemi. Ano, úředníci jsou brilantní v tom, že v těch nejhorších věcech, tak aby mohly třeba děti chodit do školy nebo mohla být zkolaudována jiná školská zařízení, tak si poradí. Pan ministr to sám zmiňoval. Ano, děje se to, že úředníci pracují ve starém systému podle nového zákona, protože je to pro ně prostě jednodušší a funguje to lépe než současný systém.

Takže jaké je řešení? My přicházíme s návrhem usnesení, které vlastně částečně obsahuje nějaký návrh řešení, protože se domníváme, že se opravdu bude muset udělat rychlá legislativní změna, abychom rozvázali ruce úředníkům a oni se tomu mohli věnovat. Proto mi dovolte, abych načetl návrh našeho usnesení, ke kterému se přihlásím potom v podrobné rozpravě.

Návrh usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k digitalizaci stavebního řízení: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky:

za prvé konstatuje, že informační systémy digitalizace stavebního řízení a územního plánování v gesci Ministerstva pro místní rozvoj spuštěné k 1. 7. 2024 selhaly ve své základní funkčnosti, což způsobuje naprostou právní nejistotu jak na straně úředníků stavebních úřadů a dotčených orgánů, tak na straně stavebníků a autorizovaných osob; konstatuje, že tento stav výrazně zvyšuje komplikace a neefektivitu při výkonu agendy stavebních úřadů a přispívá ke krizi ve stavebním řízení, která ohrožuje nejen důvěru veřejnosti v tuto oblast, ale i hospodářský rozvoj České republiky; konstatuje, že selhání Ministerstva pro místní rozvoj při přípravě a spuštění tohoto systému vyvolává vážné obavy o schopnosti tohoto rezortu efektivně řídit jakékoliv další projekty podobného rozsahu a důležitosti;

za druhé varuje, že dlouhodobé a zásadní funkční nedostatky digitalizace stavebního řízení a územního plánování mohou vést k závažnému oslabení důvěry občanů ve státní správu, ke ztrátám pro investory, zdržení výstavby a k dalším negativním dopadům na celé české hospodářství; varuje, že současná situace hrozí odchodem kvalifikovaných pracovníků ze stavebních úřadů, kteří nejsou schopni efektivně vykonávat svou práci kvůli technickým problémům a chybějícím metodickým pokynům;

za třetí vyzývá proto ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše, aby převzal plnou odpovědnost za selhání tohoto projektu a zvážil okamžitou rezignaci;

za čtvrté vyzývá ministra pro místní rozvoj, aby bezodkladně předložil Poslanecké sněmovně návrh novely stavebního zákona, který by umožnil stavebním úřadům využívat dosavadní funkční systémy pro výkon své agendy do doby, než bude digitalizace stavebního řízení a územního plánování plně funkční, a zároveň aby tento návrh umožňoval podávat žádosti o stavební řízení jakoukoliv jinou cestou, včetně papírové formy, pokud nebude Portál stavebníka nadále funkční; vyzývá ministra pro místní rozvoj, aby okamžitě zajistil nápravu funkčnosti Národního geoportálu územního plánování, který v současné době rovněž selhává a způsobuje vážné zdržení v oblasti územního plánování a hrozí právní dopady pro celou oblast výstavby;

za páté ukládá Ministerstvu pro místní rozvoj, aby do 30. 9. 2024 předložilo výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj detailní plán opatření k nápravě všech nedostatků digitalizace stavebního řízení a územního plánování a Národního geoportálu územního plánování včetně harmonogramu technických úprav a školení pracovníků stavebních úřadů; ukládá Ministerstvu pro místní rozvoj, aby výbor pravidelně informoval o postupu při implementaci těchto opatření, a to na měsíční bázi, dokud nebudou systémy plně funkční."

Závěrem mi dovolte, abych opravdu poděkoval všem úředníkům Stavebního úřadu. Mají můj obrovský obdiv za jejich nasazení, za jejich trpělivost a požádal je, aby vytrvali, protože si nemůžeme dovolit o ně přijít. Já vám, milí úředníci, ze srdce děkuji a vážím si vaší práce a trpělivosti. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců z lavic ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní je přihlášena paní poslankyně Zuzana Ožanová, a sice s faktickou poznámkou. Ano, a vnímám pana ministra poté. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Kolegové, kolegyně, já snad doufám, že dnes naposled. Děkuju panu poslanci Králíčkovi, vaším prostřednictvím, za jeho vystoupení i za návrh usnesení. Víte, já jsem na svoji přihlášku do rozpravy stáhla, jelikož jsem vystupovala s faktickými poznámkami. Říkala jsem si, třeba se místo mě přihlásí někdo z koaličních kolegů, kteří v médiích kritizují stavební řízení, ale doufala jsem, že dnes na plénu zazní, že to opravdu bude diskuse k tomuto problému a že snad zazní i názory nejenom ze strany opozice a pana ministra, pardon, většinu 75 % pirátského klubu, ale také ze strany pětikoalice. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP