Korektura


(22.30 hodin)
(pokračuje Robert Králíček)

A tady v roce 2019 se zastavím. Pan ministr i paní místopředsedkyně, která teď vede schůzi, a když se podíváte na pirátský Facebook a pirátský Twitter, neustále opakují lži o tom, že Klára Dostálová angažovala člověka spojeného s Dozimetrem pana Šteffela. Tak ještě jednou a pomaleji. Pan Šteffel nastoupil na Ministerstvo pro místní rozvoj v září roku 2019, přesněji, 20. září 2019. 21. září 2020 respektive pardon, 1. září 2020 pan Šteffel nastupuje na Dopravní podnik. Takže pan Šteffel byl na Ministerstvu pro místní rozvoj angažován dvěma smlouvami od září 2019 do 1. září 2020. A už to tu zmiňoval Karel Havlíček, takže pro Piráty ještě jednou otázka, kam šel pan Šteffel z Ministerstva pro místní rozvoj? Pan Šteffel z Ministerstva pro místní rozvoj šel 1. 9. do Dopravního podniku hlavního města Prahy, kde tehdy řídil kdo Prahu? Primátor za Piráty pan Hřib. A zde měl pan Šteffel údajně páchat trestnou činnost.

Pan Šteffel působil do 1. září 2020 a zhruba o rok později v roce 2021, někdy v půlce roku, tuším, že od května do listopadu, tedy rok poté, co pan Šteffel už působil na Dopravním podniku, tak rok po jeho odchodu začaly vznikat zadávací dokumentace k výběrovým řízením. Můžete mi někdo vysvětlit, jak se na tom mohl podílet, když už rok byl angažovaný v Dopravním podniku pod vedením pirátského primátora Hřiba? (Potlesk zleva.) A víte, co je na tom veselé? Že Piráti dnes před čtyřiceti minutami tyto lži vesele šíří na sítích. Tak to je ta transparentní Pirátská strana. Takže jenom vysvětlení pana Šteffela. Rok poté, co odešel, se dělaly teprve zadávací dokumentace k výběrovým řízením.

Potom zde pan ministr už poněkolikáté provedl osobní útok na Kláru Dostálovou a řekl, že měla pouze jednu pracovnici na MMR. Není to pravda. Paní Klára Dostálová svým usnesením udělala projektové řízení, které bylo napříč tím ministerstvem. Já to usnesení tady mám (ukazuje), můžu vám ho klidně odcitovat. Projektu digitalizace stavebního řízení se věnovala celá sekce IT, zhruba 70 lidí, a celý projekt digitalizace stavebního řízení byl rozhodnutím ministryně veden projektově napříč celým rezortem.

Mimochodem, podobné usnesení, které udělala Klára Dostálová, udělal i pan ministr Bartoš. Je velmi podobné jenom s tím rozdílem, že on to, co Klára Dostálová udělala, zrušil. A přesně tak, jak on říká, bylo to jeho rozhodnutí a on po příchodu na Ministerstvo pro místní rozvoj se rozhodl, že to, co Klára Dostálová dělala, úplně zruší. Úplně zruší a půjde jinou cestou. Já to respektuji, je to jeho legitimní rozhodnutí jako nového ministra, ale on nese plnou zodpovědnost za to, že nedoručil to, co měl, do 1. 7. 2023 respektive 2024, protože si koalice odhlasovala, že se posune ta účinnost k 1. 7. 2024. Nevím, proč hází tu vinu na nás. Pokud by pokračoval v tom, co Klára Dostálová nebo co hnutí ANO připravilo od roku 2018 do roku 2021, pak bych respektoval, že je něco špatně. Ale on se vlastním rozhodnutím rozhodl, že ten směr změní o 180 stupňů a jel úplně někam jinam. Takže to, co doručil on, je jeho rozhodnutí. Takže tady jenom zase vyvracím lež, kterou tady říkal, že by se na ministerstvu tomu věnovali dva lidé a nic tam po Kláře Dostálové nezůstalo.

Stejně tak jsme tu mluvili o tom, že argument pana ministra je a paní místopředsedkyně byl, že ten projekt byl o miliardu předražený. No, tu studii proveditelnosti, která byla zhruba okolo, myslím, roku 2020, jestli se nemýlím, vypracovávala společnost Deloitte, která stanovila i tento rámec. A ten rámec, podotýkám to slovo rámec, i pan Kasl si může říkat, že to byl tunel. Jestli se domníváme, že společnost Deloitte manipuluje své studie proveditelnosti, to je věc pana Kasla a pana ministra, paní místopředsedkyně. Ale proboha, když stanovuju rámec, já nevím, za kolik bychom to vysoutěžili? Ví to pan ministr? Ví to paní místopředsedkyně, že tvrdí, že to bylo o miliardu předražené? S čím to porovnávají? Mělo se soutěžit šest systémů, šest systémů s tím, že Portál stavebníka byl na úplně jiné architektuře. A mimochodem ta architektura, která, tuším, že vznikla v roce 2018, ta je, přátelé, stále v zákoně. On ji nikdo v tom zákoně nezměnil. Pouze pan ministr se svévolně rozhodl, že doručí úplně jinou architekturu. Ale porovnáváte osobní auto s náklaďákem, protože Portál stavebníka měla být integrační platforma, na které měly být integrovány ty všechny systémy. Co máme teď? Nefunkční Portál stavebníka, nefunkční ISSŘ a nefunkční Národní geoportál. No, tak jestli porovnáváme tyto dvě věci, tak porovnáváme neporovnatelné. Takže to byla úplně jiná architektura. A hlavně nikdo z nás neví faktické náklady toho, co doručil pan ministr Bartoš, a nikdo z nás se už dnes nedozví, kolik by stálo to řešení, které navrhovala Klára Dostálová. Tak to jen taky pro vysvětlenou, že porovnáváme věci neporovnatelné. Ale je to odpovědnost pana ministra Bartoše, který se rozhodl tyto věci změnit.

Co se týče školení, tak přátelé, to školení si všichni pamatujeme. Ještě 28. 6. byli úředníci některých městských stavebních úřadů proškolováni formou powerPointové prezentace. Vždyť si vzpomeňte, že ono pískoviště nebo ten testovací systém vůbec nechodil. 25. 7. mělo být další školení pro úředníky. Pamatujeme si novinové titulky, systém vůbec nenaběhl. A Národní geoportál byl školen dnes a skončil stejným problémem. Takže úředníci neměli šanci se vůbec proškolit, neměli šanci si otestovat ten systém, který byl zásadně nový.

A když tu mluvíme o těch aktualizacích, tak ano, ti úředníci neví, co se stane druhý den ráno, protože přijdou do práce a mají úplně jiné ikony, mají úplně jiné věci. Vždyť sám ministr to zmínil. Společnost SEVITECH změnila jednoho svého subdodavatele, který měl dodat agendový systém, za společnost InQool, která má sice problémy kapacitní s Portálem stavebníka i ISSŘ, ale vezme si další byznys, že bude upravovat i Národní geoportál. A totálně změnili interface pro úředníky. Úředník přišel do práce a viděl úplně nový Národní geoportál.

Není také pravdou, že by ÚOHS mohl za to zpoždění, protože pokud se podíváme do historie, tak 20. září byl vložen, myslím, že na vládu s tím, že do 6. 10. je termín, dokument Aktuální stav digitalizace stavebního řízení a návrh dalšího postupu. Protože však přišlo takové množství připomínek mezirezortních, že MMR je nebylo schopno vypořádat, tak ten proces ukončilo a už v něm nepokračovalo. Takže už 6. 10. 2023 pan ministr moc dobře věděl na základě připomínek od různých rezortů a dotčených orgánů, že to prostě nemůže stihnout. Ten dokument dohledáte v eKLEPu včetně těch připomínek. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP