Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(20.40 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)

Do té doby jsme slyšeli vlastně, jak všechno funguje, všechno je v pořádku, všechno funguje, jenom někdo s tím neumí pracovat nebo jsou tam nějaké detaily, podrobnosti, ale jinak všechno funguje. A já jsem samozřejmě chtěl vědět, jak to skutečně je.

Takže já jsem si požádal v našem městě, na magistrátu o to, aby mi řekli, jestli to funguje. Nefunguje, pane ministře. Já mám tady přímo z magistrátu, mám dvě stránky, dvě stránky problémů, které s tím mají samozřejmě takové problémy, jako že nefunguje portál stavebníka, to znamená, že z těch menších obcí ty věci nosí v papírových složkách na ten magistrát, tam se to skenuje a do toho vašeho digitalizačního programu se to musí naskenovávat ručně a přepisovat. To jsou drobnosti. Ale já jsem si řekl, že, protože ta historie tady byla řečena, že vám v rychlosti přečtu, co teda na tom stavebním úřadě nefunguje. A fakt to budu brát velmi rychle, protože jsou to dvě stránky, ale chci, aby zaznělo, že to tak skutečně je. Takže když budete říkat, že to funguje, tak já vždycky budu mít tady ten argument, že jsem to tady četl.

Takže nefunguje formátování dokumentu v rozporu s českou státní normou, úprava dokumentu zpracovaných textovými procesory není možná, změna formátování textu, nemožnost změnit fond velikost písma kromě nadpisu, nemožnost odstranění nepřiměřeně velkých mezer mezi jednotlivými částmi rozhodnutí, respektive písemností. Není možné editovat záhlaví a podpis v záhlaví uvedeno město bez konkrétního odboru, například odbor, stavební úřad, bez IČA, chybí telefon na vyřizující osobu a funkce podepisující osoby. Dochází ke změně zalamování textu mezi editací dokumentu a výsledným PDF. V rozdělovníku se účastníkům řízení nezobrazí titul, označení profese, jako například advokát a tak dále. Pokud schvalující osobu zastupuje jiná osoba, nelze písemnost podepsat v zastoupení. Není možné podepisovat a schvalovat vlastní dokumenty v roli referend. Není možné mazat, zneplatnit vlastní dokumenty v roli referend.

Schválení a podepsání dokumentu jednou osobou stále není možné provést jedním úkonem. Při schvalování dokumentu chybí odkaz na náhled schvalovacího dokumentu, tento dokument schvalovatel nezobrazí. V informačním systému stavebního řízení není funkce osobního převzetí písemnosti, ačkoliv správní řád takové doručení umožňuje, respektive upřednostňuje. V informacích o doručení chybí doklad o doručení sken doručenky, informace o datu doručení písemnosti. Chybí uvedení data uložení písemnosti k výpočtu doručení uplynutí lhůty dle § 24 odst. 1 správního řádu, což je stěžejní pro posouzení včasnosti podání. U podání datovou zprávou přeposlanou do ISSŘ chybně uvedeno datum doručení. Nezobrazuje se doručení správnímu orgánu ve smyslu ustanovení § 17 odst. 5 správního řádu, ale datum nahrání datové zprávy do ISSŘ, rovněž je přepsán podatel na Magistrát města, respektive je dle přeposílané datové schránky. Předpřipravené vzory se nevyplňují. Do vzoru se nepropisují zadané údaje, například žadatel, pozemky, data podání, název stavby a jiné zástupné znaky, například žadatelé, pozemky a podobně se nezobrazují v editovaném dokumentu, ale až v generovaném PDF, kde není možná jejich přímá kontrola a úprava formátování v dokumentu.

Písemnost neobsahuje rozdělovník, není tady zřejmé, jakému okruhu účastníků bude doručována. Není možné po prvním zadání měnit schvalovatele podepisujícího dokumentu. A tak dále a tak dále. Takže jaký je výsledek? My jsme chtěli zefektivnit, zrychlit stavební řízení. Takže to stavební řízení se v podstatě zastavilo, protože jsme jim legislativně zakázali používat ten starý systém a nový nefunguje.

Pane ministře, způsobili jste hospodářské škody. To neříká opozice jenom, to říkají i nezávislí ekonomové, které je, předpokládám, dokážou vyčíslit. Vzhledem k tomu, že se nestaví, že jste zastavili stavební řízení, tak podle mě v nejbližších letech dojde ke zdražení bydlení, protože se sníží nabídka a zvýší poptávka. To znamená, ať už půjde o nové byty, stavby nebo nájmy, tak to pravděpodobně v následujících letech půjde nahoru. Tak, a to samozřejmě stavební průmysl, stavební výroba je velmi důležitá pro celkový růst ekonomiky a pro růst HDP, a to si myslím, že se také může projevit. A jak už tady bylo řečeno, ta slavná pirátská digitální loď se potápí. Ale můžeme to nazvat takovou digitalizací po Česku a digitalizace po Česku v podobě Pirátů znamená digitalizace informačního systému stavebního řízení se nedá efektivně používat.

Nesnižuje náklady státu ani počty osob, které na té digitalizaci a na tom úřadu pracují. A bohužel nezvyšuje ani komfort občanů, a už vůbec ne úředníků. Ti mají hlavy v dlaních. Takže jaký je náš návrh za hnutí SPD? Vrátit se i k tomu minulému systému. Spustit oba dva systémy, aby stavební řízení mohlo probíhat aspoň nějakým způsobem, a na tu vaši digitalizační formu uvrhnout v uvozovkách testovací režim, aby se to dalo dohromady. Protože tak, jak jsme slyšeli, i z odborné veřejnosti, nevypadá to, že by to bylo v brzké době. My jsme, protože ta situace je obzvláště závažná, tak jsme vypracovali návrh usnesení, který by se tady na konci toho projednávání měl hlasovat. Ta preambule toho usnesení Poslanecké sněmovny je, že vzhledem k tomu, že digitalizace stavebního řízení měla zefektivnit a zrychlit procesí spojené s vydáváním stavebních povolení a dalšími správními úkony, ale dosud se v praxi projevuje jako nefunkční nebo nedostatečně efektivní.

"Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky za prvé konstatuje, že dosavadní systém digitalizace stavebního řízení neplní očekávání a vykazuje závažné nedostatky, mezi které patří zejména nízká uživatelská přívětivost systému pro stavebníky a úředníky, nedostatečné propojení jednotlivých státních registrů a databází, zpoždění ve vyřizování žádostí kvůli technickým chybám a přetížení systému, nedostatečné proškolení úředníků v používání systému.

Za druhé ukládá vládě České republiky za a) provést analýzu a vyhodnotit klíčové problémy zaváděného systému digitalizace stavebního řízení.

Za b) navrhnout konkrétní technická, legislativní a procesní opatření k nápravě. Součástí těchto opatření musí obsahovat mimo jiné dočasné zmírnění povinnosti digitalizace a zároveň podobu zjišťování problémů a jejich řešení bude povoleno dočasné použití papírové formy, v uvozovkách podání tam, kde je digitální systém neumožňuje.

A za třetí vyzývá místopředsedu vlády České republiky pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše, aby převzal politickou odpovědnost za současný stav zavádění digitalizace stavebního řízení." Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců hnutí SPD.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji, pane předsedo. A mám zde faktické poznámky. Rozumím tomu, že se hlásí pan ministr. V tuto chvíli s faktickou jako první se hlásí paní poslankyně Ožanová, připraví se pan poslanec Brázdil. A poté jako poslední paní poslankyně Fialová.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, vážení ministři. Pane ministře Bartoši, mě zaujalo nejvíc ve vašem vystoupení jedno sousloví, několik klopýtnutí. To snad nemyslíte vážně, tu nefunkčnost systému, jaká byla zpočátku, uvádíte slovy několik klopýtnutí? Promiňte, to si děláte z těch lidí na těch obcích legraci? Víte, my jsme s vámi o tomto problému chtěli diskutovat již před spuštěním samotného systému. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP