Korektura


(19.40 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)

A stejně tak komentovala správní lhůty, které měly už tehdy, v roce 2020, kdy byla ministryní, samozřejmě platit. Říkala: ano, správní lhůty máme, ale ty se prý - a teď cituji - v praxi běžně nedodržují. Opravdu to, co říkala, jak zoufalý stav v České republice byl, jak ho viděla a že dokonce řekla, že se mimochodem dnes už staví načerno každá jedenáctá stavba, tak toto je prostě něco, co byla situace, které si byl každý vědom, že je potřeba ji měnit.

Zmiňovala i to, jak jí jeden student práv vyprávěl, že jim profesor při výkladu stavebního zákona říkal, že ekonomicky vychází lépe si stavbu prostě postavit, pokud je v souladu s územním plánem, a nechat si ji povolit dodatečně, a to včetně toho zaplacení pokuty. Zcela souhlasím s hodnocením tehdejší paní ministryně Kláry Dostálové, že to je samozřejmě strašné. Jenom upozorňuji, že stavby načerno prostě takto u nás vznikaly, můžeme vzpomenout nedávný příklad pana nového europoslance Turka.

A teď k současné situaci. Už tu žádost o dodatečnou kolaudaci samozřejmě podal přes to nové, ten nový systém. A já chci připomenout: my jsme měli jakožto nová vláda, která převzala tuto situaci před třemi lety, samozřejmě obrovský trabl. Tato mimořádně špatná výchozí situace obecně s digitalizací v Česku a konkrétně přímo s digitalizací stavebního řízení, kterou jsem teď nastínila slovy tehdejší paní ministryně, tak tato mimořádně špatná situace nám samozřejmě nedovolovala se k tomu nějak postavit zády, vymlčet to. To přece nejde. A bohužel navzdory slovům o přípravě, navzdory tomu, že hnutí ANO mělo celých osm let pro sebe, Ministerstvo pro místní rozvoj čili mělo na starosti to stavební řízení, mělo možnost ho zdigitalizovat, tak skutek utek. A já věřím, že vnímáte z mého tónu, že já se nechci zbytečně vracet do minulosti. Já chci jenom připomenout čistá fakta, chci připomenout, že ty první materiály, to první přemýšlení jak digitalizovat, vznikly v roce 2014, ale bohužel, je to velké bohužel, ty potřebné soutěžní dialogy byly vypsány právě paní Klárou Dostálovou až pár dnů po volbách v roce 2021. Vlastně to bylo v době, když opouštěla resort. Je prostě potřeba si jenom shrnout to, že to nebylo nějaké předávání připravených věcí, nebylo to něco, na co by se dalo snadno navázat. Pan vicepremiér o tom už opakovaně mluvil, jaká to byla tikající bomba. Protože jde o to, že soutěžní dialogy na projekt digitalizace byly připravené špatně a byly o miliardu předražené, což i šéf architektů ČKA Jan Kasl označil za tunel.

Další ilustrace toho šíleného stavu. Pracovala na něm jediná paní úřednice, na tomhle obřím projektu, o miliardu předraženém, podle označení pana Kasla tunelu, a řídil to vlastně za milion korun pan Šteffel, který je nyní obžalovaný v korupční kauze Dozimetr. Tohle jsou fakta.

A samozřejmě nyní jednáme o tom, že chceme co nejlepší a nejfunkčnější digitalizaci. Ale bez připomenutí téhle minulosti by se možná zapomnělo na to, jak veliké problémy tady v minulosti byly, kolik peněz už ty věci v minulosti stály a možná by se zapomnělo na to, že tu upravenou verzi stavebního zákona, kterou jsme my upravovali, nakonec schválila úplně celá Sněmovna, samozřejmě včetně opozice, a bez jednoho hlasu i celý Senát.

Já na tomto kontextu chci ukázat, že je prostě velice nešťastné to, že to komplexní řešení, velké, vysoutěžené, zasekla na antimonopolním úřadu, která se přitom do toho výběrového řízení ani nepřihlásila. Samozřejmě, že to, že správní soud ještě nerozhodl, je prostě fakt, čeká se na výsledek, ale to zdržení je prostě něco, co se stalo. Proto samozřejmě některé problémy nastaly, ale i přes ten obrovský časový pres systém byl dodán v souladu s potřebami nového stavebního zákona, s tím, že jinak by mohly být ohroženy miliardy pro naši zemi, miliardy z evropských peněz, konkrétně z Národního plánu obnovy, tam jsou jasně dané milníky, které se musí plnit, a samozřejmě to, co jsem nastiňovala i slovy bývalé paní ministryně Kláry Dostálové, ten zdlouhavý a zastaralý systém byl prostě brzda rozvoje naší ekonomiky.

Připomenu, že se teď současně vyřizují podání daná ještě vlastně před 1. červencem, a ta podání v novém systému, takže ten systém jede paralelně. Chci také se připojit k poděkováním úředníkům, kteří se samozřejmě musí s tím obrovským množstvím vyrovnávat. Je jasné, že to je veliká změna, že to je spousta práce. Je také jasné, že zdaleka není vše vyladěné tak, jako bychom si přáli, mimo jiné právě kvůli tomu obrovskému zdržení přes podání na antimonopolní úřad, kde, zdůrazňuji, v tom správním řízení není stále rozhodnuto, ale připomeňme si, že prostě i v roce 2018, když bylo tři měsíce po novele stavebního zákona, tak iDNES upozorňoval, jaké jsou s tím problémy. Je dobré si připomenout tenhle kontext té doby minulé, takhle jsou možnosti českého státu a prosím, buďme féroví při hodnocení toho, že je potřeba posunout Českou republiku právě v takhle komplexním a obřím projektu, který roky neexistoval. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Budeme pokračovat v sérii přednostních práv před otevřením rozpravy. Jako další vystoupí pan předseda Tomio Okamura. Prosím.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, poslanec Marek Benda z ODS uvedl, že v tomto bodu o totálním vládním fiasku digitalizace stavebního řízení očekává velké množství různých destruktivních opozičních vystoupení. Pokud vím, tak hlavním tématem tohoto bodu není nějaké teoretické destruktivní vystupování opozice, ale reálné a prokazatelné destruktivní jednání ministra Bartoše z Pirátů. Jeho destrukci stavebnictví dokonce odborníci konkrétně vyčíslili jako škodu až za 2 miliardy korun. Osobně si myslím, že to je ještě horší. Krize dopadá postupně víc a víc i na výrobce a prodejce stavebních materiálů, stavební a dodavatelské firmy a desítky tisíc živnostníků podnikajících v oblasti stavebnictví.

Ekonom Lukáš Kovanda odhaduje, že pokud by se kvůli nynějším problémům na stavebních úřadech zbrzdilo stavební řízení o půl roku, což je podle něj realistický předpoklad, bude celková ztráta pro ekonomiku ve výši zhruba 9,4 miliardy korun. Vím, že tady v rámci rozpočtů a vyhazování peněz z kapes občanů házíte miliardami hlava nehlava, ale - a tady je velké "ale" - tyhle peníze jsou škody, které mají přímo občané, firmy a živnostníci. Jde o peníze, které jste jim ještě nestihli ukrást, jsou to peníze, které mohly generovat daně, a ministr Bartoš svou nekompetencí samozřejmě poškodil i státní kasu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP