Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(19.00 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)
Já jsem zmínil, že řada staveb, které se nově přenesly do takzvaného volného režimu, už vlastně nejsou součástí těch statistik, není tedy pro ně potřeba to stavební povolení a je těžko tedy porovnávat počet povolení udělených v minulém období vůči aktuálním datům. Pravdou je, že se o škodách, respektive možných ušlých ziscích, hovoří ve stavebnictví už léta. Přesně proto ale byl potřeba ten nový stavební zákon a digitalizace, abychom i na základě těch dat a na základě té automatizace měli nějakou šanci na zlepšení.
Já bych chtěl poděkovat a vážím si všech, kteří jsou férovými konstruktivními partnery a vlastně s dobrým úmyslem se snaží nejen posouvat ty jednotlivé systémy, ale pracovat i jako roll model například vůči jiným stavebním úřadům, a stejně tak i všem úředníkům a úřednicím za jejich práci a trpělivost. Já vím i z vlastní zkušenosti, že v téhle fázi je to opravdu náročné. Ten přechod je jak s novým stavebním zákonem, tak s digitalizací poměrně obtížný.
Mrzí mě to, věřím, že nakonec ten projekt dlouhodobě přinese benefit skutečně všem. Usnadní práci na stavebních úřadech a zrychlí stavební řízení a vnese do tohoto systému konečně tolik potřebná data, která nám pomohou identifikovat ty články, které nás dlouhodobě stavěly na chvost třeba evropských zemí v rychlosti povolování staveb. Toliko za mě slovo úvodem. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vyměnili jsme se v řízení schůze. Jak bývá zvykem, tak jako další, kdo vystupuje, tak se stává zpravodajem, ale tady uděláme drobnou výjimku po dohodě. My jsme odhlasovali zpravodaje tohoto bodu a po dohodě bych dal hlasovat, že se jím stane pan poslanec Robert Králíček.
Než se dostaví kolegyně a kolegové do sálu, tak já přečtu pořadí, v jakém budeme mluvit, nebo přihlášeni poslanci s přednostními právy. Je zde pan předseda Jakub Michálek, pan místopředseda Karel Havlíček, paní místopředsedkyně Olga Richterová a poté pan předseda Tomio Okamura. Následně dojde k otevření rozpravy a první s přednostním právem se hlásí pan poslanec Radim Fiala.
Ještě zde eviduji některé faktické poznámky, které jsou čtyři. Vzhledem k tomu, že není rozprava otevřena, tak já faktické poznámky odmažu, protože faktickou poznámkou se reaguje na probíhající rozpravu. Ještě zavolám kolegyně a kolegy z předsálí, eviduji žádost o odhlášení, já vás všechny odhlásím, požádám vás, abyste se přihlásili svými kartami.
Počet poslankyň a poslanců v sále se ustálil a já dám hlasovat o tom, že zpravodajem tohoto tisku se stává pan poslanec Robert Králíček.
Kdo je pro, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 39, přihlášeno je 80 poslankyň a poslanců, pro 77, proti 2. S návrhem byl vysloven souhlas.
A já vás požádám, pane poslanče Králíčku, abyste si sedl na místo zpravodajů.
Před otevřením rozpravy budeme pokračovat v přihláškách s přednostním právem. Jako další vystoupí pan předseda Jakub Michálek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, vážená vládo, vážení kolegové, děkuji i panu kolegovi, že se chopil role zpravodaje, tak abychom mohli řádně projednat tento bod. Já si myslím, že to je dobře, že o tomto projektu diskutujeme. Je to projekt, který je velmi důležitý z hlediska nejenom fungování digitalizace, ale z hlediska toho, aby se nám podařilo zrychlit výstavbu a i zpřístupnit bydlení. Takže v našem balíčku, který zahrnuje jednak výstavbu bytů, zrychlení stavebního řízení, podporu bydlení, řešení problematiky Airbnb, které schválila vláda, je to důležitý krok.
A samozřejmě teď všichni sledujeme, že stejně jako řadu dalších informačních systémů to provází určité porodní bolesti. Pokud se dělá zásadní změna ve fungování takto důležitého systému, tak to bohužel je často případ i v ostatních záležitostech. Historicky jsme tady měli asi největší revoluci s eGovernmentem, s datovými schránkami a se základními registry, to byla skutečně velmi důležitá změna. A samozřejmě na začátku byla provázena určitými komplikacemi. To k tomu, si myslím, patří. A vedle toho tady existuje i spousta dalších systémů, které si touto revizí ještě neprošly, a naše vláda se snaží o to, abychom vysoutěžili nové systémy i v těchto oblastech. Takže když se podíváme na některé další existující implementace, tak si myslím, že ta kritika je poměrně nefér, že je tady vyčítáno připravovaného systému stavebního řízení, že neumí tu kterou funkci. Ano, v některých případech i ta kritika oprávněná, že ten systém je třeba zpomalený, ale v některých případech ta kritika daleko přestřelená, že například neumí vzdálené nahlížení do spisu nebo že nemá zcela dokonalé šablony, není plně zautomatizovaný a tak dále. Takže nebavíme se tady o tom, že by ten systém nefungoval nebo byl nepoužitelný, bavíme se o tom, že by bylo žádoucí ho do budoucna doplňovat o další funkce.
Aktuálně ten systém vede asi nějakých 16 000 řízení. Myslím si, že ta čísla jsou poměrně vše vypovídající. Celkem bylo založeno od spuštění k 2. 9. založeno 38 157 nových žádostí na tom portálu a celkem počet přihlášení do systému je 95 000 uživatelů, takže tvrdit o tom, že ten systém nefunguje, není úplně namístě. Samozřejmě, co je potřeba říct, že ten a my jsme si ten systém v rámci poslaneckého klubu Pirátů nechali předvést tak, abychom na vlastní oči viděli, v jakém stavu ten systém je. Za prvé je potřeba říct, že ten systém je moderní ve smyslu designu. Není to, abych to řekl, některý zastaralý systém, které máme dneska, jestli vás to zajímá, když se půjdete podívat třeba na Finanční úřad, tak finanční úřady dneska pracují v systému, který vypadá takhle, to je informační systém ADIS (Ukazuje do sálu.), paní bývalá ministryně financí určitě si vzpomene, určitě viděla tento systém, takže v tomto dneska pracují úředníci finančních úřadů, to je systém ADIS, paní bývalá ministryně určitě si dobře pamatuje, že to je oříšek pro všechny úředníky. V tom systému se dneska pracuje poměrně komplikovaně pomocí kláves a pro ty úředníky je to taky velká zátěž a taky se ho snažíme přesoutěžit a určitě to bude taky velmi náročné. Takže můžeme se připravit.
Ano, téma je informační systém digitalizace stavebního řízení a chci na tom ukázat, že těch oblastí, ve kterých inovujeme, bude více, a ten systém, jak byl nasazen v digitalizaci stavebního řízení, tak je daleko svými funkcionalitami, opravdu daleko za řadou informačních systémů, které stát dneska používá.
Další příklad řeknu zase z vlastní praxe, protože já se věnuju problematice justice, tak je systém ISAS, který používají pracovníci na soudech, na okresních soudech, tak je to opět systém, který zdaleka a zdaleka nemá řadu funkcionalit, které by byly žádoucí z hlediska automatizace celého toho procesu.
Takže jenom abychom se vrátili zpátky k tomu kontextu, abychom to posuzovali, ten informační systém, z hlediska ostatních informačních systémů v jiných rezortech a nevykreslovali si tady nějaké funkcionality, které tam ani tematicky být nemůžou.
Příčina už tady zazněla, proč dochází k tomu, že některé funkce toho systému nejsou doprogramovány, proč je dodavatel ještě nedodal. Myslím si, že každý, kdo byl zodpovědný za nějaký resort a vyvíjel informační systémy, a viděli jsme to na systémech, jako je eLegislativa, jako jsou to různé spisové služby, DiPSy, NEN, eSbírka, LPIS a tak dále, tak příčina spočívá v tom, že je tam časový tlak, který vznikl zásahem Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže do zadávacího řízení, což je věc, přezkum Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže nemůže žádný ministr ovlivnit, protože to je nezávislý úřad. ***