Autorizace


(18.50 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Poslední z věcí, kterou bych chtěl zmínit, pak ještě trochu něco o školení a technice. Vznikla i pracovněprávní skupina. Já si myslím, že klíčové - a zaznívá to i od stakeholderů, kteří chodí na Ministerstvo místního rozvoje, ať už jsou to zástupci developerů, nebo komory, nebo profesní organizace - nejdůležitější je právní jistota pro úřady a pro stavebníky. Začala tedy fungovat i pracovněprávní skupina, do níž je zapojeno Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo dopravy, ale třeba i Ministerstvo životního prostředí. Ta mapuje jednotlivé právní aspekty nebo jakákoliv potenciálně slabá místa či jejich případná řešení. On ten zákon teď nabyl plné účinnosti, a pokud by se ukázalo, že je zde nějaký problém, který třeba v procesu schvalování může být předmětem sporu v budoucnosti, tak my nejsme žádní dogmatici. Samozřejmě jsme ochotni ten návrh zákona realizovat.

My jsme souběžně s tím, jak měl začít platit nový stavební zákon, ale i tak, jak, byť se zpožděním, jsme dodávali jednotlivá technická řešení, realizovali některá školení a řadu dalších připravujeme v průběhu roku 2023 až 2024. Proběhlo celkem 52 školení. Od prosince 2023 bylo 27 školení ve čtrnácti krajích ve věci legislativních změn, co tedy ten zákon přináší, byť už jeho forma byla známá někdy v roce 2021. Od května potom 25 školení k práci s informačním systémem stavebního řízení, včetně několik speciálních, určených právě pro ty dotčené orgány.

Udělali jsme i nějakou sérii kombinovaných webinářů a seminářů, například pro Českou komoru autorizovaných inženýrů a techniků. Celkový počet účastníků byl něco přes 5 500. Stejně tak se snažíme a aktualizujeme, vydáváme ty jednotlivé manuály, které by měly uživatele toho systému vlastně provádět krok po kroku v rámci jednoho procesu.

Zde se přiznávám - a znovu se omlouvám - tak jak to nastupovalo v poměrně rychlém gardu, bylo očividně žádoucí v těch školeních ještě přidat, dopilovat jejich koncepci, posílit kapacity pro individuální podporu či helpdesk, který se i vzhledem k tomu, kolik dotazů se během prvního měsíce nejen v e-mailech, ale i na tu infolinku dostalo, ukázal jako nepostačující. My jsme teď naplánovali sérii další školení. Jsou vypsána školení k práci v Geoportále, budou přibývat další. Stejně tak se točí nové video - tutoriály. Chtěli bychom skutečně naškálovat a mít tu first level support, tedy toho přítele na telefonu, který vám s dílčím krokem dokáže poradit, nikoliv pouze zaznamenat váš problém do nějakého pořadníku, tak, aby se toto výrazně zlepšilo.

Zvýšenou pozornost věnujeme i otázce kolaudací. Bylo to poměrně horké téma i s požadavky ze samospráv, neboť u některých projektů je často kolaudace finálním předáním toho objektu do užívání. Byla zde otázka kolaudací v souvislosti se začátkem školního roku. V srpnu jsme připravili metodologii i dodatečný manuál právě k této problematice a v individuálních případech jsme také nabízeli a stále nabízíme podporu právě kvůli tomu, abychom vyloučili to, že k 1. 9. by nějaká škola či školka nebyla otevřena právě z důvodu, že by nebylo zkolaudováno. Proto jsme aktivně oslovovali ty, u nichž jsme měli indicie, že nějaká takováto kolaudace probíhá, abychom jim nabídli pomoc, že vše běží, jak má.

My jsme úřady, aby to bylo kompletní, vybavily potřebnou technikou. Stále vidím ještě jistý deficit, ale úplně toto nedokážu z pozice místního ministerstva pokrýt. Ne všude v České republice je adekvátní připojení. Tam je Ministerstvo místního rozvoje krátké, byť v rámci některých programů řešíme 5G projekty ve městech, ale to je spíše něco nad rámec toho mít klasické rychlé připojení.

Nicméně jsme vyslyšeli přání obcí na dodání nadstandardní počítačové techniky, aby ta práce pro ty úřady - byť jistě nějaké technické vybavení jako počítače, monitory, již měly - byla co nejkomfortnější, a to i přesto, že ty systémy nevyžadují žádný speciální hardware. Ony by fungovaly i na starším vybavení, neboť je to všechno webová aplikace, tudíž ji ovládáte v prohlížeči, podobně jako třeba e-mail nebo nějakou službu. Není k tomu tedy potřeba žádné speciální vybavení, ale dodali jsme po celé České republice na stavební úřady 4 500 výkonných notebooků, 9 000 monitorů velikosti 32 palců pro snadnější práci s tou stavební dokumentací. Zajistili jsme to v rámci centrální zakázky a díky tomu hromadnému nákupu jsme ušetřili zhruba tak polovinu běžné maloobchodní ceny.

Obcím zároveň podpora z Národního plánu obnovy pokryla 100 % nákladů a díky tomu centrálnímu nákupu využití třeba center regionálního rozvoje. Kromě nutnosti podpisu smlouvy jim odpadla i administrativa. Vybavenost úřadu novou technikou, byť tedy není nutně k práci potřeba, je dnes 100%.

V té debatě i tak, jak jsme mohli třeba pomáhat jednotlivým úřadům v nastavování různých práv, bych rád připomněl jednu problematiku, kterou vnímám jako velmi důležitou. Ono se o ní mluví poměrně dlouhá léta a není to věc, která by se objevila s nástupem nového stavebního zákona. To je nedostatek personálních kapacit na stavebních úřadech. Tam skutečně chybí možná tisíce pracovníků a ti stávající navíc dělají poměrně náročnou práci za ne úplně odpovídající ohodnocení.

Na ministerstvu se té otázce delší dobu věnujeme, snažíme se krok po kroku tu situaci zlepšit. Vyjednali jsme, aby mohly stavební úřady dát nově zaměstnanci osobní ohodnocení až do výše 100 % platu. Dříve to bylo pouze 50 %. Stejně tak, aby si od 1. července referenti polepšili. Tam došlo ke zvýšení o jednu platovou třídu a zároveň tak, jak nabíhá digitalizace - vidíme vlastně vytíženost jednotlivých stavebních úřadů - budeme schopni nastavit do budoucna i výkonnostní financování, kdy úřady, které skutečně jsou více zatíženy a mají více práce, tak i v modelu přenesené působnosti dostanou více peněz. Budou tedy moci kvalitní lidi lépe zaplatit.

Zároveň nově platí, že o těch nejvíce náročných stavbách už nerozhodují malé stavební úřady. I díky tomu tam ubývá zhruba třetina úkonů, když odečtu i ty stavby, které už do toho stavebního řízení vůbec nevstupují. Díky tomu novému stavebnímu zákonu - jsem rád, že to tam bylo - je teď také možné, aby nový pracovník - což byl třeba příklad Přelouče, kde jsme se byli podívat - získal potřebnou kvalifikaci takzvaně při práci. Do té doby pracuje pod dohledem zkušenějšího kolegy.

MMR jde vstříc i přáním Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů. Budeme navrhovat teď v nějaké blízké novele například rozšíření i palety oborů, jejichž absolventi mohou na ty stavební úřady nastoupit.

Na úplný závěr bych chtěl dodat, že oceňuji konstruktivní zpětnou vazbu, i když někdy může být velmi tvrdá. Vážím si těch námětů, připomínek i doporučení. To nás posouvá kupředu. Něco úplně jiného je ale šíření z mého pohledu skutečně účelových báchorek, že kvůli digitalizaci stavebního řízení ztrácíme 770 milionů denně. Často to zaznívá i od našich opozičních kolegů z ANO. To pochopitelně jednak vyvrátila i červencová data ze stavebnictví, která zveřejnil Český statistický úřad - už jsem ten graf jednou ukazoval - kde vidíme pouze mírný měsíční pokles. Ten je koncem prázdnin rok co rok. Práce se nezastavila a ani zastavit nemohla. Stavební úřady před 1. 7. skutečně obdržely obrovské množství žádostí podle starého zákona, které postupně odbavují. Firmám také dobíhají staré zakázky. Takže i v případě, že dochází ke krátkodobému zadrhnutí, tak to rozhodně neznamená, že stavební výroba klesla v tuto chvíli nebo zítra klesne na polovinu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP