(13.10 hodin)
(pokračuje Martin Baxa)

Chtěl bych jmenovitě poděkovat svému náměstkovi Michalovi Šaškovi, který vedl vyjednávání pracovních skupin v této oblasti, vrchní ředitelce mého ministerstva pro legislativu, doktorce Petře Smolíkové, která se svými kolegy a kolegyněmi měla na starosti legislativní zobrazení všech těchto změn, ředitelce Státního fondu kinematografie Heleně Bezděk Fraňkové, která stojí vlastně u zrodu fungování Státního fondu kinematografie, a v neposlední řadě také svému vládnímu kolegovi, ministrovi financí Zbyňku Stanjurovi, protože se podařilo dohodnout s Ministerstvem financí, řekl bych vpravdě - byť jako člen pravicové strany to neříkám často, ale revoluční změnu ve fungování filmových pobídek.

Účinnost tohoto zákona se předpokládá od 1. ledna roku 2025. Nechci nijak zdůrazňovat, že jsme v časové tísni, jsme připraveni projednávat jakékoliv podněty, které v jednotlivých čteních zde ve Sněmovně přijdou. Jsem také připraven na detailní diskusi, ať už zde na plénu, nebo na výborech, a pevně věřím, že tento návrh zákona Poslanecká sněmovna napříč jednotlivými politickými kluby shledá jako užitečný a prospěšný, a jeho schválením dáme další důležitý impulz rozvoji české audiovize, která jak v té části vlastní tvorby, tak ve filmovém průmyslu zaujímá řekl bych významně vyšší pozici v celosvětovém srovnání, než odpovídá velikosti a počtu obyvatel naší země. Na to jsem pyšný a konáme kroky pro to, aby se to mohlo dál rozvíjet. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji panu ministrovi za jeho úvodní slovo.

Než se ujme slova pan zpravodaj, pan poslanec Lacina, tak pro záznam: paní předsedkyně Sněmovny bude hlasovat s hlasovací kartou číslo 34.

A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jan Lacina. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Lacina: Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych vám coby zpravodaj představil hlavní změny, které přináší návrh novely zákona o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie. Návrh byl rozeslán poslancům jako sněmovní tisk č. 377/0 dne 28. 6. 2024. Programové prohlášení vlády obsahuje závazek prosadit transformaci Státního fondu kinematografie na Státní fond audiovize, včetně strategické podpory herního průmyslu, to zdůrazňuji. Zásadní změna nastává v nastavení státní podpory, která je dosud omezena pouze na jeden ze sektorů audiovize, a to jsou kinematografická díla, tedy díla, která jsou primárně určena ke zpřístupnění prostřednictvím kinodistribuce, takzvaný big screen. Budeme se s tímto pojmem možná častěji potkávat. Audiovizuální průmysl má však v současné době mnohem širší záběr, který se čím dál více zaměřuje na tvorbu děl určených k šíření prostřednictvím televizního vysílání nebo audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání. V tomto ohledu je třeba nově nastavit působnost Fondu a státní podporu rozšířit i na tuto oblast tvorby a šíření audiovizuálních děl, takzvaná oblast small screen. To je možná také termín, se kterým se budeme v nejbližší době setkávat. V jejím rámci budou podporována díla televizní, tedy díla určená ke zpřístupnění v televizním vysílání nebo prostřednictvím audiovizuální mediální služby na vyžádání.

Jako nová kategorie státní podpory se v souladu s programovým prohlášením vlády vymezuje rovněž podpora videoher spolu s animovanými audiovizuálními díly. Ucelená podpora vývoje a výroby videoher dosud České republice zcela chybí, ačkoli se jedná o dynamicky se rozvíjející oblast audiovizuálního průmyslu i v podmínkách České republiky. Návrh zákona proto legislativně upravuje systém podpory i u videoher, které tímto podřazuje pro účely tohoto zákona pod díla audiovizuální s možností žádat o podporu. To je velmi důležitý a podle mě klíčový detail toho, s čím přicházíme.

V současné době je zásadním orgánem Fondu, který rozhoduje o podpoře projektů a její výši, Rada Fondu. Vzhledem k tomu, že v souvislosti s rozšířením systému podpory je nutné vyřešit trvalou udržitelnost kapacity takového orgánu, navrhuje se zřídit samostatné rady pro každou z kategorií podpory, tedy pro oblast kinematografie, televizních děl, animovaných a audiovizuálních děl a videoher a infrastruktury audiovize. Dojde tak nejen k posílení akceschopnosti rozhodování o žádostech o podporu audiovize, ale také k větší odbornosti rad zaměřených na jednotlivé kategorie podpory.

Vedle podpory audiovize bude Fond i nadále poskytovatelem státní podpory filmového průmyslu prostřednictvím takzvaných filmových pobídek. Současný systém jejich poskytování se v praxi ukázal jako příliš komplikovaný, což ve spojení s nepředvídatelností výše státní podpory vedlo často k nutnosti zastavovat příjem žádostí o registraci pobídkových projektů a tím k ohrožení postavení českého filmového průmyslu jako celku v evropském měřítku. Navrhuje se tedy systém poskytování filmových pobídek zásadně zjednodušit. Aby se odstranil současný stav, kdy jsou státní prostředky na filmové pobídky vyčleňovány bez předvídatelného právního rámce, navrhuje se v zákoně upravit jako mandatorní příjem Fondu státní dotaci na filmové pobídky, která bude mít ze zákona výši minimálně šestinásobku výnosů Fondu z audiovizuálních poplatků. Bude tak nastaveno trvalé a udržitelné financování systému filmových pobídek, které bude jasně předvídatelnější jak pro Fond, tak pro žadatele o filmovou pobídku, což zvýší konkurenceschopnost českého audiovizuálního průmyslu.

Na závěr ještě dodám, že předpokládaný termín nabytí účinnosti tohoto zákona je 1. ledna 2025. To je, opakuji, jen pro pořádek, neboť i to zmínil pan předkladatel, ministr Martin Baxa.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, děkuji za pozornost a prosím vás o podporu této novely. Díky.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pane zpravodaji, taktéž děkuji a v tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili Ondřej Babka, Lubomír Brož a Zdeněk Kettner. Jako první vystoupí pan poslanec Ondřej Babka, připraví se Lubomír Brož. A já vás poprosím, pane poslanče, abyste se ujal svého slova. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Babka: Vážený pane místopředsedo, děkuji vám za slovo. Zároveň vám blahopřeji k vaší dnešní premiéře, jde vám to skvěle. (Potlesk z levé části sálu. Místopředseda Juchelka děkuje.)

Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se dnes vyjádřil nebo abych dnes vyjádřil nějaké své myšlenky a postoje nejen hnutí ANO k projednávané novele týkající se filmového průmyslu, a to i třeba v trochu širším kontextu. Nutnost veřejné podpory v případě kinematografie u státu, jako je Česká republika, není otázkou pouze posledních let, ale kultura, nebo jestli chcete, kreativní průmysl jsou předmětem finanční podpory od státu de facto několik posledních stovek let. Dnes už si to možná ani neuvědomujeme, jak podpora v minulosti, například bohatých mecenášů, pomohla vytvořit nesmrtelná díla, například klasické hudby, ze kterých pozitivní externality, o kterých potom později také budu mluvit, ze kterých čerpáme dodnes, dnes a denně, a to nejen v našem hlavním městě, tedy zde v Praze, ale i v dalších kulturních metropolích Evropy, jako jsou Vídeň či Paříž. Tady nemluvím pouze o těch desítkách tisíc turistů, jenž každoročně naši Prahu navštíví, aby navnímali právě genius loci míst, která inspirovala ke své tvorbě například Bedřicha Smetanu, Antonína Dvořáka či Wolfganga Amadea Mozarta, ale mluvím o obyčejné a každodenní radosti všech nás, kteří si ty nesmrtelné melodie často pouštíme sami nebo je prostě někde slýcháme. Ostatně i novodobé audiovizuální umění, tedy v tomto případě film či seriály, přinášejí ať už podobnou, či stejnou radost stovkám tisícům lidí a podpora právě české kinematografie má i z ekonomického pohledu nesčetně pozitivních externalit. A já se chci právě nejenom na ten ekonomický pohled dnes zaměřit s tím, a toto jasně deklaruji, že jsme dlouhodobě jako hnutí ANO podporovali navyšování filmových pobídek, stejně tak jsme po dohodě právě s Ministerstvem kultury v minulém roce pomohli odblokovat filmové pobídky a celkově za našich vlád víte dobře, že podpora filmových pobídek každoročně rostla. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP