(Schůze zahájena v 13.00 hodin.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji 110. schůzi Poslanecké sněmovny a prosím, aby byla zaznamenána naše účast. Nejprve vás odhlásím a poté vás poprosím, abyste se přihlásili vašimi identifikačními kartami. Náhradní karty a jejich čísla platí, jak bylo řečeno na 108. schůzi. Pokud někdo chce doplnit, že hlasuje s náhradní kartou, tak poprosím, aby přišel tady k pultíku.

Tuto schůzi svolala paní předsedkyně Poslanecké sněmovny podle § 51 odst. 4 našeho jednacího řádu na základě žádosti 57 poslanců. Pozvánka vám byla rozeslána ve čtvrtek 4. července tohoto roku, a to elektronickou poštou.

Nyní prosím přistoupíme k určení dvou ověřovatelů této schůze. Navrhuji, abychom určili poslance Stanislava Berkovce a pana poslance Michala Zunu. Má někdo nějaký jiný návrh? Návrh nevidím, gonguji, abychom přizvali poslance z předsálí, a budeme hlasovat.

Zahajuji hlasování ohledně ověřovatelů. Kdo je pro? Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování číslo 1 bylo přihlášeno 110 poslanců, pro 107. Tím pádem konstatuji, že jsme ověřovateli 110. schůze Poslanecké sněmovny určili pana poslance Stanislava Berkovce a pana poslance Michala Zunu.

 

Z dnešního jednání se taktéž omluvili: Jana Mračková Vildumetzová od 13 hodin z pracovních důvodů, Karel Tureček od 13 hodin z rodinných důvodů, pan poslanec Viktor Vojtko od 13 hodin z pracovních důvodů. Taktéž členové vlády: od 12 hodin z pracovních důvodů pan ministr Vít Rakušan a od 11 do 11.45 hodin z pracovních důvodů pan Marek Výborný.

Nyní přistoupíme ke stanovení pořadu 110. schůze, jehož návrh je uveden v pozvánce. Jenom připomínám, že podle § 54 odst. 7 zákona o jednacím řádu rozhodne Sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti. Nelze navrhnout žádnou změnu ani doplnění pořadu, rovněž tak nelze rozšiřovat schválený pořad.

Nicméně v této chvíli tady mám přihlášku s přednostními právy, a to mám paní předsedkyni poslaneckého klubu hnutí ANO Alenu Schillerovou a po ní Karla Havlíčka. Ne - taktéž ne.

Dobře, tím pádem jsme to vypořádali a budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 110. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen. Tak já zagonguji ještě znovu, než necháme hlasovat.

 

Všichni víme, o čem budeme hlasovat. Ještě jednou: o celém návrhu pořadu 110. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování číslo 2 bylo přihlášeno do tohoto hlasování 140 poslanců, pro 137. Pořad schůze byl schválen.

 

Nyní tedy přistoupíme k prvnímu bodu pořadu, kterým je bod

 

1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 496/2012 Sb.,
o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie a o změně některých zákonů
(zákon o audiovizi), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 737/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr kultury Martin Baxa. Poprosím, aby se ujal slova. Prosím, máte slovo, pane ministře.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych ve stručnosti uvedl návrh novely zákona o audiovizi, který Ministerstvo kultury připravilo na základě plánu legislativních prací vlády a ke splnění závazků vyplývajících z programového prohlášení.

Potřeba novelizace zákona o audiovizi byla vyvolána prudkou proměnou audiovizuálního průmyslu a trhu, ke které došlo v několika posledních letech. Příchod nadnárodních audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání, tedy jak se říká VOD platformy, významně dopadl od roku 2018 - zásadně změnil celý audiovizuální trh a významně dopadl na systém veřejné podpory v dosavadní konstrukci zákona o audiovizi. Došlo ke skokovému nárůstu poptávky po výrobě zahraničních audiovizuálních děl na území Česka i ke změně diváckých návyků spočívající ve zvýšeném zájmu o přístup k on-line platformám, tak i k nově vzniklým českým audiovizuálním mediálním službám na vyžádání. Zkušenosti z období protipandemických opatření dále ukázaly rostoucí význam on-line distribuce a on-line formátů včetně nových a hybridních forem, na které stávající systém není připraven.

Hlavním cílem předloženého návrhu je proto za prvé rozšířit okruh státní podpory z podpory pouze jednoho segmentu kinematografie na celou oblast audiovizuální produkce, za druhé jako nová kategorie státní podpory se upravuje také podpora videoher spolu s animovanými audiovizuálními díly. Ucelená podpora vývoje a výroby videoher dosud v Česku chybí, ačkoliv se jedná o dynamicky se rozvíjející oblast audiovizuálního průmyslu. V souvislosti s uvedenými změnami je za třetí nutné provést transformaci Státního fondu kinematografie, který je navržen k přejmenování na Státní fond audiovize, a dojde k významným změnám v jeho činnosti. Za čtvrté vedle státní podpory audiovize bude Státní fond audiovize i nadále poskytovat pobídky filmovému průmyslu. Bez tohoto typu podpory by Česko ztratilo své výsadní postavení oblíbené destinace zahraničních audiovizuálních produkcí.

Platná právní úprava poskytování filmových pobídek se v praxi ukázala jako příliš komplikovaná, což ve spojení s nepředvídatelností výše státní podpory vedlo často k omezování audiovizuální produkce v Česku. Návrh zákona proto systém poskytování filmových pobídek zásadně zjednodušuje a současně nastavuje jeho trvalé a udržitelné financování.

Závěrem dodávám, že návrh zákona obsahuje i několik málo změn v autorském zákoně a v zákoně o správních poplatcích.

Dámy a pánové, dovolte mi - to byl tedy ten úvod obsahový, úvodní řeč - ještě zmínit několik věcí, které považuju osobně za důležité. Zákon o audiovizi, audiovizuální zákon z roku 2012, byl ve své době zákonem velmi moderním, progresivním zákonem, který vlastně nastavil pravidla a umožnil velký rozvoj české audiovize jako celku, a chtěl bych takto veřejně zdůraznit, že za celou dobu trvání provozu podle tohoto zákona nebyl předmětem nějakých zásadních politických ataků, jakkoliv se vlády střídaly. Myslím si, že je to jedna z velkých předností Česka, že podpora audiovize je vnímána vždy napříč politickým spektrem jako důležitý aspekt, a patří za to velké poděkování.

Věc druhá, kterou bych chtěl zmínit, je poděkování. Já jsem záměrně zvolil z důvodu časové úspory jenom velmi stručné uvedení toho návrhu. Ve skutečnosti se jedná o poměrně zásadní přestavbu systému podpory audiovize v Česku. Zásadní změna parametrů i tohoto fungování, kterou realita Česka vyžaduje, a příprava té novely byla velmi náročná, včetně připomínkového řízení trvala téměř dva roky a bylo na ní odvedeno opravdu mnoho práce. Moje ministerstvo kladlo velký důraz na to, aby ten návrh zákona byl připraven participativně se zapojením všech aktérů tohoto prostředí, což samozřejmě vyvolalo na jedné straně časové nároky a mnoho různých témat otevřených k diskusi, na straně druhé výsledek podle mého názoru velmi věrně zahrnuje zájmy jednotlivých aktérů a umožňuje stanovit priority ve prospěch rozvoje audiovize. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP