Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !
(21.20 hodin)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Jenom tedy připomenu, že jste žádala o sloučení rozpravy, to tady zaznělo jako hlasovatelný návrh. Já proto přivolávám kolegyně, kolegy z předsálí. Jedná se o sloučení rozpravy k tomuto bodu číslo 27 a k bodu následujícímu 28, ostatně mají totožné názvy na té tabuli, takže jedná se o věcně stejnou materii. Pro kolegy, kolegyně, kteří se vrací do sálu, budeme hlasovat návrh paní zpravodajky Evy Fialové na sloučení rozprav k bodu 27 a 28. K bodu 27 již zaznělo slovo navrhovatele i zpravodajky. Čili je to vhodná chvíle toto udělat a sál se již zaplňuje. Já jenom vnímám, že je myslím potřeba odhlásit všechny, a prosím, všechny vás přihlásím, přihlaste se svými identifikačními kartami. Zopakuji, o čem budeme hlasovat. Je to návrh paní zpravodajky na sloučení rozpravy k bodu tomuto a následujícímu.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro sloučení rozpravy, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je případně proti sloučení obou rozprav?
V hlasování číslo 343 se účastnilo 89 hlasujících, pro 87, proti 1. Konstatuji tedy, že rozpravy byly sloučeny.
Budu mít jedinou žádost, aby opravdu poté při té rozpravě se případné návrhy směřovaly vždy ke konkrétnímu tisku, buď tedy k tomu tisku číslo 27, nebo 28. Tam bude důležité specifikovat. My nicméně se nyní přerušíme tento bod, já tedy přerušuji bod 27, abychom mohli zahájit bod 28. a poté, aby mohla být otevřena ta nyní sloučená obecná rozprava.
Otevírám bod číslo
28.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o podpoře bydlení
/sněmovní tisk 730/ - prvé čtení
A opět ho z pověření vlády uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já děkuji za to, že jsme mohli spojit rozpravu těchto dvou tisků. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych tedy představil i ten tisk 730, který obsahuje vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o podpoře bydlení. Ten návrh obsahuje úpravy několika zákonů. Mezi ty nejdůležitější lze jmenovat změnu občanského soudního řádu, která upravuje urychlení procesu vyklízení nájemce, který užívá byt nebo dům bez právního důvodu. Tato úprava zavádí rozkaz k vyklizení, na němž je široká shoda nejen odborné veřejnosti. Jedná se o procesní způsob zrychlení vyklízení, který na rozdíl od jiných úprav nezasahuje do práva na spravedlivý proces. Cílem je zrychlit a zlevnit soudní řízení, které v současnosti v těchto případech trvá průměrně více než rok, během kterého majitel přichází o příjem z nájemného a nájemce se pouze dále zadlužuje. Nežádoucí stav pro obě dvě strany, který uznejte, je třeba řešit.
Návrh dále obsahuje například změny v zákoně o obcích, zákoně o krajích a zákoně o hlavním městě Praha, které umožňují obcím a krajům být poskytovatelem podpůrného opatření k bydlení s ručením podle zákona o podpoře bydlení, to jest, aby bylo obcím a krajům umožněno vykonávat roli garanta v systému garantovaného nájemního bydlení. Možná další úprava, kterou bych ještě rád zmínil, je změna zákona o Úřadu práce České republiky, která umožní kontaktním pracovištím Úřadu práce České republiky a kontaktním místům pro bydlení sdílet informace o osobách, které jsou v bytové nouzi, což významně zefektivní činnost obou úřadů. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Taktéž děkuji pěkně a nyní požádám paní zpravodajku pro prvé čtení, kterou je paní poslankyně Eva Fialová. Prosím.
Poslankyně Eva Fialová: Děkuji za slovo. Já v tomto případě budu opravdu velice krátká. Tento tisk navazuje opravdu na změnu podpoře bydlení a pan ministr tady dostatečně představil všechny ty změny zákonů, které se týkají. Já jenom znovu připomenu, občanský soudní řád, změna obecního řízení, změna krajského řízení, změna zákona o hlavním městě Praha, změna zákona o sociálních službách, zákona o pomoci v hmotné nouzi, změna zákona o Úřadu práce České republiky a poslední, devátou změnou je změna zákona o státním fondu podpory investic. Tím děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji pěkně, a já tedy přerušuji i tento bod a otevírám nyní tu sloučenou obecnou rozpravu, kterou jsme si před chvílí odhlasovali. Jenom ještě jednou vyzvu, aby případné návrhy byly přednášeny opravdu s tou specifikací k tomu konkrétnímu tisku.
Sloučená rozprava k bodům 27 a 28
Mezi přihlášenými je jako první paní zpravodajka se svým příspěvkem do diskuze. Prosím.
Poslankyně Eva Fialová: Děkuji moc za slovo. Teď už to nebude tak pozitivní. Tak, vážený pane ministře, o mé osobě opravdu není velkým tajemstvím, že jsem velkým kritikem samotného zákona již v počátku sepsání samotných tezí. Možná to bude i tím, že jsem z kraje, kde obchod s chudobou je denním chlebem, a praktik, jak najít skulinku v zákoně, jsem v praxi viděla dostatek, a tím pádem se nemůžu v žádném případě ztotožňovat s vaším úvodním slovem, že zákon pomůže zkulturnit pro Ústecký kraj například snížení obchodu s chudobou.
Takže při samotném představení záměru mě hned napadlo, a to se vám asi nebude líbit, že stát se stane novým obchodníkem s chudobou a ještě bude tyto nekalé praktiky podporovat ještě více ze státních peněz. Ale abych nebyla hned zpočátku neobjektivní, tak díky kritice, kterou jsem v základních tezích hned od začátku pokládala, tak s některými postřehy a připomínkami jste se v zákoně poprali a současný stav zákona na ni reaguje, za což jsem ráda.
Ale nyní k samotnému zákonu. Půjdu postupně a u každé zásadní pasáže se na chvilku zastavím. První, co zákon nově ukládá, je kontaktní centra pro bydlení. Jsem ráda, že z původní teze vytvoření neziskového centra jste upustili a soustřeďujete ho do rukou ORP v podobě přenesené působnosti. Bylo by velice nezodpovědné klást na obce další požadavky bez finančního krytí, ale pracovník v kontaktním centru pro bydlení bude muset mít velice široký záběr své kvalifikace. Nejenom, že musí zvládnout základní poradenství, kdy se zájemce projde stávající nabídkou trhu, poradí s problémem v SVJ, případně poradí s finanční gramotností, ale bude muset rozeznat, zda uchazeč podporu v bydlení je vhodným adeptem pro další podpůrný pilíř, kterým je asistence.
Bude muset mít hluboké znalosti v sociální oblasti. A není žádný velkým tajemstvím, že sociální pracovníci ve městech již chybí dnes. Kde je budeme brát, když současní často utíkají do neziskového sektoru, kde si mohou vybírat, s jakým klientem budou pracovat a za daleko vyšší platové ohodnocení? Toto pracoviště bude přijímat i byty do evidence a bude muset vyhodnotit jejich stav a vhodnost pro bydlení. V některých ORP jsou uvažovány pouze půl úvazky, jak toto vše má jedna osoba nad rámec své agendy pojmout? Zamyslel se někdo z připravovatelů případně o potenciálu korupčního jednání? Protože může někdo rozhodnout, kdo bude dřív v pořadníku nebo komu se bude dávat dřív přednost. ***