Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(21.10 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)
Ačkoliv jsem liberál, vycházím z výpočtů, které jsou velmi konzervativní. A i ty výpočty přesahují 4 miliardy korun ročně na výdajích s neřešením situace bydlení, tedy to, že se nám ti lidé propadají až do té skupiny těch zhruba 150 a více, a následně pak vznikají náklady, ať už to jsou třeba s péčí zdravotní a dalších.
My jsme ta data, která jsme předkládali na začátku volebního období, kdy ta situace ještě byla trochu jiná, ta situace, řekněme, nebyla tak dramatická z pohledu vlivu třeba cen energií, které byly způsobeny ruskou válkou na Ukrajině, tak ta situace jako není lepší, je v tomto směru výrazně horší. A čím více lidí nám potenciálně může spadnout do té skupiny, která už skutečně vyžaduje ty poměrně nákladné nástroje, tím ta částka, byť je konzervativně stanovena na 4 miliardy, v nepřímých nákladech to bylo zhruba 10, prostě poroste. A pokud se tomu nepostavíme čelem teď, tak bytová nouze se bude prohlubovat a samozřejmě i související náklady budou růst, stejně jako i hluboká nespokojenost a hněv lidí.
Každý odklad zákona se tedy skutečně, když se podíváte na data, která jsme zveřejňovali pro podklady tohoto zákona, pak ve finále prodraží nám všem. Na co ale musíme jako čeští zákonodárci myslet, je především fakt, že důstojné bydlení představuje absolutní základ bezpečného, zdravého a spokojeného života rodin a vůbec obyvatel v České republice. A ten zákon je součástí poměrně komplexní mozaiky, nebo chcete-li reformy bydlení pro život, na které participují i další ministerstva možnými nástroji, které do toho systému mohou dodávat, ať už to jsou cenové mapy pro jednotlivé obce, ať už jsou to nástroje v rámci reformy dávkového systému MPSV, ale i celé řady dalších. Zde tedy leží zákon o podpoře bydlení.
Děkuji vám za pozornost k tomuto úvodnímu slovu a těším se na konstruktivní debatu k samotnému návrhu.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Nyní požádám paní zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Evu Fialovou, aby se ujala slova. Prosím.
Poslankyně Eva Fialová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Hned na začátku bych ráda požádala o sloučení rozpravy k bodu 27 a 28, až přednesu svoji zpravodajskou zprávu, protože bude možná malinko delší, tak na to upozorňuji hned, že bych ráda požádala o sloučeně této rozpravy, protože ty dva tisky spolu úzce souvisejí.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Jenom se tedy pro pořádek ujistím, že svolám kolegyně a kolegy až na závěr vaší zpravodajské řeči. (Zpravodajka: Asi ano.) Já si myslím, že by to tak bylo nejlepší. (Zpravodajka: Ano, dobře.) Jenom to je tedy avizováno a pak se tak stane. Prosím.
Poslankyně Eva Fialová: Dobře, tak pak ho otevřeme, sloučíme rozpravu, tady mám informaci. A já bych pak následně pokračovala.
Teď přečtu zpravodajskou zprávu, otevřeme rozpravu a pak necháme hlasovat o sloučení rozpravy, jestli můžu takhle poprosit.
Zákon o podpoře bydlení, sněmovní tisk 729, byl poslancům distribuován 13. 6. 2024. Na docela obsáhlý a nový zákon jsme neměli moc času se s ním seznámit. Pan ministr tady velice důkladně popsal přínosy, které by to mohlo mít, z čeho vycházel. Já se teď budu striktně držet role zpravodaje a ráda bych vás seznámila s tím, co to bude prakticky znamenat, co se opravdu nově zavádí v zákoně a co nás všechny čeká ve svých obcích. Budu mluvit spatra, protože zákon je opravdu složitý a vzniká hned několik nových pojmů, kterými vás tu provedu, jak bude postupně docházet k praktickému využití tohoto zákona.
Nejprve v rámci přenesené působnosti vzniknou na oerpéčkách takzvaná kontaktní centra pro podporu bydlení, kdy počet zaměstnanců je stanoven dle mapy, která určuje republiku s lidmi, kteří jsou v bytové nouzi. Pro každé ORP určuje jiný počet pracovníků, kteří budou v kontaktním centru pracovat. Pro některý kraj to znamená úvazek, pro některé kraje nebo pro nějaká oerpéčka to znamená půlúvazek, pro některá oerpéčka sedm, osm pracovníků, někde pět a tak dále. Opravdu podle lidí, kteří se v tom ORP nacházejí v bytové nouzi. Toto kontaktní centrum bude mít za úkol dávat základní poradenství pro každého občana, který do kontaktního centra přijde si zažádat o pomoc nebo sdělit, že má nějaký problém s bydlením. Kontaktní centrum nejprve udělá základní pohovor s daným občanem, zjistí, v jaké je situaci. Pokud se bude jednat o základní poradenství, tak ho odkáže na internetové stránky, pokud nemá připojení k internetu, koukne se na současný bytový trh, odkáže ho, kam si má zavolat, nebo zjistí, že pro jeho bytovou situaci může být dostačující případně zvolit nějakou dluhovou poradnu nebo finanční poradenství, aby lépe vycházel se svými finančními prostředky. Může se zde objevit i občan, který bude mít neřešitelný problém ve svém SVJ , takže bude muset umět poradit, jak řešit tento problém.
Základem zákona za prvé občanský zákoník, znát dobře realitní trh ve svém oerpéčku, dále potom bude přidělovat, jestli zkoumat situaci, zda se nachází dle přílohy číslo 14, jestli je tou zranitelnou osobou, a pokud ano, tak bude tato osoba zařazena na seznam a této osobě by měla být poskytnuta podpora v bydlení. K tomu ještě bude muset znát velice dobře sociální problematiku, protože bude rozhodovat o tom, jestli mu bude poskytnuta takzvaná asistence, což je nový a definovaný způsob poskytování v tomto zákoně. Současně bude také přihlížet na to, jaký byt převezme do systému a bude dozorovat a nabízet pomoc. Takže tato osoba bude muset být velice erudovaná. Některé obce je již na svých pracovištích mají, tuto činnost nějakým způsobem poskytují. Jiné si budou muset najít nějakého člověka, který bude znát všechny tyto náležitosti.
Teď jak se dostane byt do systému. Za prvé ho bude moct nabídnout obec ze svých obecních bytů, které bude za poskytnutí a obydlení tohoto bytu danou osobou poskytnuto nějaké finanční plnění. Já o tom budu dál mluvit ve své rozpravě nějakým dalším komentářem. Nebo se vyskytne tento byt v této databázi ze soukromého sektoru, ale ne od přímo majitele bytu, ale přes takzvanou osobu oprávněnou poskytovat bydlení s podporou - já budu pro budoucnost používat garanta, bude to jednodušší a budeme si všichni rozumět - kde tím garantem bude stanovená osoba, kterou vyhlásí krajský úřad. A buď to může být realitní kancelář, nebo neziskový sektor, který se dlouhodobě v této věci pohybuje, a bude muset zveřejňovat účetní uzávěrku dozadu další tři roky. Takhle se dostane systém bytů, který může být přidělen.
Následně je v zákoně stanovena takzvaná asistence, kdy kontaktní pracovník rozhodne o takzvaném přidělení asistence. Je to hlavně pro osoby, které nemají dostatek kompetencí k bydlení. Asistenční služba bude urovnávat sousedské vztahy, bude pomáhat lidem vyplňovat případnou podporu v bydlení nebo vyřizovat takzvanou mimořádnou okamžitou pomoc na přidělení třeba vratné kauce nebo jistiny. Bude také samozřejmě dohlížet nad tím, jakým finančním způsobem spravuje své finance, na co vynakládá své výdaje, jak hospodaří, jestli má dostatek třeba i potravin pro své děti, a když už to bude třeba opravdu krizová situace, i učit například, jakým způsobem se zachází s domácími spotřebiči. Toto je úkol asistence.
Tyto všechny tři pilíře, které jsou navrhnuty v novém zákoně, se odhadují na 1,45 miliardy, kde nás bude stát od počátku zhruba 350 pracovních míst pracovníků na Ministerstvu práce a sociálních věcí, na Ministerstvu pro místní rozvoj, na každém krajském úřadě a na samotném oerpéčku.
Tímto bych tuto úvodní řeč za zpravodajskou zprávu ukončila a dále se vyjádřím k samotné rozpravě, kde už mi to role zpravodaje nepřísluší k některým komentářům. Děkuji za pozornost. ***