Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(19.10 hodin)
(pokračuje Věra Adámková)
A je to velmi tristní. Bylo tam mnoho pokusů třeba vypitím Fridexu nebo pokus o oběšení a podobně a teprve vlastně my na té ambulanci, když jsme vedli hovory v průběhu noci, kdy skutečně pátráte, tak se ukázalo, že ti lidé mají na sobě modřiny, že mají staré zlomeniny žeber, kostí, což si nemohli přivodit, ani kdyby spadli jiným způsobem a bylo to způsobeno tedy domácím násilím. Je to smutné, je to někdy velmi alarmující a nejhorší na tom je, že představte si, že pro takto vlastně postiženou ženu si přijede poté její manžel, ten terorista vlastně v té rodině, s tím, že ji vlastně odveze domů. A já tam stojím v té pozici, že tedy vylučuju vnitřní krvácení a tak dále a tak dále, psychiatr říká: ano, může domů, to všechno se v průběhu té noci stihne. A já vlastně stojím před tím, že nechci, aby jela s tímto člověkem domů. Ona se bojí, ale bojí se tak strašně, že ona nemá sílu vzdorovat a vlastně je tak pod vlivem tohoto člověka, že je ochotna s ním odejít; nebo ochotna, už nemá vlastní vůli. I tohleto se stává. Ty formy domácího násilí jsou velmi, velmi vlastně mutilující ty osoby. A já opravdu prosím, kdyby náhodou tady byl někdo z kolegů ze všech stran, které jsou toho času v Parlamentu, který se domnívá, že trošku přeháníme s důležitostí toho zákona, že třeba to není tak strašné, tak prosím pěkně, je to horší, než si dovedete představit, protože domácí násilí nemusí být vůbec desperát, který vám tam vlítne. To je na první pohled velmi milý člověk. Takže opravdu oni dlouho zůstávají nepoznáni, provádějí neskutečné věci těm lidem. Je to nejenom tedy fyzická šikana, samozřejmě je tam psychické násilí, ti lidé končí na psychiatriích, pokud si nesáhnou tedy na život, a bohužel to pro mě je tedy neskutečná skutečnost.
Velmi děkuji všem, kteří se podíleli na tom zákonu. Jsem ráda, že tam právníci našli jaksi tu shodu, tu já neumím tam odhadnout. A opravdu velmi žádám všechny kolegy, i ty, kteří teď se domnívají, že to tady přeháním s důležitostí, je to velmi obtížné. Ty oběti toho domácího násilí jsou vystaveni veliké šikaně, nemají vždycky zastání a je potřeba je ochránit.
Děkuji. (Potlesk v levé části jednacího sálu.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo jednu faktickou poznámku, a to paní poslankyně Balaštíková se přihlásila. Tak prosím. To byl omyl, takže žádná faktická.
Paní poslankyně Adámková byla zatím poslední přihlášená do obecné rozpravy. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa. Není tomu tak, končím tedy obecnou rozpravu. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova. Není tomu tak. Pokud jsem dobře zaznamenal, tak návrh na vrácení ani zamítnutí návrhu nezazněl. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Ptám se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu. Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh zákona byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. (Žádost z pléna o odhlášení.) Ano, zájem o odhlášení. Tak vás všechny odhlásím a poprosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami znovu. (Ministr Jurečka se snaží přihlásit.) Počet poslanců se pomalu ustálil. Ano, počkáme na pana ministra, který si vyzvedává náhradní kartu. Jeho vlastní nefunguje, jak jsem pochopil. Tak náhradní karta vydána.
Čili ještě jednou zopakuji, budeme hlasovat, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh usnesení, ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 335 bylo přihlášeno 127 poslanců, pro hlasovalo 126, proti nebyl nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru.
Organizační výbor zároveň nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru. Ptám se, zda má někdo z vás návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání. Ano, paní poslankyně. Prosím. Jaký výbor navrhujete?
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane místopředsedo. Tak já vzhledem k tomu, co jsme i tady slyšeli, myslím, že se to týká hodně i sociální politiky, tak navrhuju výbor pro sociální politiku.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, výbor pro sociální politiku. Je tu ještě někdo další, kdo chce navrhnout jiný výbor k projednání? Není tomu tak.
Budeme tedy hlasovat o návrhu, aby tento tisk byl zároveň přikázán sociálnímu výboru k projednání.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh, ať si stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 336 bylo přihlášeno 129 poslanců, pro hlasovalo 72, proti 3. Tento návrh byl přijat a sociální výbor tento tisk projedná.
Návrh na zkrácení či prodloužení lhůty nebyl navržen, čili jsme se vypořádali s tímto tiskem a já končím projednávání bodu číslo 21. Děkuji navrhovateli i paní poslankyni zpravodajce, budeme pokračovat bodem číslo
22.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 724/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych v krátkosti představil návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, který vypracoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a Ministerstvo pro místní rozvoj je jeho spolupředkladatelem. Cílem návrhu zákona je především implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2022/2560 ze dne 14. prosince 2022 o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh - dále se k tomu budu vyjadřovat jako k nařízení - do českého právního řádu tak, aby mohla být zajištěna jeho řádná aplikace. Návrh zákona dále implementuje jednotlivá aktualizovaná prováděcí nařízení Evropské komise ze dne 13. prosince 2023 k problematice podpory malého rozsahu.
To nařízení reaguje na možná narušení vnitřního trhu způsobená subvencemi třetích států, které dosud kontrole ze strany Evropské komise na rozdíl třeba od pravidel poskytování veřejné podpory nepodléhaly, a dává Evropské komisi jisté nástroje, které by měly umožnit omezit jejich případné škodlivé dopady. Nařízení jakožto akt přímo použitelný vyvolává účinky samo o sobě a není úplně nutné jej promítat do právního řádu, nicméně některá jeho ustanovení je nezbytné v právním řádu upravit, aby mohlo být bez problémů a efektivně aplikováno. Návrh změny právní úpravy si v souladu s nařízením klade za cíl zajistit spravedlivé podmínky pro všechny podniky, které vykonávají hospodářskou činnost na vnitřním trhu, a umožnit jeho účinnou aplikaci. Úprava nařízení v sobě spojuje jak aspekty pravidel veřejné podpory, tak veřejných zakázek a problematiku spojování podniků, proto i jeho implementace se promítá právě v zákonech, které tyto oblasti v rámci českého práva upravují.***