Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(18.50 hodin)
(pokračuje Michal Šalomoun)
V zákoně o policii se navrhuje prodloužit délku vykázání ze společného obydlí z 10 na 14 dní a rovněž se explicitně navrhuje stanovit povinnost policistů při vykázání vykazované osobě zabavit zbraň včetně střelných zbraní.
Poslední změna směřuje k zavedení práva na doprovod důvěrníkem v rámci přestupkového řízení a zakotvení povinnosti správního orgánu chránit v přestupkovém řízení osoby přímo postižené přestupkem před druhotnou újmou, tedy sekundární viktimizací.
Závěrem si tedy dovolím shrnout, že návrh zákona reaguje na vážný společenský problém. Zavedení definice domácího násilí má potenciál nejen sjednotit chápání domácího násilí u veřejných institucí, ale i u širší veřejnosti. Může tak přispět k včasnému řešení domácího násilí a prevenci jeho eskalace do vážnějších forem domácího násilí. Další změny pak směřují k potřebnému zlepšení stávajících mezer v systému pomoci obětem. Prosím proto o podporu tohoto návrhu zákona.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju pěkně a prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, kterou je paní poslankyně Taťána Malá, a poprosím vás v sále, abyste se utišili, případně jste své diskuse přenesli do předsálí, protože hluk v místnosti je skutečně vysoký, aby měla paní poslankyně klid na svůj přednes. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.
Poslankyně Taťána Malá: Hezký dobrý večer, pane předsedající. Děkuji za slovo. Dovolte mi, abych přednesla svoji zpravodajskou zprávu ke sněmovnímu tisku 721, občanský zákoník, který vláda předložila Sněmovně 10. 6. 2024, a návrh byl rozeslán jako tisk 721. Organizační výbor projednání návrhu doporučil 13. 6. 2023, určil mě jako zpravodajku a navrhl přikázat k projednání ústavně-právnímu výboru.
Jsem velmi ráda, že můžeme tento tisk projednat. Chtěla bych úplně na začátku poděkovat všem členům podvýboru pro problematiku domácího a sexuálního násilí, kteří se podíleli na práci na tomto tisku. Je to další z priorit, kterou si tento podvýbor na začátku svého volebního období určil a kterou se nám podařilo dostat na plénum Poslanecké sněmovny, a já věřím, že nebude určitě poslední, že nás čeká minimálně ještě zavedení dětského certifikátu a zavedení vzdělávání soudkyň a soudců, které už je připraveno a je v běhu.
Já nebudu úplně opakovat všechno to, co tady řekl pan ministr. Ta čísla, která zde řekl, a to, že s domácím násilím má zkušenost 17 až 40 % populace, jsou čísla, která jsou skutečně alarmující, a myslím si, že je opravdu na místě a načase, abychom tématu domácího násilí věnovali pozornost, a proto si zaslouží zavedení jasné definice do občanského zákoníku.
Dovolím si shrnout ještě jednou tedy to, co ten předložený návrh obsahuje. Klade si za cíl zlepšit prevenci domácího násilí a úroveň ochrany obětí. Činí tak trojím způsobem, to je zakotvením definice domácího násilí v občanském zákoníku, zlepšením postavení obětí domácího násilí v občanskoprávním a přestupkovém řízení a dílčími změnami právě v nastavení institutu vykázání v zákoně o Policii České republiky.
Co se týče zakotvení definice domácího násilí v občanském zákoníku, tak z mého pohledu má tato změna dvojí roli. Jedná se roli výchovnou. Ten právní řád bude jasně definovat, jaké formy násilí jsou považovány za domácí násilí, a tím zdůrazňovat jejich společenskou nepřijatelnost a zvyšovat motivaci těchto forem násilí se nedopouštět.
Druhá role spočívá ve vyjasnění toho pojmu domácího násilí pro orgány veřejné moci, které s tímto pojmem na základě příslušných ustanovení právního řádu pracují. Jsou to zejména orgány sociálně-právní ochrany dětí a civilní soudy.
Co se týká vymezení té definice domácího násilí v tom širším pojetí, tak má jednoznačně potenciál ke sjednocení v současnosti nejednotné rozhodovací praxe soudů či OSPODů, protože i přesto, že tyto orgány budou při řešení domácího násilí nebo jeho dopadů zpravidla využívat i další korektivy ve vztahu k definici domácího násilí, například § 742 odst. 1 písm. g) občanského zákoníku, se navrhuje stanovit, že v rámci řízení o vypořádání společného jmění manželů se má přihlédnout k tomu, zda jeden z manželů se dopustil vůči druhému domácího násilí, přičemž se bude přihlížet k jeho závažnosti, povaze a okolnostem, za kterých bylo spácháno. Dotčené orgány veřejné moci tak budou mít jasné vodítko k tomu, jaké formy násilí jsou považovány za domácí násilí, a budou nadále posuzovat, zda dané formy dosahují takové intenzity, aby s nimi byly spojeny i příslušné právní důsledky.
Navrhuje se, jak už říkal pan ministr, také zakotvit zákaz nařízení prvního jednání s mediátorem pro případy, kdy se jednoho z účastníků řízení týkalo domácí násilí a bylo řešeno buď v přestupkovém řízení, nebo v trestním řízení, což já považuji za zásadní. Jednou ze základních zásad mediace je, že může být použita pouze v případech, kde neproběhlo žádné násilí, ale bohužel praxe ukazuje, že v některých případech toto pravidlo soudy není dodržováno.
Co se týká přestupkového řízení, tak pak dochází k posílení procesní ochrany obětí domácího násilí, neboť v řadě případů intenzita toho domácího násilí nedosahuje vlastně stupně té intenzity trestného činu a většinou nebo velmi často se jedná o přestupek proti občanskému soužití. Na rozdíl od trestního řízení se ovšem na přestupkové řízení nevztahuje ochrana zvlášť zranitelných obětí, a v praxi tak často dochází k druhotné viktimizaci obětí domácího násilí, respektive těch osob, které jsou postiženy tím spácháním přestupku. Proto se navrhuje do zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, doplnit ustanovení vedoucí k lepší ochraně před touto sekundární viktimizací, a to je to zakotvení práva na doprovod důvěrníkem.
V rámci institutu vykázání, jak už řekl pan ministr, dochází ke změně, k prodloužení toho vykázání z 10 na 14 dní a povinnost vykazujícího policisty odebrat vykázané osobě zbraň a učinit další vhodná opatření na ochranu té ohrožené osoby.
Co se týká té předložené právní úpravy, jak už jsem řekla, je z mého pohledu dlouho očekávanou změnou v rámci problematiky domácího a sexuálního násilí. Byla předmětem opakovaného projednání na podvýboru pro problematiku domácího a sexuálního násilí. Tohoto tématu se účastnila zmocněnkyně pro lidská práva a řada dalších lidí, kteří na tom skutečně odpracovali velký kus práce. Ještě jednou za to moc děkuji. Poprosím o podporu a propuštění tohoto tisku do druhého čtení a věřím tomu, že je tento návrh zákona natolik dostatečně vydiskutován, že snad k němu nebudou ani nahrány žádné pozměňovací návrhy. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně. A nyní už otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí jako první pan poslanec Zuna. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Michal Zuna: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené poslankyně a poslanci, já se vyjádřím také k této novele občanského zákoníku. I já jsem rád, že tady máme další tisk, který výrazným způsobem pomůže k lepšímu přístupu k obětem trestných činů, ať už to je tou samotnou definicí v § 3021, anebo i celou řadou dalších opatření v rámci úprav dalších zákonů.
Chci se zastavit u jednoho z nich, a to je úprava právě zákona 273/2008 Sb., o Policii České republiky. Jak už tady zaznělo, jsou zde v rámci tohoto zákona upraveny zejména dva parametry. Jedním z nich je délka vykázání, která je prodlužována na 14 dnů. Za mě je to velmi dobře s tím, že každý den se počítá, zejména když oběť toho domácího násilí právě řeší, ať už třeba i krizové ubytování, nebo následně azylové bydlení, tak každý ten den je velmi důležitý. ***