Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(12.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane poslanče, a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Kukla Martin. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vládní návrh zákona o vnitrostátních orgánech v oblasti polovodičů a některých jimi vykonávaných činnostech. Jak již zde bylo zmíněno, všichni jsme zažili nedostatek čipů. Stály nám továrny, přicházeli jsme o značné ztráty. Tento návrh je transpoziční a povinnost ho přijmout je tím, že naše Česká republika je v Evropské unii. Akt o čipech vyžaduje po členských státech určení vnitrostátního orgánu, jak bylo řečeno. Já jsem rád, že pokud bude tato transpozice schválena, a hlavně pokud to přinese ten očekávaný výsledek, že by měly členské státy spolu spolupracovat, měly by být zajištěny případně i investiční pobídky, aby naše firmy v Evropské unii vyráběly dostatek čipů pro náš trh a pro naši potřebu, tak si myslím, že je to jedině dobře. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče, a byl jste zároveň jediným přihlášeným. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa? Nikoho nevidím, končím tedy obecnou rozpravu.

Předpokládám, že zájem o závěrečná slova ze strany předkladatele či zpravodaje není.

Čili budeme nyní rozhodovat o tom...

Ano, eviduji vaši žádost o odhlášení, tak vás odhlásím a všechny poprosím, aby se přihlásili svými identifikačními kartami znovu. Mezitím jsem gongem přivolal kolegy z předsálí.

 

A jenom připomenu, že nyní budeme rozhodovat podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přednesu vám návrh usnesení, ten zní: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 714 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení." Počkáme, než se ustálí počet přihlášených poslanců, což se tak nyní děje.

Já tedy zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 304, bylo přihlášeno 105 poslanců, pro hlasovalo 105, proti nebyl nikdo, návrh byl přijat.

 

A my můžeme pokračovat. Já tedy zahajuji podrobnou rozpravu, do které se zatím nikdo nepřihlásil. Ptám se zda se někdo do podrobné rozpravy hlásí z místa? Není tomu tak, končím tedy i podrobnou rozpravu.

Protože zájem o závěrečná slova není, přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.

 

Přednesu vám návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o vnitrostátních orgánech v oblasti polovodičů a některých jimi vykonávaných činnostech, podle sněmovního tisku 714."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 305, bylo přihlášeno 106 poslanců, pro hlasovalo 105, proti nebyl nikdo. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Projednávání tohoto tisku (správně bodu) číslo 17 tím končím.

 

Budeme pokračovat bodem

 

18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 715/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh měl uvést ministr životního prostředí Petr Hladík, nicméně předpokládám, že se slova ujme pan ministr zemědělství Marek Výborný. Pane ministře, prosím, máte slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolím si zde předložit Vládní návrh novely zákona o ochraně ovzduší, zákona číslo 201/2012 Sb., který vláda schválila na své schůzi dne 22. května 2024. Tímto také omlouvám pana ministra Hladíka, jehož jménem zde tento zákon předkládám.

Cílem předloženého návrhu zákona je změnit platnou právní úpravu tak, aby co nejlépe odpovídala aktuálním potřebám v oblasti ochrany ovzduší. Navrhovaná právní úprava vychází zejména z opatření k zefektivnění legislativy, stanovených v Národním programu snižování emisí České republiky. Cílem realizace těchto opatření je dosáhnout snížení úrovně znečištění a znečišťování ovzduší a také zvýšení funkčnosti, efektivnosti a flexibility státní správy v oblasti ochrany ovzduší. V této souvislosti je v navrhované právní úpravě kladen důraz také na snižování administrativní zátěže a digitalizaci.

Cílem navrhované novely je rovněž naplňování programového prohlášení vlády v části týkající se oblasti ochrany ovzduší. Navrhovanou úpravou dochází s účinností od 1. ledna 2026 k digitalizaci ohlašování jednorázového měření emisí, které bude nově prováděno prostřednictvím informačního systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí. Současně se povinnost ohlašovat výsledky měření převádí z provozovatele na autorizovanou osobu provádějící měření, čímž se snižuje administrativní zátěž provozovatelů. Dále se pro vymezené stacionární zdroje, u nichž provozovatel zjišťuje úroveň znečišťování pravidelným jednorázovým měřením emisí, zavádí nová povinnost nepřetržitého sledování provozního parametru pro kontrolu správné funkce technologie ke snižování emisí nebo opatření ke snížení emisí. Toto sledování jednoznačně, a to i zpětně, prokáže, že zařízení ke snižování emisí je řádně provozováno po celou dobu provozu zdroje a napomůže tak při kontrolní činnosti. S účinností od 1. ledna 2028 se zavádí pro provozovatele povinnost ohlašování výsledků kontinuálního měření emisí, a to elektronicky v téměř reálném čase, prostřednictvím informačního systému kvality ovzduší, který provozuje Český hydrometeorologický ústav.

Cílem zavedení této povinnosti je zejména zefektivnění kontrolní činnosti. Rovněž se navrhuje rozšíření povinností kontinuálního měření emisí na další stacionární zdroje, a to za účelem zkvalitnění monitoringu emisí u emisně významných zdrojů.

Dále se zavádí povinnost orgánů ochrany ovzduší vycházet při vydávání podkladových správních aktů a vydávání povolení provozu pro takzvané vyjmenované stacionární zdroje též ze stanovených minimálních vzdáleností mezi těmito stacionárními zdroji a některými plochami vymezenými v územních plánech. Nový institut minimálních vzdáleností představuje preventivní nástroj, jehož účelem je zabránit obtěžování pachem a zápachem. Navrhovaná právní úprava rovněž nově stanoví opatření k předcházení vzniku prašnosti ze stavební činnosti a k omezování jejího šíření. Současně zavádí s tím související povinnosti zhotovitele stavby.

U poplatku za znečišťování ovzduší dochází ke změně oproti současné právní úpravě, která stanoví neměnnou výši sazeb k roku 2021 a dále. Nově je stanovena výše sazeb pro rok 2025 a dále, a to tak, že se dorovnává o inflaci. Jedná se o souhrnnou hodnotu inflace v období let 2022 až 2024, která činí cca 30 %. Ohledně výše sazeb pro rok 2025 a dále se též nově navrhuje, aby nominální hodnota byla automaticky dorovnávána o inflaci na základě inflační doložky stanovené přímo v zákoně.

Rovněž se navrhuje nové nastavení právní úpravy nízkoemisních zón, a to za účelem jejich zefektivnění. Tento nástroj regulace dopravy ve městech obsahuje již platná právní úprava, avšak z více důvodů dosud není využíván. Cílem navrhované úpravy je tak odstranit překážky, které brání ve vyhlašování nízkoemisních zón, a současně umožnit flexibilní nastavení nízkoemisních zón s ohledem na potřeby jednotlivých obcí. Obce budou mít nově možnost zavést zpoplatnění vjezdu do nízkoemisní zóny ve formě nízkoemisního poplatku. Fyzické označování vozidel emisními plaketami se nahrazuje elektronickým. Vznikne také nový informační systém, který bude zahrnovat informace o vyhlášených nízkoemisních zónách a jejich nastavení a bude sloužit také k evidenci zahraničních vozidel a výjimek, které budou moci obce udělit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP