Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(12.30 hodin)
(pokračuje Michal Kučera)
Možná ještě nakonec bych zmínil jednu věc, která je taky součástí právě této novely veterinárního zákona, a to jsou úpravy právě kontrol vývozu do třetích zemí. Ty vývozy do třetích zemí jsou velmi, řekl bych, s velkým otazníkem, protože... Možná bych jenom připomenul, že Česká republika má výrazný podíl na vývozu, je právě podíl živých zvířat. Samozřejmě ten vývoz směrem do zemí Evropské unie, a tam zase budu mluvit o právě nějakém tom welfare zvířat při tom transportu. Na území Evropské unie je zajištěn velmi dobře, nebo tam ta opatření jsou skutečně účinná a umíme je i vymáhat a jsou tam i nějaké vymahatelné sankce v případě porušení.
Samozřejmě větší problém je potom, když ten transport překročí hranice Evropské unie a směřuje do zemí, zejména směrem na východ, do zemí bývalého Sovětského svazu i té jižní části. Tak tam často chodí informace, že ten transport už není v takové kvalitě, v jaké by měl být. A samozřejmě možnost to ovlivňovat tady z pohledu České republiky není příliš velká. Tady bych chtěl skutečně požádat pana ministra, aby se o to zasazoval právě na úrovni evropské, abychom skutečně jako Evropská unie, Evropská komise tlačili na to, aby právě v těch třetích zemích ten transport živých zvířat respektoval požadavky Evropské unie, zejména co se týká vývozu z Evropské unie.
Tak tolik mé komentáře k této novele veterinárního zákona. Já ho, jak jsem říkal, považuji za velmi kvalitní, věřím, že ta debata, která bude probíhat na zemědělském výboru, bude i tomu odpovídat. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Zatím jste byl poslední přihlášený do obecné rozpravy. Ptám se, zda se ještě někdo nehlásí? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova ze strany předkladatele či zpravodaje? Není tomu tak.
Protože nebyl přednesen návrh na vrácení ani zamítnutí zákona, tak se budeme nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím. Přistoupíme tedy k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako garančnímu výboru?
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 303, bylo přihlášeno 130 poslanců, pro hlasovalo 94, proti nebyl nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Ptám se, zda má někdo návrh na přikázání tohoto návrhu k dalšímu výboru či výborům k projednání?
Jestli tomu tak není, tak jsem přesvědčen, že jsme tento bod doprojednali, protože ani nikdo nenavrhuje zkrácení při prodloužení lhůty pro projednání ve výborech. Končím tedy projednávání bodu číslo 16, respektive jeho prvé čtení.
Budeme pokračovat bodem
17.
Vládní návrh zákona o vnitrostátních orgánech v oblasti polovodičů
a některých jimi vykonávaných činnostech
/sněmovní tisk 714/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Podle § 90 odst. 2 upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
Z pověření vlády předložený návrh měl uvést pan ministr Síkela, nicméně předpokládám, že tak učiní pan ministr Výborný. Pane ministře, prosím.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové. Z pověření vlády před vás předstupuji s odůvodněním návrhu zákona o vnitrostátních orgánech v oblasti polovodičů a některých jimi vykonávaných činnostech z důvodu adaptace právního řádu České republiky na přímo použitelné nařízení Evropského parlamentu a Rady, a to nařízení 2023/1781 ze dne 13. září 2023, kterým se zřizuje rámec opatření pro posílení evropského ekosystému polovodičů a měření - nařízení 2021/694, takzvaný akt o čipech. Zákon v návaznosti na akt o čipech stanovuje příslušné vnitrostátní orgány a některé činnosti jimi vykonávané. V návrhu zákona se stanovuje, že mimo aktivit, které podporuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, je příslušným vnitrostátním orgánem aktu o čipech Ministerstvo průmyslu a obchodu. To podporuje například výstavbu takzvaných zařízení první svého druhu k zabezpečení dodávek polovodičů a odolnost unijního ekosystému polovodičů.
Zároveň spolupracuje na zřízení koordinačního mechanismu mezi členskými státy a Evropskou komisí pro mapování a monitorování odvětví polovodičů v Evropské unii, jehož hlavním cílem je prevence krizí a reakce na krize v případě jejich nedostatku. Ministerstvo průmyslu a obchodu je jednotným kontaktním místem, které vykonává styčnou funkci pro zajištění přeshraniční spolupráce s příslušnými vnitrostátními orgány ostatních členských států, Evropskou komisí a Evropskou radou pro polovodiče. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy je příslušným vnitrostátním orgánem pro takzvaný první pilíř aktu o čipech, což znamená, že podporuje aktivity v rámci iniciativy Čipy pro Evropu prostřednictvím společného podniku pro čipy.
Vzhledem k tomu, že předkládaný návrh zákona pouze zajišťuje adaptaci právního řádu České republiky na evropský předpis v nezbytném rozsahu, je vám vládní návrh zákona předkládán s návrhem, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schválila předložený zákon v prvém čtení, čili podle § 90.
Závěrem si vás, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji požádat o vyslovení souhlasu s uvedeným návrhem již nyní v prvním čtení v režimu § 90 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, abychom mohli společně vyhovět požadavkům Evropské unie i v takto stěžejní oblasti hospodářství, jako jsou právě čipy a polovodiče. Děkuji za pozornost i za vyhovění této žádosti.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pane ministře a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Libor Turek. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající kolegyně, kolegové. Pandemie covid-19 a následné narušení globálních dodavatelských řetězců ukázaly, jak zranitelné jsou moderní ekonomiky bez vlastní produkce polovodičů; ukázaly, jak je nezbytné investovat do domácí výroby a výzkumu v této oblasti a ukázaly, jaká je závislost na asijských výrobcích a jaké riziko to je. Z této transpozice EU vyplývá povinnost adekvátně adaptovat právní řád České republiky na akt o čipech. Akt o čipech stanoví rámec pro posílení ekosystému polovodičů na úrovni EU, zejména prostřednictvím těchto opatření. Protože pan ministr celou řadu z nich už zmínil, tak já to vezmu zkráceně.
Za prvé je to zřízení iniciativy Čipy pro Evropu, za druhé je to soubor opatření, která by se dala shrnout slovy bezpečnost dodávek a urychlení výstavby zařízení; a za třetí potom celý soubor opatření, který by se dal shrnout slovy monitoring a koordinace.
Co se týče... ještě bych si dovolil poznamenat to, že vlastně tato ambiciózní legislativa by měla znamenat asi zdvojnásobení podílu Evropy v této výrobě do roku 2030. Ten evropský přístup na rozdíl od amerického klade důraz spíše na koordinaci mezi členskými státy EU a na spolupráci s průmyslem a institucemi výzkumu a vývoje a malými a středními podniky, ale nicméně i to bude znamenat masivní investice a pobídky.
Vzhledem k tomu, že se jedná pouze o adaptaci právního řádu na akt o čipech, tak bych se připojil ke slovům pana ministra a požádal bych ctěnou Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky, aby schválila tento návrh zákona již v prvém čtení podle § 90 odstavce dva zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Děkuji za pozornost. ***