Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !
(12.50 hodin)
(pokračuje Marek Výborný)
Tolik klíčové pasáže novely zákona o ovzduší. Prošel poměrně dlouhým a velmi podrobným mezirezortním připomínkovým řízením. Protože se to týkalo i mého Ministerstva zemědělství, tak to mohu potvrdit. Řešili jsme vztahy s potravinářskými provozy, stejně tak jako s těmi zemědělskými tak, abychom neomezovali jejich provozy. Myslím, že to se všechno podařilo dojednat a předkládaná novela, která byla schválena vládou, odpovídá všem těmto parametrům.
Chci vám poděkovat za pozornost a věřím, že i Ministerstvo životního prostředí a pan ministr Hladík se těší na debatu na půdě výboru pro životní prostředí. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Také děkuji. Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Karel Smetana.
Poslanec Karel Smetana: Krásné odpoledne, pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové. Vláda tento návrh schválila na své schůzi 22. května. Tento návrh, jak už pan ministr (uvedl), byl podroben důkladné debatě v rámci připomínkového řízení, ale i na samotné vládě a byl postoupen do Poslanecké sněmovny 28. května s již zapracovanými připomínkami ze stanoviska předsedy Legislativní rady vlády a se zapracovanými změnami, které vyplývají ze závěrů jednání vlády.
Možná bych pana ministra doplnil v nějakých dalších aspektech, které novela řeší, a sice změny úpravy zařazování stacionárních zdrojů a sčítacích pravidel, změny u programů zlepšování kvality ovzduší za účelem zlepšení jejich účinnosti. Nově také nastavuje právní úpravu postupů při smogových situacích, komplexně revidovanou právní úpravu podmínek pro výkon činnosti autorizovaných osob, komplexně revidovanou právní úpravu přestupků a změnu ve vymezování takzvaných vyjmenovaných stacionárních zdrojů. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane poslanče, za zprávu zpravodaje.
Otevírám obecnou rozpravu, do které se nikdo... pan poslanec Brabec. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Richard Brabec: Děkuju za slovo, vážený pane místopředsedo. To jste mě potěšil, že jste mě přehlídnul. Já jsem si myslel, že jsem takový prostorově výraznější, ale vy jste mě vlastně usvědčil v tom, že nemusím zhubnout. Tak aspoň nějaká dobrá informace při pátku.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Tak optimistický bych nebyl, pane poslanče. (Smích v sále. Potlesk zprava.) Vidím sice dobře, ale přece jenom v tom shluku poslanců ta rozměrnost jaksi zaniká. Ale prosím, pokračujte.
Poslanec Richard Brabec: Tak to hezky začalo, taky jste to mohl vydržet, pane místopředsedo. (Smích v sále. Potlesk zleva.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Když vy jste si o to tak hezky řekl, pane poslanče.
Poslanec Richard Brabec: Chápu, že jsem přihrál.
Pan ministr zemědělství tady hovořil o tom, že pan ministr životního prostředí se těší na debatu ve výborech. Já bych byl radši, kdyby se těšil už na debatu v prvním čtení, tedy teď, protože ta novela je velmi rozsáhlá. A pan ministr i pan zpravodaj tady okomentovali část toho, v čem je docela zásadní. A ona docela zásadní je. A já už tu paměť taky nemám tak pevnou, ale nepamatuju si, že bych se jako ministr životního prostředí neúčastnil prvního čtení takhle zásadní novely. Nicméně beru to, pan ministr je omluven. Já nebudu trápit ani pana ministra zemědělství dotazy, nechám si to případně do výboru a pak do dalších kol tedy.
Ale to, co považuju za důležité, asi určitě se všichni shodneme v tom, že samozřejmě další zlepšování kvality ovzduší v naší krásné zemi je priorita nás všech. Naštěstí v této oblasti se to docela daří. Kvalita ovzduší se zlepšuje v posledních letech docela významně. Je to díky celé řadě opatření, ať už u těch, řekněme, provozů právě třeba kotlíkových dotací, tedy těch domácích zdrojů nebo těch velkých zdrojů, odprášení, udělala se strašná spousta práce díky také tedy samozřejmě i evropským dotacím, kde skutečně mnoho desítek miliard šlo a ještě půjde do této oblasti.
Tady bych se zastavil u dvou věcí. Jedna, se přiznám, že jsem tedy rád, kdyby tohleto nebylo vyřešeno, tak to bych určitě ty dotazy pokládal už teď, ale tam se naštěstí už v rámci připomínkového řízení a jednání po připomínkách podařilo vyřešit věc, kde v původním návrhu, když jsem ho viděl, tak jsem si vůbec neuměl představit, jak by se to řešilo, protože v původním návrhu vlastně bylo, že podkladové správní akty a správní rozhodnutí u vyjmenovaných stacionárních zdrojů a minimální vzdálenosti od zástavby, zjednodušeně pro laika řečeno, kde může stát nějaký provoz v nejmenší vzdálenosti od výstavby, tak tam dokonce bylo navrhováno, že by se to jako nějakým způsobem retroaktivně aplikovalo už na stávající provozy, například v případě změny.
To jsem si fakt neuměl představit, protože někde opravdu ten provoz stojí desítky let, bohužel se tam potom povolovala zástavba. A já jsem se sám jako ministr s tím mnohokrát setkal, kdy jsme třeba řešili problém pachových látek, kdy se tam třeba postavila výrobna, já nevím, na krmivo pro psy, co si pamatuju z těch posledních, nebo celá řada dalších, jiných věcí, a těm lidem to samozřejmě, když to řeknu hodně eufemisticky, nevonělo. A vůbec se jim nedivím. Ale problém byl ten, kdo tam postavil tu bytovou výstavbu takhle blízko, protože s tím se prostě počítat mělo. Teď to tam je takhle specifikováno, ta minimální vzdálenost tam je. Bude to docela, si myslím, že ambiciózní, ale na druhé straně určitě užitečné.
A nakonec, a tomu jsem rád, skutečně vypadla záležitost té retroaktivity, to znamená, bude se to týkat pouze těch nových provozů, respektive nové koexistence výstavby, bytové výstavby, popřípadě nějaké další výstavby a nějakého průmyslového provozu. Takže tohleto si myslím, že se posunulo dobrým směrem a budeme se asi bavit jenom o nějakých detailech, především jak mají být stanoveny, jakým právním aktem by měly být stanoveny ty pachové látky, zda zákonem, nebo případně nějakým opatřením podzákonným.
Co je ta druhá věc, která mě zaujala? Pan ministr se o ní také zmínil. To je záležitost nízkoemisních zón. A tam se udály poměrně významné změny, které určitě bude potřeba ještě jakoby domyslet, i když asi chápu, jak to ministerstvo myslelo. Ale jenom upozorňuji na to, že doteď to v legislativě bylo tak, že nízkoemisní zóna, to znamená zóna, kde si, zase zjednodušeně řečeno, kde si třeba obec, město může říct, že do této zóny například nevpustí vozidla, která mají nějakou nižší emisní známku, nebo to jinak omezí, tak dosud to bylo omezeno tak, že to prostě může být uděláno pouze v případě, že v té obci nebo ve městě je objízdná trasa stejné úrovně. To znamená, že například nešla zavřít pro tato vozidla Praha nebo další velká města, protože prostě není taková objízdná trasa. Města protestovala, ministerstvo to rozvolnilo. Ale tady je potřeba si uvědomit, že samozřejmě tohle to bude znamenat docela významnou komplikaci právě pro ty lidi, protože teď už je tam nic chránit jakoby nebude, i když chápu to z pohledu ochrany ovzduší, bude to tedy hodně v kompetenci měst a obcí.
Ale pak je tam ještě jedna věc, která na první pohled je detail, ale je velmi významná, a to je to, že v těch nízkoemisních zónách doteď byli přímo zákonem chráněni rezidenti, to znamená, pokud by to město, obec udělalo nějaké opatření typu nízkoemisní zóny, vy jste tam bydleli a měli jste třeba starší auto, tak jste byli chráněni proti tomu, aby vás tam vlastně jakoby nepustili, protože jste byli rezidenti. Teď se tahleta podmínka ruší, to znamená, teď teoreticky, když město řekne ne, já budu chtít, aby tam prostě byla jenom, já nevím, teď když to trošku přeženu, vozidla s emisní známkou euro šest, a nikdo se starším autem tam nedojede, tak to nechrání ani ty rezidenty, to znamená, i oni by tam vlastně měli zakázaný vjezd, pokud samozřejmě se nějakou vyhláškou stanovující tu nízkoemisní zónu město nerozhodne jinak. ***