Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !
(11.20 hodin)
(pokračuje Jarmila Levko)
Dalším významným prvkem návrhu je zrušení specifické úpravy zdanění majetku vytvořeného vlastní činností. Tato úprava se po rozšíření jejího výkladu v důsledku judikatury Soudního dvora Evropské unie a Nejvyššího správního soudu jeví jako nevýhodná a administrativně zatěžující. Návrh také ruší institut vracení DPH osobám se zdravotním postižením při nákupu motorového vozidla. Tato úprava není slučitelná s unijním právem a podpora zdravotně postižených v této oblasti bude nově řešena v rámci systému sociálních dávek.
A v neposlední řadě návrh přináší elektronizaci procesu vracení DPH při vývozu zboží, které si cestujících odnáší ve svém zavazadle. Prodejci budou nově povinni zasílat údaje z dokladu o prodeji elektronicky Celní správě, což umožní zjednodušení procesu potvrzování výstupu zboží z území Evropské unie.
Kromě výše uvedených zásadních změn obsahuje návrh novely zákona o DPH také řadu dílčích a technických úprav reagujících na poznatky z aplikační praxe. Hlavním cílem předkládané novely je kromě nezbytné transpozice unijních předpisů i celkové zefektivnění právní úpravy v oblasti DPH a posílení právní jistoty daňových subjektů i správce daně v souladu s aktuálním vývojem judikatury Soudního dvora Evropské unie. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně za úvodní slovo.
Ještě konstatuji, že s náhradní kartou číslo 38 bude jednat a hlasovat pan poslanec Bžoch v tomto posledním dni ve Sněmovně.
Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec a nově místopředseda Poslanecké sněmovny Aleš Juchelka s přednostním právem, prosím.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji moc, paní místopředsedkyně. Budu jenom velmi stručný, protože to tady zaznělo i z úst pana předkladatele i z úst paní zpravodajky ohledně té vratky DPH na ta auta. Mě by jenom zajímalo, jak to tedy bude řešeno, protože my v tuto chvíli jsme v prvním čtení a vlastně nemáme v ruce vůbec nic, co by z MPSV přišlo. Jestli tam bude nějaký dotační titul, jestli to bude i těch starých aut, protože i u starých aut se vlastně vrací dépéháčko, protože tam je rozdíl ceny mezi novým a starým autem, a pokud to spadá do DPH, tak to se platí, to auto, i s DPH. Možná že s tím může jít zároveň současně i novela zákona 329, to je zákon o dávkách pro osoby se zdravotním postižením, protože ten zákon taky ještě nemáme v prvním čtení, podle mě nebyl ještě ani na vládě a tam by ta částka maximální měla být dle mých informací 200 až 300 000 ohledně té vratky a je to opravdu velmi důležité, protože s tím samozřejmě souvisí i to, že když se to dépéháčko vrátí, tak se naopak ty peníze můžou investovat do přebudování toho vozidla, které potřebuje třeba zdvihací rampu pro invalidní vozíček nebo i nějaké úpravy, které jsou uvnitř toho vozu.
Já si myslím, že to je škoda, protože to byl systém, který byl zavedený, prostě Finanční úřad už věděl, jak to má řešit i s těmi prodejci. A rozumím, že to je transpozice evropské směrnice. Jedno mě zajímá, jak se to bude řešit a v jakém čase, jestli to prostě půjde i paralelně s tímto zákonem, který teď v tuto chvíli máme v prvním čtení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a zodpoví pan ministr financí, prosím.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za ten dotaz. To není transpozice. Stávající úprava českého zákona je v rozporu s evropským právem. Tak přestali jsme zavírat oči, řešíme to. Bude to řešeno přesně, jak říkal pan místopředseda Juchelka, v zákoně č. 329/2011, bude doplněna v následujícím legislativním procesu a máme dvě možnosti. Musí to být časově ve shodě, za prvé, oba dva ty zákony. Já předpokládám, že to bude 1. ledna 2025. Může to být samostatný zákon, nebo pokud bude dohoda v rámci Poslanecké sněmovny, můžeme to načíst například jako společný pozměňovací návrh ve druhém čtení.
Jenom zdůrazňuji, že ten příspěvek - ono se to přesně jmenuje příspěvek na zvláštní pomůcku na pořízení motorového vozidla - bude o to DPH navýšen, že opravdu tady nedojde k žádné úspoře, protože není důvod, aby to úspoře dalo. Ano, já jsem jenom říkal, že pokud kupujete starší vozidlo od osoby, která není plátcem DPH, tak jste nárok neměl. To znamená, pokud jste to koupil od jiné rodiny, například to, že jste neměl na, ta rodina neměla na dražší auto, nové auto, tak to vůbec to DPH nemělo. Takže mně to připadá i sociálně spravedlivější, že rozšíříme okruh těch, kteří na to dosáhnou. Ty detaily určitě budeme ještě debatovat s MPSV, ale i v sociálním výboru, ale podtrhuju potřetí, nebude tam žádná a není důvod, abychom tam hledali rozpočtovou úsporu.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji a jako dalšího přihlášeného mám pana poslance Martina Kuklu, který se ujme slova. Prosím.
Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů. Hlavní principy navrhovaného zákona zde byly už téměř všechny řečeny. Vedle implementace Rady Evropské směrnice 2006/112/ES je tento zákon změnou zákona o dani z přidané hodnoty. Když se podíváme, jaké oblasti se tento zákon dotkne, tak je toho poměrně hodně. Jedná se o transpozici úpravy v oblasti zvláštního režimu pro malé podniky, to tady bylo řečeno, je to takzvaný přeshraniční režim, kdy de facto právě implementujeme tu evropskou směrnici.
Další je nárok na odpočet daně při registraci plátce. Další stavby pro bydlení a stavby pro sociální bydlení, dále úpravy v oblasti opravy základu daně, dále oprava základu daně v případě nedobytné pohledávky, zrušení specifické úpravy majetku vytvořeného vlastní činností, zrušení institutu vrácení daně osobám se zdravotním postižením.
Ano, jak už tady můj kolega zmínil, já věřím, že tato novela zákona zefektivní proces výběru a správy daně, ale my zde na stole nemáme nic a my tady rušíme právě tento institut pro zdravotně postižené. Když se podíváme do minulosti, jak vláda zametla právě s daňovým balíčkem se zdravotně postiženými a jak se k nim chová, tak mi přijde trošku smutné, že tady rušíme tento institut, ale nevíme, co bude. Nevíme, co vláda předloží, pouze tady slyšíme na mikrofon nějaké sliby. Tak věřím, že nám vláda do druhého čtení tyto sliby předloží. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a táži se, zda ještě někdo se chce přihlásit do obecné rozpravy? Není tomu tak, takže obecnou rozpravu končím.
Pro pořádek, je zájem o závěrečná slova? Není.
My se tedy budeme nyní opět zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru, kdy organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Takže táži se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak, a my tedy můžeme přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu?
Já jsem zahájila hlasování. Táži se, kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Jedná se o přikázání rozpočtovému výboru jako garančnímu. Případně kdo je proti?
Hlasování číslo 297, bylo přihlášeno 125 hlasujících, pro 105, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přijat a přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru, takže opět se táži, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Je to pan místopředseda Aleš Juchelka, prosím.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pan ministr tady hodil rukavici, abychom měli společný pozměňovací návrh i postup, aby byl v souladu tady s tímto zákonem, proto bych to rád projednal na výboru pro sociální politiku, kde jsme se už toho trošičku dotkli. Děkuji moc. ***